Ditleff » 29 Jun 2011, 00:40
Vel folkens, det er iallefall bekreftet fra En Polaris tekniker at ploberingen på Sportsman 550 Xp ( og forøvrig alle ande 550 modeller også) fra 2011 sitter i variatoren. Dette er en ring som hindrer motoren i å geare opp. Min ATV er nå ferdig innkjørt og
fungerer for meg fint med plombe. Jeg bruker den 99% i skog og ulendt terreng, så jeg trenger ikke veldig høy fart. Forøvrig viser speedometeret ca 55 km/t ved full fart. Jeg tror det å kjøre en plombert maskin såpass fort er veldig usundt for motoren. Turtallet er meget høyt ettersom motoren ikke får skiftet gir. Husk at fjerning av plomben skaper problemer vedrørende forsikring. Avslutningsvis vil jeg nevne at man vinner noen ekstra hester ved å fjerne katalysatoren i mellom potta og eksosrør.
Dette er ikke en EU traktor plombe, men en katalysator. Fjerning av denne vil medføre at Polaris trekker garantiansvaret for ATVen. Hvis du absolutt skal ha fart, så fjern variatorringen. Den kan du sette inn igjen når maskinen skal på service eller det er noe reperasjoner på garantien.
Om jeg en vakker dag skulle fjerne plomben i variatoren så kan jeg sikkert legge ut noen bilder eller film. Forøvrig finner du dette på Youtube. Med finsk språk.......
Ellers er Sportsman 550 XPS en fantastisk ATV, Jeg digger den vilt etter bare en ukes bruk:-)