Hei,
Klarte i dag på en av mine mange ekspedisjoner i bortvekkland å drukne fattern's store stolthet i vann. Skulle krysse en stillestående elv som var opp til under setet med vann på det meste. Det startet jævla bra men til slutt så kom det altså vann opp til under setet og da var det slutt på morroa. Motoren stoppet og beltet slurte. Av erfaring med vannkryssing så gir jeg aldri mye gass så sykkelen gikk bare på tomgang. Kunne egentlig ikke skjønne at motoren stoppet men at den slurte på beltet syntes jeg var greit nok. Etter en liten redningsaksjon med vinsjing tilbake hvor jeg kom fra, var det bare å starte med vanndrenering. Hele CVT huset var stappfull av vann, det samme var kuftfilterboksen.
Jeg ble i grunn sjokkert over en del ting når jeg startet med dreneringen.
*Luftinntaket er veldig lavt for motor og cvt. Inntaket er ca 15cm over cvt huse noe som er ekstremt lavt for en slik maskin mener jeg. Det hadde jeg ikke trodd!
*Dreneringspluggen for luftfilterboks er idiotisk plassert. Hadde slange vært 10 cm lengere hadde ting vært mye enklere.
*Det er et helvete å komme til pluggen med Polaris pluggnøkkel. Nøkkelen er 2cm for lang slik at man får ikke tatt ut pluggen med nøkkelen på plass og pluggen er et stykke ned i motoren + at tanken er på oversiden = mye bannskap!
*Blinkerele er ikke vanntett. Det kan ikke Polaris få skylden for, men det jalla firmaet i Italia som bygger de om.
Etter at dreneringen var gjennomført og jeg hadde først dratt motoren for hånd en del ganger uten plugg kjørte jeg den på starteren. Med pluggen på plass så startet den etter en liten stund og hostet og harket. 10 min senere så gikk den på tomgang mer eller mindre. Lot den stå en time på tomgang for å la den komme seg.
Greia er den at jeg var langt unna folk og fe så jeg var nødt til å kjøre den tilbake med vann i olja. Ikke toppers nei men motoren gikk den. I starten heller uggen men etter noen km så gikk den pent selv om olja så ut som vaniljesaus. Jeg var mer redd for å kjøre med for mye vann/olje på motoren så jeg tappet ut noe. Olje bytte asap i morra!
Alt i alt. Kudos til Polaris at den gikk hjem for egen maskin, men ripe i lakken for veldig lavt luftinntak. Min Outty hadde glatt kjørt over den elva(eller i det minste ikke fått vann i motoren i allefall).