Side 1 av 2

Garanti

InnleggSkrevet: 08 Okt 2010, 12:14
zippo
Nåhar sykkelen min gått ca 280000km åda lurer jeg på om jeg kjører får langt med min 2010 can am får nå er det 2 eller 3 gang jeg må bytte manskjetter indre å dette får jeg ikke på garanti sel om sykkelen ikke er 1 år er det dårlige mannskjetter på disse doningern eller er det at jeg kjører får mye den er jo rega som en mc så da må en få låv till å kjøre så mye man vill [vente]

Re: Garanti

InnleggSkrevet: 08 Okt 2010, 12:28
rr_a
280000 - tohundreogåttitusen? - eller mener du 28.000 km..?
Mansjettene skal ikke gå i stykker ved veikjøring - mansjetter er datostemplet og en mansjett som har vært lagret lenge kan ha fått redusert styrke dersom den har vært oppbevart feil.
Bilde
Dersom den har blitt oppbevart slik at den har vært utsatt for store temp. svingninger og evt. tørke, kan det nok redusere holdbarheten på gummi-plasten i mansjetten - den blir trolig litt sprø. Uansett så skal den ikke ryke ved normalt bruk. Det som vanligvis tar knekken på mansjetter er f.eks kvister i skogen, dritt og møkk som samler seg i belgene dersom man har sprayet dem med siliconspray etc. etc. eller ved at man bruker løftekitt og sykkelen får for stor vinkel i leddene. Uansett... dette bør du få på garanti. Jeg har hørt at det ikke er noen begrensning på antall km. når det gjelder garanti så lenge det er under garantiperioden. For maskiner i profesjonelt bruk/arbeid har jeg hørt at garantien er 2 år eller 10.000 km - dette er noe jeg har fått muntlig, så jeg kan ikke gå god for det...
Regner med at dette er indre mansjett framme som har tatt kvelden?
R

Re: Garanti

InnleggSkrevet: 08 Okt 2010, 14:00
danilo0702
280000 km med 2010 modell??? ==> det er 767 km/dag
[oh yes]

Re: Garanti

InnleggSkrevet: 08 Okt 2010, 14:43
pajlabb
Det er 28 000 km , jeg kjenner`n . Allikevel, respekt !!

Re: Garanti

InnleggSkrevet: 08 Okt 2010, 14:47
Alex250

Re: Garanti

InnleggSkrevet: 08 Okt 2010, 15:20
danilo0702

Re: Garanti

InnleggSkrevet: 08 Okt 2010, 17:19
smaug
Det er klart mansjettene ryker på veikjøring også så lenge de har den vinkelen de tross alt har. Vet ikke om en eneste atv som ikke sliter med det. For veikjøring så kan nok en senking av atv'en være lurt, særlig for å bevare mansjettene og cv-ledd. Angående garanti og mc-reg, så er det ikke noe begrensing så langt, men at det kommer en begrensing med tiden, tror jeg vi bare kan regne med. 3 år eller 20000 km feks. Hadde ikke blitt overrasket om BRP Scandinavia lanserte en outlander max tilpasset vårt bruk som var senket.

Er nok bare å innse at ATV aldri kommer til å bli en Spyder. En av hovedårsakene til at jeg lurte på å bytte over til Spyder var nettopp vedlikeholdskostnadene men så fant jeg ut at jeg tross alt digger å kjøre atv så da ble det sånn. Min sykkel har rundet over 10000 km nå og masjetter, hjullager og hjuloppheng er så langt helt strøkne og det er jeg fornøyd med.

Re: Garanti

InnleggSkrevet: 08 Okt 2010, 18:18
E.F.I
Mansjetter på polaris.....
Det ser meget bra ut og har ikke hatt noen problemer.

Men jeg ser at nede ved hjulene ...i hubèn, der kan det legge seg endel dritt som man bør få vasket vekk etter gytjebad i urein gjørme.

Ellers så kan småkvist etc. ligge å file borti mansjett gummien ..... Er usikker på om det vil gjøre så mye men bare en tanke

Re: Garanti

InnleggSkrevet: 08 Okt 2010, 19:06
zippo
Ja det er godt det er noen som passer på oss gammlekarra så det ble nåkk null får mye så nå har sykkelen stått rolig en hel uke å da er det bare en ting å gjøre bruke billlllllllllllllllll en [hell yeah]

Re: Garanti

InnleggSkrevet: 08 Okt 2010, 20:07
rr_a
Smaug, skal jeg tolke det dit hen at man skal akseptere at deler går i stykker under garantitiden og bekoste utgiftene fra egen lommebok, selv om man har utført forventet vedlikehold og service av kjøretøyet? Mener at jeg leste en tid tilbake at en mente at man skulle akseptere det samme med cvt, ang. vekter etc. (hakke nevnt navn, altså..) - at man kunne forvente at de ble slitt og at man måtte ta det på egen kappe under garantitiden? Jeg er totalt uenig - siden jeg og mange andre har kjøpt disse kjøretøyene fordi vi har forstått at de er egnet for veikjøring så forventer vi at deler ikke skal gå i stykker/slites ut de første årene dersom kjøretøyene har fått normalt vedlikehold/service/blitt behandlet normalt. Er jeg helt på jordet når jeg forventer at et kjøretøy til 170-180 lapper skal ha deler som holder mer enn 1 år???? Jeg regner selvfølgelig ikke med filter, olje og normale servicedeler. Men mansjetter, vekter og deler i variator (minus reim) bør holde ut garantitiden - minst!
R

Re: Garanti

InnleggSkrevet: 08 Okt 2010, 20:18
E.F.I

Re: Garanti

InnleggSkrevet: 08 Okt 2010, 20:30
Ola

Re: Garanti

InnleggSkrevet: 08 Okt 2010, 20:40
Queen
Helt enig med herr Ændersen, skulle ikke mangle noe annet. [oh yes]

Re: Garanti

InnleggSkrevet: 08 Okt 2010, 20:48
danilo0702

Re: Garanti

InnleggSkrevet: 09 Okt 2010, 09:50
smaug
Det bør gjøre det ja, men jeg ser fra et mer teknisk perspektiv. Når jeg ser en mansjett som har 45 grader på seg, så vet jeg at den ikke vil holde kjempelenge, kun utfra slitasjen med veikjøring. Hadde det vært at det bare var sånn på Can-Am, kunne man jo selvsagt ha slått hardere i bordet, men dette gjelder jo alle merker der ute med 4wd. Til skaubruk så holder det i evigheter(hvis man ser på timeantall) eller til man er uheldig å river en mansjett.
Jeg forsvarer ikke Can-Am forhandleren, jeg sier bare at sånn er det utfra måten det er konstruert.

Dette er ikke veimaskiner! Det er terrengkjøretøy som fungerer tilfredsstillende på vei. Jeg tror ikke noe på at fordi en selger sier at "ja dette er kjempe kjøremaskin som funker i maaaaange år", så er det nødvendigvis sånn. Jeg tar mine egne vurderinger og CVT, mansjetter og variatorreim er noe jeg fra dag én visste kom til å bli en utgiftspost. Hva skal forhandleren gjøre da? Ringe til Canada og si at "øy det går 500 sykler her på berget, og mansjettene går i filler pga høy km stand". Jeg tror neppe at Can-Am gidder å tilpasse syklene for det scandinaviske markedet uansett. Se hva de har gjort i stedenfor. Outlander XXC...Outlander XMR
Dette er to sykler som er så langt unna det vi "trenger", som det er mulig å komme.
Når amerikaneren har kjørt 6000 km, er sykkelen en 06 eller 07 modell, det er forbudt å kjøre på vei, råtassene der kjører kanskje i 80-90 kmt og da er de helt værst. Jeg synes at å stikke fingeren i jorda og se på hva vi har kjøpt og hva maskinen faktisk er laget for kan være fornuftig. Ordner forhandleren opp og tar seg av alt i 3 år, så er det veldig bra.

Når det kjøres så mye på vei som det gjøres, ville jeg ha spandert på et senkesett med KW fjærer og brukt orginale dempere. Det er en som kjører rundt her med et sånt opplegg og det fungerer visst veldig bra. Da står akselene tilnærmet rett ut.