[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - Slik skal man bytte og lufte olje på ADC system

Slik skal man bytte og lufte olje på ADC system

X2, Sportsman, Outlaw, Predator...

Slik skal man bytte og lufte olje på ADC system

Innlegg E.F.I » 28 Jan 2010, 22:55

Bytte av olje på ADC

Du trenger:

1stk. 7/16 eller en litt (utfilt for 11,11 mm) åpen fastnøkkel.
1 skruejern med feks. 4 mm flat spiss.
1 stk. trakt, liten type eller en med slange på.
1 Jekk og noen løftebukker eller en ATV løfter.
Polaris Premium ADC FRONT DRIVE FLUID

Jekk opp ATV, få den parkert stabilt slik at alle 4 hjul er fri fra underlaget .
Det kan av sikkerhetsmessige grunner være lurt å ta av fremdekkene, samt være to personer.

Fjern plast hette som beskytter lufte skruen. (Skruejern)
Løsne lufteskruer ( fast nøkkel), det er en over hver hub der stikk-aksling møter fremdiff.

Fyll full ADC Resovoar tanken med olje (Trakt) , tanken ligger plassert like under sikringene og ved siden av kjølevanns på fyllingen.
Det vil stå endel luft under oljen nede i den transparente slangen. Denne luften må ut av systemet.

Start ATV, sett den i ADC mode med den gule knappen på høyre styre.
Sett ATV i L (Lavgear) Få en medhjelper til å kontrollere gasspådraget. Skal bare gi nok gass til at alle fire hjulene går rundt og deretter slipper gassen slik at ADC pumpen pumper oljen mot lamellene.

På denne måten lufter en systemet. Etter at all luft er ute og man ser at det er ren olje uten luftbobler som kommer så steng lufteskruene.
Brukerens avatar
E.F.I
Skogens Konge
 
Innlegg: 2809
Registrert: 25 Aug 2008, 08:12
Bosted: Hardanger
Stolt fører av:


Re: Slik skal man bytte og lufte olje på ADC system

Innlegg asghegg » 17 Jan 2011, 19:50

Sjekket manualen til Polarisen, du har så rett. Dette har jeg oversett når jeg leste manualen.

Men hva er konsekvensen ved å ikke lufte systemet?
Polaris Sportsman Touring 850 2010
Polaris Sportsman 850 XP 2010 Solgt
Polaris Worker 335 1999 Solgt
Polaris Switchback Assault 800 2013
Brukerens avatar
asghegg
450R
 
Innlegg: 219
Registrert: 04 Aug 2010, 08:02
Bosted: Lakselv
Stolt fører av:

Re: Slik skal man bytte og lufte olje på ADC system

Innlegg E.F.I » 17 Jan 2011, 20:21

Konsekvens

1. Oljen blir svart og man begynner å få klappre/knirkelyd.
2. Man får mer slitasje på lamellene.

Det er også knirkelyd om det er luft i systemet og når manb kjører uten særlig lass.
Min fungerer best og helt lydløst når jeg kjører ned bratte bakker og har henger full av vedstokker på. Da ligger lamellene jevnt på.
Brukerens avatar
E.F.I
Skogens Konge
 
Innlegg: 2809
Registrert: 25 Aug 2008, 08:12
Bosted: Hardanger
Stolt fører av:

Re: Slik skal man bytte og lufte olje på ADC system

Innlegg asghegg » 17 Jan 2011, 20:55

Grunnen til jeg spør er at jeg var på tur med en kompis, og han fikk en rar lyd fra ADS systemet. Den hadde vært tidligere inne til rep grunnet ett eller annet fra ADS systemet.
Mener lyden kom ned bakkene.
Kan det være at vekstedet ikke hadde luftet systemet, eller ikke luftet godt nok?
Polaris Sportsman Touring 850 2010
Polaris Sportsman 850 XP 2010 Solgt
Polaris Worker 335 1999 Solgt
Polaris Switchback Assault 800 2013
Brukerens avatar
asghegg
450R
 
Innlegg: 219
Registrert: 04 Aug 2010, 08:02
Bosted: Lakselv
Stolt fører av:

Re: Slik skal man bytte og lufte olje på ADC system

Innlegg E.F.I » 17 Jan 2011, 23:13

Ja.

Er vanlig med en viss lyd i nedoverbakke da lamell platene klapprer,,,ved mer belastning roer lyden seg mer.

Med flere hundre kilo bakpå henger og i bratt nedoverbakke så er min ADC helt stille og bremser meget jevnt.
Brukerens avatar
E.F.I
Skogens Konge
 
Innlegg: 2809
Registrert: 25 Aug 2008, 08:12
Bosted: Hardanger
Stolt fører av:

Re: Slik skal man bytte og lufte olje på ADC system

Innlegg brunis » 29 Jan 2013, 22:52

Hei

Du har meget nyttige innlegg her efi. Er ny her på forumet, og lite peiling på polaris. Har bestilt meg en 850 xps som kommer om noen dager, så vil vere forberedt på å passe på den på best mulig måte. Hva står egentlig ADS for? Beklager dumt spørsmål, men nysgjerrig [sad]

Offtopic men hva er dine råd efi når det gjelder mitt kjøp ang vedlikehold og servicer? Tenker da hva jeg skal gjøre liksom mellom servicene som skal gjøres på polaris merkeverksted. Sånn jeg har denne maskinen på topp teknisk i årevis. [smiil]
brunis
80ccm
 
Innlegg: 21
Registrert: 28 Jan 2013, 11:46
Bosted: Skodje
Stolt fører av:


Gå til Polaris

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester