Side 1 av 2

Maxxis Ceros og ITP SS414 Felger

InnleggSkrevet: 01 Aug 2011, 18:00
E.F.I
Har kjørt 25 mil på mine ny Ceros. Det ristet lite før ca. 80 km/t.

Så idag avbalanserte Tørvikbygd Auto dekkene mine.

Det ene bakdekket måtte ha 240g , det andre 170 g.

Fremdekkene måtte begge ha ca. 80 /15 g.

Er svært fornøyd med oppsettet på Polarisen nå.

Sporer også mye mindre enn før med ny sporvidde.

Re: Maxxis Ceros og ITP SS414 Felger

InnleggSkrevet: 01 Aug 2011, 19:14
smaug
Med så mye vekt på bakhjulene ville jeg bedt om å ta av dekkene og vri de 180 grader på felgen og prøve igjen. Er ikke sikkert det hjelper men det er verdt forsøket. Problemet med så mye vekt er at vinningen går litt opp i spinningen fordi blyet blir fordelt over et såpass stort område. Ideelt sett burde jo all blyet ligge på et lite punkt for å gjøre jobben sin men når det blir fordelt så mye vekt på begge sider av balansepunktet blir også noe av effekten borte. Kvart kg er mye på et såpass lite dekk.

Re: Maxxis Ceros og ITP SS414 Felger

InnleggSkrevet: 01 Aug 2011, 23:19
E.F.I
Alle 4 dekk gikk i null til slutt.
Er enig med deg men det var litt tidspress og når det ble null på maskinen så ble det slik.

Det er et merke på hvert dekk, en gul ring. Denne skal plasseres ved ventilen. På det bakdekket som måtte ha 240 gram så var det merket akkurat 180 grader i forhold til ventilen.....vi diskuterte litt om å snu det dekket men siden det var rett før stengetid så skal vi ta igjen det dekket.

Spørsmålet mitt er da....dekk med denne gule ringen / merket.... hvordan er filosofien bak det? Er det noen form for utsparing i dekket for eventuelle ventiler ?

De tre resterende dekkene var riktig pålagt med den gule ringen ved hver sin ventil.

Re: Maxxis Ceros og ITP SS414 Felger

InnleggSkrevet: 02 Aug 2011, 09:14
smaug
Nei det er der produsenten har kommet fram til at dekket er lettest pga produksjonsmetoden, og siden ventilen veier noen gram plasseres da merket ved ventilen for at det skal gå mest mulig opp i opp.

Re: Maxxis Ceros og ITP SS414 Felger

InnleggSkrevet: 02 Aug 2011, 12:36
gass

Re: Maxxis Ceros og ITP SS414 Felger

InnleggSkrevet: 02 Aug 2011, 14:52
smaug

Re: Maxxis Ceros og ITP SS414 Felger

InnleggSkrevet: 02 Aug 2011, 15:09
gass

Re: Maxxis Ceros og ITP SS414 Felger

InnleggSkrevet: 02 Aug 2011, 19:27
smaug
Mine MTR er dobbelt helseipet og det var ikke et smart valg fordi gummien blir litt for svak når man kjører på steiner. Avstanden mellom siepene var så liten at det ble for lett å rive av gummi. Med dette som utgangspunkt tenkte jeg at om jeg seiper Cerosene vil de få fortere gummi avrevet siden man spinner og kødder mye mer med en ATV enn en bil.

Re: Maxxis Ceros og ITP SS414 Felger

InnleggSkrevet: 03 Aug 2011, 07:46
gass

Re: Maxxis Ceros og ITP SS414 Felger

InnleggSkrevet: 03 Aug 2011, 08:34
E.F.I
Jeg vil ha Cerosene som orginalt.
Har på felg et sett med GBC Dirt Tamer dekk, som allerede er pigget opp med 85 pigg pr dekk. Hver pigg har 4 mm utstikk.
Dirt Tamer dekkene tilsvarer Big horn med tanke på mønster og er i utgangspunktet mye bedre i terreng en Ceros.

Ulempen vil jo alltid være at en må skifte hjul oftere.

Re: Maxxis Ceros og ITP SS414 Felger

InnleggSkrevet: 05 Aug 2011, 11:44
gass

Re: Maxxis Ceros og ITP SS414 Felger

InnleggSkrevet: 05 Aug 2011, 12:14
smaug
Jeg kjører mange ganger i uken med Cerosene i skauen så steinspruten står og har enda til gode å kunne skylde på dekkene hvis jeg ikke kommer fram. De funket jo greit i Austmarka også. Jeg personlig har ikke troa på at grove dekk er så veldig gode i terreng. Har enda ikke sett noen som har gjort det noe bedre med mega grove dekk hverken med bil eller ATV hvor motoreffekten har vært under 500 gamp :-)

Re: Maxxis Ceros og ITP SS414 Felger

InnleggSkrevet: 05 Aug 2011, 23:35
E.F.I
De har piggene du trenger både hos Gules og hos Felleskjøpet i Øystese. Men det er ikke sikkert at de vil selge til deg, hehe.
Jeg kjøpte de med 4 mm utstikk.... lurer på om de het 1900 et eller annet.

Har kjørt en tur med piggdekkene igjennom bygda og til bensinstasjonen .... fikk vel mellom 5 og 10 kommentarer...alle med glimt i øyet og en undertone med smak av gamalost.

Re: Maxxis Ceros og ITP SS414 Felger

InnleggSkrevet: 05 Aug 2011, 23:37
E.F.I

Re: Maxxis Ceros og ITP SS414 Felger

InnleggSkrevet: 06 Aug 2011, 09:15
smaug
Tror nok Can-Am'ene er minst like lavgiret enn Polaris. Jeg merker i allefall ikke noe forskjell ved kjøring i lavgir på Polaris og Can-Am. Når jeg kjører i terreng, er det bare krypkjøring som gjelder. Faktisk så kan ikke skogseieren se spor etter ATV'en mange plasser fordi jeg kjører så sakte. Hører stadig fra Polariseiere at deres maskiner er så mye mer lavgiret enn Can-Am og det kan jeg ikke skjønne fordi det kommer ikke fram noen steder at det er tilfelle. Meg bekjent så har de ca samme utveksling på lavgir.