[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - Skifte mansjett forran på Outlander

Skifte mansjett forran på Outlander

DS, Renegade, Outlander...

Skifte mansjett forran på Outlander

Innlegg SEE » 24 Apr 2010, 10:58

Hei

Jeg er som mange andre i den situasjonen at jeg må skifte mansjekket (starter forran). Ser det er en ikke alt for gammel lenke her på forumet, men den ender i forklaring på hvordan ting fungerer i selve leddet.
Jeg lurer på hva må av/løsnes osv for å få dette fra verandre slik at man får byttet mansjettene?
Sitter selve leddet fastsktudd, eller er det bare å løssne demperen og bærebroa slik at man får nok utslag til at dette glir fra hverandre? Trengs det noe spesialverktøy?

SEE
SEE
80ccm
 
Innlegg: 16
Registrert: 28 Nov 2007, 18:01
Bosted: Nes på Romerike

Re: Skifte mansjett forran på Outlander

Innlegg Frammatekaren » 24 Apr 2010, 20:27

Jeg skiftet bake, og der må du ha en spesialpipe for å få av en mutter fremme på armen. Ellers så brukte jeg propan brenner for å løsne locktite på nevnte mutter, en tang til å få av klemmene som holder mansjetten (som er forbanna lett å ta knekken på), en segerring-tang og en momentnøkkel kan være greit og ha. Hvordan det er fremme aner jeg ikke, men du kan nå laste ned denne manualen og lese deg litt opp på saken [kaffe] http://atvoffroad-lc.sk/na-stiahnutie/c ... ice-manual

Bake var det bare å dra akslingen ut av diffen etter at alt var løsnet, så satte jeg akslingen fast i skrustikke og kakket forsiktig av det indre drivleddet, regner med det er noe lignende fremme.

Ole.
12 Can-Am Outlander MAX 800 Ltd
X 10 Can-Am Outlander MAX 800 XTP
Frammatekaren
250ccm
 
Innlegg: 65
Registrert: 01 Mar 2010, 15:29
Bosted: Sykkylven
Stolt fører av:

Re: Skifte mansjett forran på Outlander

Innlegg rr_a » 24 Apr 2010, 21:17

Mye lettere å bytte framme - du trenger ikke spesialverktøy - bare bruk hodet før du bruker hendene så går det bra.
rr_a
GIF Meister Ændersen
 
Innlegg: 1514
Registrert: 27 Aug 2008, 20:07

Re: Skifte mansjett forran på Outlander

Innlegg smaug » 24 Apr 2010, 22:42

De fleste på Can-amforum.com tar ikke av svingarmen bak for å skifte mansjetter, de løsner bare demperen.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Skifte mansjett forran på Outlander

Innlegg Frammatekaren » 25 Apr 2010, 09:58

Sann jeg forstod det så er det enkelte som får av akslingen uten og ta av armen, mens med andre går det ikke. Jeg valgte og ta den av da jeg ikke fikk den helt ut. Kanskje det hadde gått med litt makt men... Fikk uansett frisket opp maskineringskunnskapene med å lage meg den spesialpipa :)
12 Can-Am Outlander MAX 800 Ltd
X 10 Can-Am Outlander MAX 800 XTP
Frammatekaren
250ccm
 
Innlegg: 65
Registrert: 01 Mar 2010, 15:29
Bosted: Sykkylven
Stolt fører av:

Re: Skifte mansjett forran på Outlander

Innlegg SEE » 28 Apr 2010, 18:23

Hei
Har nå kommet så "lang" at jeg skal ha ting fraverandre.
Jeg har valgt å løssne begge bærearmene fra ramma(øvre og nedre), slik at jeg skulle dra hele bæringa rett ut.
Problemet jeg støter på er at stikkaseken/drivakselen sitter fast i leddet. Leddet er "doret/kjørnet" slik at kulene ikke skal falle ut. Hvor hardt kan jeg her nappe for å få dette fra hverandre? Syntes jeg har tatt godt i, og vil ikke ødelegge leddet!
Noen som har tips??

SEE
SEE
80ccm
 
Innlegg: 16
Registrert: 28 Nov 2007, 18:01
Bosted: Nes på Romerike

Re: Skifte mansjett forran på Outlander

Innlegg smaug » 29 Apr 2010, 16:33

I senter av navet er det en mutter du skal løsne. Da er akselen løs fra navet og du kan ta av hele opphenget. Neste steg da er å ta løs den yttre mansjetten fra selve cv huset. Bruk en nylon/gummihammer og slå på huset slik at cv leddet deler seg. Det sittere en låsseklips på akselen som sitter fast i den indre delen av cv leddet og den kan være litt sprek slik at det sitter litt godt.
Kilde: Can-amforum.com
Link: http://www.can-amforum.com/forums/can-a ... -boot.html
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:


Gå til CAN-AM

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 16 gjester