Side 1 av 1

xp550 vs 500 sportsmann

InnleggSkrevet: 21 Feb 2011, 16:59
parkerik
Hei,
jeg vurderer å kjøpe en xp 550 som er en 09 mod overligger. jeg ser og der er endel 09 500 sporstmann til salgs og lurer på hva forskjellen er?

Jeg lurer også på hva som er en grei pris for en slik doning, og om 550 sine 40 hk er nok til til-fra jobb, litt landevei i 80 km/t litt snøbrøyting, og resten grusvei og generelt hobby bruk.

jeg er en mann på 1.84 og 0.1 tonn, så jeg lurer på om en slik vil føles liten også? alle tips og råd motas gjerne.
P-E

Re: xp550 vs 500 sportsmann

InnleggSkrevet: 22 Feb 2011, 07:51
parkerik
Hei,
mange som ser på, men lite svar.

Da har jeg letet litt på egen hånd og kommet frem til at 500 er en utgående modell og 550 er nyere. Jeg har da et spørsmål til;

Hvis jeg kjøper denne xp550 som EU-traktor, er det en smal sak å få den til å gå like fort som den mc registrerte?

er jo litt penger å spare på dette, som kan brukes til brøyteutstyr. tqaknemmelig for alle svar. samtidig lurer jeg på hva onkel politi sier til sånt?

P-E

Re: xp550 vs 500 sportsmann

InnleggSkrevet: 22 Feb 2011, 09:32
Asmsto
Det tar bare 1 minutt å få ut plomberinga på 550 xp. Du må berre skru opp lokket oppå gassen å ta ut den sperra som blokkera at du kan gi full gass.

Re: xp550 vs 500 sportsmann

InnleggSkrevet: 22 Feb 2011, 10:40
parkerik
Tusen takk for svar :-)

Re: xp550 vs 500 sportsmann

InnleggSkrevet: 22 Feb 2011, 13:43
parkerik
Da er 09 mod overligger besilt som EU-traktor. blir nok å fjerne den plomberingen etterhvert. Jeg lurer p åom der er andre forskjeller fra MC typen en dette med toppfart? Forhandleren var meget sparsom med inforasjon, på grensen til skummelt, men jeg har ingen andre forhandlere i nærheten så har lite valg mao.

P-E

Re: xp550 vs 500 sportsmann

InnleggSkrevet: 22 Feb 2011, 14:48
smaug
For å svare på ditt første spørsmål 550 vs 500 så vil jeg si at begge to fint kan brukes til det du nevner. Ikke noe problem i det hele tatt. De går vel i 90-100 litt etter som hvilken dekk som står på. Ellers har vel 550'en en oppgradert CVT system, bedre fjæringer og en mer(imho) fornuftig plassering av radiator og vinsj(dersom montert).

Re: xp550 vs 500 sportsmann

InnleggSkrevet: 22 Feb 2011, 20:17
bjugen
Sitter også en stålsylinder imellom potta og resten av systemet, er bare å ta av potta og plukke'n ut [oh yes]
Økte toppfarten på min med 15km/h etter at jeg tok den ut + bedre drag [smiil]

Re: xp550 vs 500 sportsmann

InnleggSkrevet: 22 Feb 2011, 20:36
parkerik
Hei,
Da ombestemte jeg meg i siste liten og bestilte heller MC varianten. Jeg ble litt redd for å bli stoppa i over 40km/t på den traktorvarianten:-)

Etter å ha lest endel her inne ser det ut til at det er samme plombringer på mc variante. "bikuben/røret" i eksosen og plast dingd i gasshendel huset.

Det er i grunnen litt merkelig at dette tar bort 20 hester?

Gleder meg som en unge til å få den i hus :-)

Re: xp550 vs 500 sportsmann

InnleggSkrevet: 23 Feb 2011, 22:36
smaug
Er vel litt blandet erfaring hvor mye den bikube saken utgjør og om det egentlig er plombering i det hele tatt. Jeg tipper på en gnistfanger men skal ikke vedde livet mitt på det.

Re: xp550 vs 500 sportsmann

InnleggSkrevet: 24 Feb 2011, 19:54
parkerik
Kan ikke se noe gnistfanger på sprengskissa, hvis det er her den sitter?

http://parts.polarisind.com/Assemblies.asp


P-E

Re: xp550 vs 500 sportsmann

InnleggSkrevet: 24 Feb 2011, 20:18
PerAspelini
Godt poeng parkerik.
Linken din tok oss ikke direkte til bilde, så jeg laster det opp i denne posten.

/Per