Side 1 av 2

Fremkommelighet med belter i bratt terreng og løssnø

InnleggSkrevet: 24 Feb 2010, 23:14
E.F.I
Kan dere som har atv med belter Ta noen kontrollerte og dokumenterte tester av atv med belter ?

Har et inntrykk av at snøscooter folket har et negativt forhold til atv med belter. På samme måte som mange MC folk har et negativt forhold til atv som MC regga.

Hadde vært artig om det var noen her på forumet som kunne få frem egenskaper , fordeler og ulemper på dette med atv og belter.

Ser for meg at det blir testet utfra følgende kriterier :

* Kjøreegenskaper på vei > snø og iseføre >sommerføre
* Fremkommelighet i bratt terreng , dyp løs snø > fastere snødekke og på sommerføre, gjerne i gjørme.
* Hvor bra er atv med belter til å dra slede i kupert terreng og i dyp løs snø .
* Sving radius, takling av elvebredder etc.
* Egenskaper til de forskjellige belte merkene .

Objektiv sammenligning med snøscooter, særlig i vanskelig terreng med mange trær, skrenter etc.

Re: Fremkommelighet med belter i bratt terreng og løssnø

InnleggSkrevet: 25 Feb 2010, 09:34
smaug
Tror ikke du får mange til å teste scooteren sin i gjørma [vittig]

Re: Fremkommelighet med belter i bratt terreng og løssnø

InnleggSkrevet: 25 Feb 2010, 09:45
OJ

Re: Fremkommelighet med belter i bratt terreng og løssnø

InnleggSkrevet: 25 Feb 2010, 10:23
smaug
Ja at ATV'en er et mye mer fleksibelt kjøretøy er det ikke tvil om, men det er kanskje nettopp derfor snøscooteren er et så overleget mye bedre kjøretøy i snøen. Den er helt spesfikt laget for akkurat det og det gjør den bedre enn noen andre kjøretøy.

Re: Fremkommelighet med belter i bratt terreng og løssnø

InnleggSkrevet: 25 Feb 2010, 10:28
E.F.I
Det jeg er ute etter er om atv med belter er brukendes her i bratte fjellsider langs hardangerfjorden.

Er atv med belter egnet til å frakte varer ol. til støls når det er ulendt terreng og løs snø ?

Re: Fremkommelighet med belter i bratt terreng og løssnø

InnleggSkrevet: 25 Feb 2010, 10:36
shoorthy
har ikke tid til å skrive så mye nå, er akkurat på vei ut døra for å dra på rødekors vakt på fjellet med scooter og atv med belter:)

min erfaring er således: atv med belter er OVERLEGENT bedre enn snøscooter i skog/alle steder der man ikke får brukt farta til scooter`n, mye lettere å tre den igjenom trang skog/ "teknisk" kjøring enn snøscooter. forøvrig bedre å bruke i skiløyper osv da man kan kjøre med løypesporet under atv. negativt er at det bruker MYE bensin, og strengt tatt, det går ikke så veldig fort:)

snøscooter PARKERER atv`n der det virkelig begynner å bli bratt, evt der man kan bruke farta/motoren til scooter/ har "plass" nok:)

nå skal det sies at den scooter`n jeg sammenligner med er an artic cat bearcat 660 turbo, som ikke akkurat er den råeste løssnømaskinen, og det meste av kjøringa vår foregår i lav fart med pasient på slede.

skal prøve å få til noen tester i helga med noen bilder:)

Re: Fremkommelighet med belter i bratt terreng og løssnø

InnleggSkrevet: 25 Feb 2010, 11:11
Fjellsamen
Reklamevideoene til atvtracks.net med "Riders education" viser litt av akilleshælene til belter:

Tømmerstokker der man risikerer at bak-beltene graver seg under i stedenfor over hindringer.
- trikset er å ha med seg et par planker for å styre bakbeltene OVER hindringene

Svinging - man risikerer å knekke akslinger om man er uforsiktig ved svinging.
- ta det rolig i svinger under tung belastning og kjør rett på skråninger, ikke sideveis


http://www.youtube.com/watch?v=GqFxG1nzncE
http://www.youtube.com/watch?v=l--1buYS ... re=related

Greit å ha med seg når man er i skauen med belter :)

Re: Fremkommelighet med belter i bratt terreng og løssnø

InnleggSkrevet: 25 Feb 2010, 11:51
smaug

Re: Fremkommelighet med belter i bratt terreng og løssnø

InnleggSkrevet: 26 Feb 2010, 23:37
Torre
Min mening- uten erfaring fra scooter- men opplevd og fått mye info, samt kjørt litt med belter og sjekket mye.

* Kjøreegenskaper på vei > snø og iseføre >sommerføre= sum best egnet totalt- ATV med et godt beltekit, mer funfaktor med scooter.
* Fremkommelighet i bratt terreng , dyp løs snø > fastere snødekke og på sommerføre, gjerne i gjørme.= sum best egnet totalt- ATV med et godt beltekit. Fart må brukes på scooter i bratte bakker- da er den best- best også på de første punktene her.
* Hvor bra er atv med belter til å dra slede i kupert terreng og i dyp løs snø .= sum best egnet totalt- ATV med et godt beltekit, usikker i dyp løssnø.
* Sving radius, takling av elvebredder etc. = Spørs hvor vant man er med scooter- har man teknikken på denne er nok denne bedre. Er du uten erfaring fra scooter ville jeg valgt ATV.
* Egenskaper til de forskjellige belte merkene . Like mange meninger som merker. Men se etter lange belter, god bredde= flyt. Også fjæringsteknikk, rullehjul og knasteoppbyggning/utforming i belte skal du se på.
Tatou 4 S som helårsbelter samt X-Gen belter. Du kjører vel Polaris E.F.I. [oh yes]

Objektiv sammenligning med snøscooter, særlig i vanskelig terreng med mange trær, skrenter etc. Uten rå teknikk på scooter er ATV soleklart. Står du kjelkete til å må rygge, knote inne ved trestammer er nok ATV best. Trekk/driv i alle hjørner kan ikke argumenteres bort. Dette er mine meninger og hva jeg tror.

Re: Fremkommelighet med belter i bratt terreng og løssnø

InnleggSkrevet: 27 Feb 2010, 12:26
smaug
Ser at det er en del missforståelser angående fart og framkommelighet med snøscooter. Det er ikke slik at du trenger en fotballbane for å få fart, en par scooterlengder holder som oftest i lange baner, ja mange ganger så øker farten i bakken mens du kjører i motsetning til en atv der farten nesten alltid minsker. Det er det samme med en undermotorisert snøscooter også. En snøscooter må ha over 100hk for at den skal flytte på seg.
Når det er sagt så er det sant at det kreves mye mer av sjåføren av en snøscooter for å komme seg fram, ikke fordi det nødvendigvis er så vanskelig å kjøre snøscooter, men fordi potensialet for å gjøre de sprøeste tingene med snøscooter er mye større enn på en atv hvor du egentlig ikke har så mye valg annet enn å sitte som en påle og evt flytte vekten litt hit og dit. Det er så mange variabler du kan endre på som sjåfør av en snøscooter kontra på en atv.

Som nevnt, jeg tror ikke en atv med belter i løsnø har sjangs å komme seg opp noen fjellsider i Hardangerfjorden.

Re: Fremkommelighet med belter i bratt terreng og løssnø

InnleggSkrevet: 01 Mar 2010, 22:11
gkjernaas

Re: Fremkommelighet med belter i bratt terreng og løssnø

InnleggSkrevet: 01 Mar 2010, 23:14
smaug
Skal man opp en bakke i Hardangerfjorden så er det ikke snakk om å kjøre noe rolig og behersket uansett hva du kjører. Ikke de bakkene jeg tenker på i allefall. Da er det klipa i styret men problemet er at jeg tørr nesten å vedde på at en belteatv ikke kommer seg opp så lenge det er løssnø. På hardt underlag så går det fint men da kan du også ta det kjemperolig med en snøscooter som igjen bråker lite, ja kanskje mindre også. Lyden fra en snøscooter bærer veldig dårlig, og det er nettopp det snøscooteren også blir kritisert for av mange. Du hører ikke at den kommer, plutselig er den der. På en annen side er det ingen som vil at man skal ha noe effektpipe på de heller [hæ], ikke jeg heller.
Jeg kan starte scooteren min her i nabolaget og ingen hører det. Det er ingen som har fått med seg at jeg har kjørt den et par ganger engang, men atv'en hører de.

Re: Fremkommelighet med belter i bratt terreng og løssnø

InnleggSkrevet: 01 Mar 2010, 23:18
E.F.I
Har selv bare erfaring med snøscooter i snø.
Tanken bak belter på atv er at man kan klare seg med bare ett kjøretøy og dermed øke nytteverdien. Men det hjelper lite for meg om jeg ikke kommer meg frem i nysnø eller råtten påskesnø-

Re: Fremkommelighet med belter i bratt terreng og løssnø

InnleggSkrevet: 02 Mar 2010, 01:34
Fjellsamen
4 belter kan jeg henge på murveggen i garasjen uten at gåsemor ser det en gang - om en snøscooter stod der inne så hadde hun lurt litt på meg, og argumenter for nytt interiør ville vært vanskelig å dementere - det trekker litt i beltenes favør [smiil]

Skal bli spennende å se hvor mye ekstra bredde beltekitet gir på maskinen, framkommelighet osv.

Beltene gir en del ekstra høyde i forhold til 25" dekk også.

Når jeg får på et skjær kan jeg leke minibulldoser med jord- og grushaugene utenfor i hvert fall [oh yes]

Med slede er det kanskje litt begrenset hvor vilt/raskt man kan kjøre - og så lenge man trenger kontroll mer enn fart så er det til atv-tracks sin fordel muligens..

http://www.youtube.com/watch?v=V544mPjvNY4

http://www.youtube.com/watch?v=qyrlq7gk ... re=related - pudder [oh yes]

http://www.youtube.com/watch?v=SNdLPd3Aopk&NR=1

På youtube er er det atv med belter som trekker ut fastkjørte snøscooteren - ikke omvendt :) Det har sikker med at snøscooterføreren er uerfaren også naturligvis.

Det kjøres i hvert fall i veldig dyp løssnø som man ser på en del av videoene over, når man hopper fra atv'en og faller til hodet i løssnø er det mer enn dypt nok :)

Og som ene kommentaren på en av videoene: "you wont see a snowmobile cruising down the highway at 45 miles/hour, with an atv with tracks thats no problem". Da trekker det kanskje litt ned at man ikke har lov å endre mer enn 5 eller 10% av dekkdimensjon i forhold til hva som står i vognkortet [neinei]

Med belter til atv'en er det også et ekstra moment funfactoren i disse mørketidene - og det er jo like mye å lov å kjøre på en nedsnødd vei med belter som det er om sommeren med dekk? nesten i hvert fall? :D

Re: Fremkommelighet med belter i bratt terreng og løssnø

InnleggSkrevet: 04 Mar 2010, 10:02
E.F.I
Her er en video som viser det jeg trodde......

Blir nok ikke belte kjøp på meg.

Når de ikke kommer seg frem på flate marken så kan man jo bare glemme belter her blant fjord og fjell.

Polaris Sportsman 800 X2 and RZR 800 Whit camoplast tatou 4s track in snow ..........Se og lær :