[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - 800 som kveles når den blir satt i gear??

800 som kveles når den blir satt i gear??

DS, Renegade, Outlander...

Re: 800 som kveles når den blir satt i gear??

Innlegg smaug » 13 Feb 2010, 12:12

Metallskive? Du har fjær, fjærkopp, friksjonsskive(som du kan kjøre uten), enveisclutch som består av to kulelager og en låsering, to enveispinner og fjær og selve hylsa og det er i grunn det.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: 800 som kveles når den blir satt i gear??

Innlegg frihågen » 13 Feb 2010, 13:31

oki, da er d låseringen som er borte. Har skruvet i sammem, og nå funker det. Er vell en fare for at lagret kan kommer ut. Problemet har nokk hvert at låseringen ble ødelagt.
frihågen
80ccm
 
Innlegg: 24
Registrert: 30 Aug 2009, 18:03

Re: 800 som kveles når den blir satt i gear??

Innlegg smaug » 13 Feb 2010, 17:28

Lageret kan ikke komme ut siden primærfjæra klemme hele greia sammen. Låseringen er der nok mest for å holde det sammen når man tar ut enveisclutchen ved service. Er bare å kjøre i vei det og heller sette det sammen med nye deler når du får det.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: 800 som kveles når den blir satt i gear??

Innlegg frihågen » 13 Feb 2010, 17:35

Jepp :)) takk for svar
frihågen
80ccm
 
Innlegg: 24
Registrert: 30 Aug 2009, 18:03

Re: 800 som kveles når den blir satt i gear??

Innlegg Sondere » 01 Feb 2015, 17:55

Hei.

Blåser litt liv i denne tråden igjen, da jeg har samme problemstillingen. Etter en lang dag i mye dyp snø, så kvelte sykkelen seg hver gang jeg måtte stoppe, og jeg måtte skifte gir før jeg startet for å få den opp på hengeren.

Når jeg nå skal skru av primærvariatoren for å finne feilen, kan jeg da like gjerne ta ut friksjonskiven og kjøre uten? Trenger jeg isåfall Isoflex fett uansett? (Har ikke det for hånden nå)

Hvis det er samme som har skjedd med min, at de små fjærene/"enveispinnene" som har knekt, så tenkte jeg å ta ut disse også, og kjøre uten til jeg får tak i nye.

Hvor viktig er Isoflex fettet hvis man kjører uten friksjonskiven? og noen andre fordeler/ulemper med å ta ut friksjonskiven?

Takk for alle innspill.
Sondere
50ccm
 
Innlegg: 12
Registrert: 01 Feb 2015, 08:29
Stolt fører av:

Re: 800 som kveles når den blir satt i gear??

Innlegg smaug » 01 Feb 2015, 18:03

Isoflex er først og fremst for å smøre enveisfunksjonen, altså pinnene. Friksjonskiven skal iflg boka smøres med en ørliten dråpe isoflex men i praksis er ikke det alfa og omega. Det viktige er at fjærer og pinner blir smurt av isoflex. Man kan utmerket godt kjøre uten fjærer, pinner og friksjonskive men da mister man motorbrems fra ca 1800rpm og ned til tomgang(begynner å trille fritt). Jeg kjørte sånn en god stund men likte det ikke og satt alt tilbake. Mer forutsigbar sånn men inntil man får deler er det altså ikke skadelig på noen måter.
Ta opp alt og sjekk at lagrene er feilfrie, de må være ok. Rens og sett sammen uten pinnene osv og kjør videre.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: 800 som kveles når den blir satt i gear??

Innlegg Sondere » 01 Feb 2015, 18:21

Takk for svar. Da får jeg kjørt mens jeg venter på deler. Bare lagrene er intakte da :-)
Sondere
50ccm
 
Innlegg: 12
Registrert: 01 Feb 2015, 08:29
Stolt fører av:

Re: 800 som kveles når den blir satt i gear??

Innlegg Sondere » 02 Feb 2015, 09:30

Da har jeg fått åpnet og sett over primærvariator. Fjærene og pinnene var hele, og "skralle" funkjsonen fungerte. Friksjonskiven var litt vanskelig å se, men ser ut som den sitter fast i fjærkoppen. (Denne sitter forøvrig fast i ytre del av variatoren)


Bilde https://www.dropbox.com/s/vvsi0j7ohhahw ... 2.jpg?dl=0
Fjær og fjærkopp sitter fast i ytterdelen av primærvariatoren.


Bilde
https://www.dropbox.com/s/r6x3vog9bn8ea ... 8.jpg?dl=0
Bolten har noen små slitespor, kan dette ha noen betydning?

Bilde
https://www.dropbox.com/s/edd6sv5rtoss7 ... 3.jpg?dl=0
Reima hadde noen tråder som stakk ut 2-3 steder. Regner med jeg må bytte reim

Bilde
https://www.dropbox.com/s/kn4vfnnmudp4t ... 4.jpg?dl=0
I tillegg fant jeg dette rett ved bremseskiva på mellomakslingen. Kan alt det komme fra reima?


Noen forslag til hvor problemet kan ligge? Lagrene i enveisclutchen gikk litt tregt, så bestiller nye. Men tror kanskje ikke det er kun de som er problemet?

Edit: Fikk ikke bildene til å vises, så la ved link til bilder
Sondere
50ccm
 
Innlegg: 12
Registrert: 01 Feb 2015, 08:29
Stolt fører av:

Re: 800 som kveles når den blir satt i gear??

Innlegg 2mhaaland » 02 Feb 2015, 14:24

Ser bare filnavnet på bilde på dropbox. :-(
Brukerens avatar
2mhaaland
450R
 
Innlegg: 212
Registrert: 18 Okt 2013, 19:49
Stolt fører av:

Re: 800 som kveles når den blir satt i gear??

Innlegg Sondere » 02 Feb 2015, 15:21

Merkelig. Fungerte flere steder her (Tok bare noen sekunder før bilde kom opp, når man trykker på linken)

Skal prøve å laste de opp via en annen server senere i dag :)
Sondere
50ccm
 
Innlegg: 12
Registrert: 01 Feb 2015, 08:29
Stolt fører av:

Re: 800 som kveles når den blir satt i gear??

Innlegg 2mhaaland » 02 Feb 2015, 16:04

Sitter og leser fra ein mobil. Kanskje det er grunnen.
Brukerens avatar
2mhaaland
450R
 
Innlegg: 212
Registrert: 18 Okt 2013, 19:49
Stolt fører av:

Re: 800 som kveles når den blir satt i gear??

Innlegg smaug » 02 Feb 2015, 16:10

Reima har gått føyken, den må byttes før du kjører mer. Sannsynligvis har tråder fra reima kilt seg mellom fjærkopp og ytre skive. Ikke noe Big deal, pell det bort og rengjør alt så er den gull. Pell ut friksjonskiven og tørk den ren før du setter den på plass. Den skal stå i en bestemt retning. Ta ut fjæra også. Den ligger nå bare løst. Det er en kunstfiber foring ytterst inn mot enveisrulle på den ytre skiven som du må være litt forsiktig med. Ikke vask den med aceton eller lynol. Bruk nafta eller whitesprit. Den skal ikke smøres. Merkene på bolten er etter maskineringen og er normalt.
Du kan like godt dele ytterskiven og ta ut hjertet men pass på plastgliderene. Ikke mist noen og vær nøye med å sette det sammen på merke. Alle deler skal stå på "linje".
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: 800 som kveles når den blir satt i gear??

Innlegg Sondere » 02 Feb 2015, 17:06

Mye kunnskap på forumet her. Takker og bukker!

Har bestilt ny reim, samt det billige Isoflex fettet [WHAT]

Fikk også tak i nye lager, så da får vi satse på at det blir bra igjen.
Er det meningen at man skal bruke avdrager for å få ut fjærkoppen og fjæra fra variatoren?

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å droppe friksjonskiven, da jeg har forstått det som at giring/bruk nesten fungerer bedre uten denne?
Skal ihvertfall få den ut og rense alt av deler før det blir montert igjen.
Sondere
50ccm
 
Innlegg: 12
Registrert: 01 Feb 2015, 08:29
Stolt fører av:

Re: 800 som kveles når den blir satt i gear??

Innlegg smaug » 02 Feb 2015, 17:56

Min teori angående friksjonskiven er at den er der for å forsikre at den indre ringen på det ytterste lageret på enveisrullen ikke skal rotere på akselen siden det er en løs pasning. Om det stemmer får vi vel aldri vite.
Fjærskål og fjær skal være helt løs. Sikkert bare masse trådbiter inni mellom fjærskål og ytterskive som holder hele greia så jævlig godt fast. De skal bare dette ut av seg selv til vanlig.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: 800 som kveles når den blir satt i gear??

Innlegg Sondere » 02 Feb 2015, 19:41

Da lytter jeg til erfarne atv'ere og setter den tilbake [oh yes] [smiil]
Sondere
50ccm
 
Innlegg: 12
Registrert: 01 Feb 2015, 08:29
Stolt fører av:

ForrigeNeste

Gå til CAN-AM

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester