Side 1 av 1
Belteproblemer

Skrevet:
12 Mar 2011, 06:46
Jon Olav Evjen
Har en 850 Xp 09 mod som jeg hadde en tatou 4s beltesats til. Men opplevde desverre at a arm og ytre drivledd på høyre side ble ødelagt to ganger. Første gang ble det en rep. til 11000 andre gang 9000 så dette ble kostbart
![neinei [neinei]](./images/smilies/banghead.gif)
. Så jeg lurer på om andre har hatt problemer . Pga av at beltene er ekstrautstyr nix garanti. Ps. var helt rå til og ta seg fram, men det virker som om forstillinga er for svak til beltebruk til min store skuffelse
![trist [sad]](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
. Så jeg har solgt beltesatsene og satser på kjettinger i stedet.
Re: Belteproblemer

Skrevet:
12 Mar 2011, 10:10
smaug
Gikk hele bærearmen føyka eller bare foringene? Foringene på 09 var visstnok veldig dårlig, det samme var hjullager også. At ledd får pryl må man nok bare innse at et slikt beltekit vil skape pga all grepet som belte potensialt kan skape. Sier seg selv at det er langt over hva det er dimensjonert for sammenlignet med hjul.
Uten å disse Polaris, vil jeg vel også tro at siden systemet er laget slik det er laget med at front og bakaksel har forskjellig utveksling, vil aldri front og bakaksel dra likt. Bakakslen må jo spinne litt(jeg tipper at det er her 20% hjulspinn bak kommer inn nemmelig at det er 20% forskjell på utvekslingen foran vs bak) for at frontaksel skal gå trekke noe som i praksis vil si at når sykkelen blir veldig belastet og AWD kobles inn så er det frambeltene som egentlig dra hele greia noe som igjen vil si at hele opphenget får sabla mye pryl.
Re: Belteproblemer

Skrevet:
12 Mar 2011, 11:11
Jon Olav Evjen
Nedre a arm revnet like ved opphengs kula. samt at drivleddet ble ødelagt. Den andre gangen sprakk også ringen som holder kulene i lagret på på plass . Brukte vel atven mellom 5 og 10 timer med beltene på og fikk to havari. Siste gangen var det bare løssnøkjøring for å legge opp vei til vedhogst. Så dette var skuffende.
Re: Belteproblemer

Skrevet:
12 Mar 2011, 12:54
smaug
Re: Belteproblemer

Skrevet:
12 Mar 2011, 13:31
E.F.I
Høres ut som noe man ikke bør satse på .
Noen som har snakket med Polaris sentralt om hvorfor de har egne beltesatser i butikken sin ? Er det an annen gear ratio på de fremste beltesatsene som polaris anbefaler ?
Re: Belteproblemer

Skrevet:
12 Mar 2011, 13:50
Jon Olav Evjen
Skifta cv ledd begge gangene.
Re: Belteproblemer

Skrevet:
12 Mar 2011, 14:17
E.F.I
Polaris sin Hilliard fremdiff som smaug som så ofte refererer til som total ubrukelig her på forumet, med tanke på kvalitet , ble også byttet to ganger og mer ?
Til alle som kjører Tatou belter på sine Polaris.
Husk at man må ha riktig antall tenner i baksatsene i forhold til fremsatsene. Dette er fordi AWD sensoren ikke skal låse den i konstant 4 x 4 .
Så det ernok ofte en grunn til at man gruser ting.
Sjekk med Polaris før kjøp av belter.
Re: Belteproblemer

Skrevet:
12 Mar 2011, 23:34
smaug
Det skal vel i utgangspunktet ikke være noe problem om de har samme størrelse siden hjulene som står på orginalt har samme størrelse. Systemet er jo laget for at bakhjulene går litt fortere enn framdrevet. Når framhjulene slipper eller spinner om du vil går de inngrep og er med på å dra "skuta". Mitt poeng er at det er mulig at systemet ikke er dimensjonert for at framdrevet skal dra så tung alene siden det i praksis nesten bare er framdrevet som drar når endelig beltene slipper.
Uansett - det ser ikke ut til å være vanlig at systemet tar så fort kveld derfor må det være noe rart her?
Re: Belteproblemer

Skrevet:
13 Mar 2011, 21:58
bjugen
Faktisk så har Tatou beltene litt færre tenner bak en foran, slik at sensoren tror at atv'en spinner, og du får konstant AWD
![Jadda [oh yes]](./images/smilies/thumbupright.gif)
Re: Belteproblemer

Skrevet:
13 Mar 2011, 23:17
smaug
Det forklarer jo litt ja. Kanskje de trodde de skulle være smarte å lure AWD systemet slik at alt går hele tiden noe som er en lur tanke.