[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - ski doo

ski doo

ski doo

Innlegg #3grina`n » 15 Nov 2012, 18:42

Noen her med erfaring på ski doo mach z 1000 2007 modell?
polaris sportsman!
#3grina`n
800EFI
 
Innlegg: 918
Registrert: 29 Feb 2008, 21:42
Bosted: hadeland/mylla

Re: ski doo

Innlegg skinhawk » 15 Nov 2012, 20:00

for tung.
jeg hater økningen i forsikringspremien bare for at "idioter" absolutt skal kjøre noe de ikke har evne til!
Brukerens avatar
skinhawk
400ccm
 
Innlegg: 142
Registrert: 08 Apr 2012, 18:29
Stolt fører av:

Re: ski doo

Innlegg #3grina`n » 15 Nov 2012, 20:19

å det er alt du har å si?
polaris sportsman!
#3grina`n
800EFI
 
Innlegg: 918
Registrert: 29 Feb 2008, 21:42
Bosted: hadeland/mylla

Re: ski doo

Innlegg smaug » 16 Nov 2012, 14:06

At den er for tung er bare tull! Den er ikke for tung, det er du som er for lett. Personlig så liker jeg litt tyngre maskiner, men nå er ikke jeg noe lettvekter selv og behersker å kjøre tyngre maskiner. RT chassiet er god å kjøre synes jeg.
Når det gjelder motoren er den dessverre en av de dårligere Rotax motorene som har blitt produsert rent driftsmessig. Jeg elsker lyden, draget og responsen i den motoren men den har et dårlig rykte og med god grunn. Skjørtebrudd med dertil totalhavari av motor er mer regelen enn unntaket. Jeg vet at amerikanerene som har satt seg inn i problemstillingen har kommet fram til en måte som gjør at motoren går lengre - eller skal vi si langt nok til å kunne si at motoren er helt grei selv om det aldri vil være den motoren som troner Rotax sin elite klasse.

Noe av problemet er innsprøytningen og portene som er såpass store at sliteflaten mot stempelet blir litt snau noe som sliter på stempelene rett og slett. Siden det er en SDI motor og innsprøytningen er så direkte på et relativt begrenset område at også oljefilmen på stempelet hele tiden blir vasket bort her. De fleste opplever skjørtebrudd på innsugssiden. Disse motorene har også en veldig begrenset tilførsel av smøring fra to-taktsoljen siden de ytre ramlagrene er smurt av Isoflex grease. To taktsoljen er dermed bare tiltenkt å smøre RAVE ventiler og akkurat nok til sylinder/stempelvegger(pga miljøhensyn i statene).
Noe av løsningen har vært å IKKE bruke syntetisk to-taktsolje. Disse motoren går visstnok lengst på mineralolje og BRP sin egen to-taktsolje virker å fungere best. Et annet triks er å blande LITT olje i bensinen utenom slik at stemplene får litt ekstra olje via innsprøytningen også. Husker ikke i farten hvor mye men for mye vil gjøre at innsprøytningen får hetta siden de ikke er tiltenkt å dytte ut annet enn ren bensin.
Ellers var vel 2007 modellen den mest vellykkete årsmodellen med heftig demperoppsett og alt av småting luket ut slik som plassering av bensinpumpe osv.

Jeg er selv veeeeeldig gira på en slik Mach Z(men nå er jeg jo en Mach Z fanatiker også da), men har vært litt der at jeg ikke gidder å ha en snøscooter som jeg kanskje må mekke å styre med så mye. Skal jeg ha noe nå skal det bare være å nappe i snora.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: ski doo

Innlegg #3grina`n » 16 Nov 2012, 17:34

takk for ett informativt svar smaug! jeg har nettop handlet en mach z 1000x med 1600 km på telleren 2007 mod, med boondocker boks og crank shop twin pipes, som ikke er prøvemontert en gang, for 50000, tror og håper dette var en bra pris, har sjekket ut litt selv angående 2 takts olje, selger anbefalte meg også og bruke delsyntetisk 2 takts olje fra brp, så får håpe det går bra, jeg har over middels peil på motor osv, så tror dette skal gå greit,

fint du er tilbake smaug, du har mange nyttige opplysninger om det meste =) [oh yes]
polaris sportsman!
#3grina`n
800EFI
 
Innlegg: 918
Registrert: 29 Feb 2008, 21:42
Bosted: hadeland/mylla

Re: ski doo

Innlegg smaug » 16 Nov 2012, 18:34

Åhhhhhhh, det er en nyyyyydelig maskine det derre altså. Har virkelig sansen for den. Jeg liker lyden fra den med den orginale singelanlegget jævla godt(bare så du vet det så har Rotax 2 sylindret to-taktsmotorene aldri hatt noe suksess med twin anlegg og orginalanlegget har vel uten noen få unntak, feks 1.gen anlegget på CK3 Mach Z, alltid gitt mest gamp - Rotax er veldig veldig flinke med å lage eksosanlegg til deres egen motorer). Høres nesten ut som en bilmotor, så jevnt og dypt som de sviver. Første gangen jeg hørte en 1000SDI svive trodde jeg det var en 4-sylindret 4-takter. Jeg hadde aldri satt på noe annet anlegg på den.

Nå som du har en som har gått så lite, putt på Uni filters på den asap. Det er en kjent sak at det kommer en del beltestøv og dritt inn i innsuget, noe de motorene ikke liker og den drar jo inn litt luft også [smiil]
Hold også batteriet godt ladet, det anbefales å skifte det hvert 2. år siden ECUen på de motorene er veldig kresen på at batteriet er i god tilstand. Koble bort batteriet FØR du lader det. Du SKAL ha over 12,8volt på batteriet når motoren går.
Hvis man kan gjøre ting selv, er de maskinene ikke så værst men det er absolutt ikke en maskin for en 1.gangskjøper som ikke kan mekke å styre på.

Kjøpte du den ifra Bjørnevatn?
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: ski doo

Innlegg #3grina`n » 16 Nov 2012, 19:53

ok, fint du har innspill=) kom gjerne med flere tips og triks!
Kjøpte den ifra bjørnevattn ja... (dumt?)
har du link til noe filtere eller olje f.eks? har hatt atv og crossere i alle år, snøscooter er nytt, men 2 taktsprinsippet er greit å skru på =) Det er byttet til grommere gassdemper, som har lengere fjæringsvei, tenkte å sette på styreforhøyer, ettersom jeg kommer til å kjøre mest i løssnø.. noe andre oppgraderinger du kan anbefale?
polaris sportsman!
#3grina`n
800EFI
 
Innlegg: 918
Registrert: 29 Feb 2008, 21:42
Bosted: hadeland/mylla

Re: ski doo

Innlegg smaug » 16 Nov 2012, 20:39

2007 modellen har fått fikset opp i ganske mye og er ikke så gærn men 2005 modellen var ganske kødden og trengte en del småmods for å ikke tryne. Unifilter bør man sette på. Greit at 2-taktere er enkle men dette er ikke en simpel 2-takter. Innsprøytningen er ganske snasen, det samme er e-RAVE systemet som må være kalibrert skikkelig. Får du ikke opp feilmelding når du starter den er det greit. IKKE rør! Jeg hadde ikke rørt noe som helst annet enn å sette på luftfilter og ta det derifra. Litt olje i bensinen(0,5% elns) ellers er det bare å kjøre på med BRP sin semi-syntet olje. Annen mineral-olje funker sikkert fint. På en totakter så er ikke syntetolje noe big deal.
Ta en titt innom dootalk.com. Der står det jævla mye om disse maskinene, noe er litt selvmotsigende da noen ikke gjør en dritt og fortsatt kjører 10000 km uten noe kødd mens andre duller og diller noe jævlig og får havari men det er en som har gjort en liten undersøkelse der for å se hva de som har hatt minst plager faktisk har gjort og jeg tror gjengangeren er BRP semi-synt olje, unifilter, oppgradert ledningsnettet(jord ledning en eller annen plass som vel ble fikset på 2007 modellene), flyttet bensinpumpe(som jeg også mener ble gjort på 2007 modellene), ellers bare normal service. Ved 5000 km hadde jeg delt motoren og sjekket alt evt skiftet veivlager.
Føler egentlig at de motorene er helt greie hadde BRP fortsatt å produsere de hadde de sikkert fått de godt til men siden det kuttet de ut(pga miljøkrav) ganske så kjapt kan det være litt køddent å få deler til de.

Vet ikke noe om den fra Bjørnevatn, bare at den var billig og veldig fin. Har siklet litt på den [oh yes]
En annen ting. ALLTID la den få tempen opp på tomgang før du guffer på. Plages du med at pluggene tar kvelden ville jeg prøvd et hakk varmere plugg. Ja forresten, de må ha R plugg ellers funker de ikke. BR9ECS bør brukes, evt en BR10ECS hvis du småkjører mye og pluggene tar kveld.

Luftfilter mod:
http://www.snowandmud.com/forum/123/rt1 ... 092-2.html

Skal du kjøre mye i løssnø er jo ikke akkurat Mach Z laget for dette. Det er en "Lake runner", men fatt mot. Sett på forlenger på kjelken og lengre belte. 345cm hjelper uten at du trenger å gjøre så mye. 365cm er Summit lengde og hjelper veldig mye men krever litt mer knot og ødelegger egentlig litt for kjørekomforten på løype. Du kan også sette på 44mm kam 307cm belte på det understellet du har. Koster ikke så mye fra USA. Vil du være ekstra lur kjøper du et 50mm kam belter som du kutter de ned til rundt 40mm(gjør at kammene blir kraftigere å tåler bedre kreftene fra den brutale motoren). Ikke velg noe lettvektsbelte til den maskinen. Det går til helvete.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: ski doo

Innlegg #3grina`n » 16 Nov 2012, 22:34

polaris sportsman!
#3grina`n
800EFI
 
Innlegg: 918
Registrert: 29 Feb 2008, 21:42
Bosted: hadeland/mylla

Re: ski doo

Innlegg #3grina`n » 16 Nov 2012, 22:38

så du tror at maskinen blir helt grei å kjøre i løssnø med, hvis jeg kjøper bare ett 44 mm kam belte... (evnt 50 mm) ? SKjønner at det ikke blir en optimal løsnømaskin fordet... men hadde vært greit å visst om den blir morsom å kjøre i snøen med.. hbis ikke så selger jeg den igjen... har ikke begrep på forlenger å såntno... hva koster dette?
polaris sportsman!
#3grina`n
800EFI
 
Innlegg: 918
Registrert: 29 Feb 2008, 21:42
Bosted: hadeland/mylla

Re: ski doo

Innlegg smaug » 16 Nov 2012, 23:27

Du klarer deg lenge med et godt belte så fremt vi ikke snakker om metersvis med løssnø. Forlenge chassiet koster ikke all verden sammen med en rail forlenger. Fra statene koster det ofte mindre å kjøpe belte sammen med stuss og rail enn bare et nytt belte i norge. For å være sikker på at unifilteret passer bør du åpne filterboksen å måle dimensjonen på rørstussen. Evt se litt på dootalk. Det ble laget ferdig sett til de før men sikkert litt mer sjelden å finne nå. Synes forøvrig styreforhøyer er oppskrytt. Jeg foretrekker å komme meg lavt på scooteren for å få tyngdepunktet nært bakken. Vi her på berget kjører ikke som slednecks gutta kjører.

Tapatalk
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: ski doo

Innlegg #3grina`n » 16 Nov 2012, 23:33

takk for god input så langt smaug, jeg kommer sikkert til å spørre om mer etterhvert=) jeg lurer på om jeg skal legge ut scooteren for salg og kjøpe en annen, men jeg vil først prøve den;) fant denne her i stad... hadde jeg ikke allerede handlet, så hadde jeg handlet denne tvert! http://www.finn.no/finn/mc/snowmobile/o ... e=38393376 jeg har ikke nok erfaring på snøscooter fronten enda... så veit ikke hva slags rail osv jeg skal kjøpe.... blir en del ting å sette seg inn i tenker jeg...
polaris sportsman!
#3grina`n
800EFI
 
Innlegg: 918
Registrert: 29 Feb 2008, 21:42
Bosted: hadeland/mylla

Re: ski doo

Innlegg smaug » 17 Nov 2012, 01:07

Den RMK'en er gråimportert og ikke noe du får skilt på uten å betale avgifter. Ingen garantier gjennom importør her i Norge og egentlig bare et leketøy for de med litt for mye penger som ikke vet hva de skal bruke det til. Ikke tenk på det engang. Kjøp en RMK gjennom en forhandler i det minste(men da er prisen deretter også).
Hvis du tar en titt på tracksusa.com så ser du fort greia.
http://www.tracksusa.com/rail_extension ... ail_skidoo
Litt nede på listen over rail til Ski-Doo så står Mach Z fra 05 oppført. Feks 121"-136" betyr at du forlenger fra 121" som er 307cm(orginal lengde på din maskin) til 136" som er 345cm. 345cm er veldig vanlig lengde på hybrid maskinene som feks Renegade, Switchback osv samt touring modeller. Ser ikke all verden ut i forskjell men hjelper mye. Neste lengde er 144" som er 365cm men da begynner det å bli litt vel langt uten å flytte bakbukken bakover som igjen blir mye greier og ikke verdt det. De korteste Summit og RMK modellene har 365cm belte. Bredden er den samme, 38cm.
Vær oppmerksom på at hvis du velger veldig høy kam på beltet så må drivhjulene også byttes til en med mindre diameter da kammene vil ta i tunnelen. 44mm kam er passe på en Mach Z og så kanskje kuttet ned til 40mm. Ripsaw mønsteret er et veldig fint mønster som tåler mye juling.

Ellers må jeg jo si at det er et modig valg å velge en maskin med 172hk som første scooter [oh yes] Den går jæææævla bra og drar og drar så du ikke vil tro det. Bruk orginal variatorreim og følg litt med på maks rpm du har og juster TRA variatoren slik at du ligger på ideell turtall. Et "klikk" tilsvarer ca 200rpm så hvis du får maks rpm på si 8000 men skal ha 8200 rpm og variatoren er satt til 3, løsner du alle tre muttere, vrir over bolthodet slik at streken peker på 4, dytter inn bolten og strammer mutteren igjen. Dette er kun for ytelsen din del ikke noe annet. Du ødelegger ikke noe om du lar det være. Skal du kjøre med slede kan det være greit å øke turtallet på denne måten med å kanskje sette den til 6. Alle skal være på den samme innstillingen!

Jeg er klar over at mange setter MXZ frontdempere på disse da MXZ og Mach Z har samme forstilling men Mach Z'en er litt "senket" i forhold. Med MXZ dempere blir den like høy i fronten og får like lang fjærvandring. Jeg hadde nok ikke gjort dette. Mach Z'ene er lagd for å kjøre fort på løyper og har alltid vært god til dette og da merkes det veldig fort hvis fronten blir litt høy. I 150-160kmt er det greit at maskinen ikke begynner å fange luft. I 180-190kmt er det veldig veldig greit at ikke fronten begynner å "sveve". Reiser du deg opp over vindskjermen da må du holde deg godt fast i styret".

Det er også litt morsomt at i 2005 når Mach Z og Summit kom med 1000SDI motoren var de den mest stillegående maskinene i salg. Selv 4-taktere lagde mer støy/musikk
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: ski doo

Innlegg #3grina`n » 17 Nov 2012, 15:23

det blir iallefall artig å prøve=) men tror jeg kommer til å la mach z`n være som den er, sikkert lettere å få solgt igjen også hvis den er original, å så kjøpe en annen type som er mer beregnet for løssnø... her jeg bor finnes det ikke scooter løyper, så blir bare løssnø kjøring, kjøpte den scooteren mest på impuls, da jeg synes den lå lavt i pris, men blir mer å mer usikker på den, når jeg leser om diverse motorproblemer... så også på dootalk at de som ikke justerte noe eller skrudde på maskinene sine kjørte 5-7 000 km uten problemer, så vil vel tro at å loffe rundt i snøen her jeg bor ikke vil by på noen store motor problemer, vil vel bli lite beltestøv også hvis jeg kjører i løssnø? uansett så er det kjempe fint at du svarer mneg på mine spørsmål, da jeg skjønner at du har en del peiling på snøscooter [oh yes]
polaris sportsman!
#3grina`n
800EFI
 
Innlegg: 918
Registrert: 29 Feb 2008, 21:42
Bosted: hadeland/mylla

Re: ski doo

Innlegg #3grina`n » 18 Nov 2012, 15:20

fytti f for ett drag.... sinnsyk maskin!
polaris sportsman!
#3grina`n
800EFI
 
Innlegg: 918
Registrert: 29 Feb 2008, 21:42
Bosted: hadeland/mylla


Gå til Fritt Ord

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron