Har nå mekket til min første mod...det er et stort øyeblikk. :-p
Kjøpte enda en LED baklyspære på feiltema siden den første jeg kjøpte ikke var god nok. Den jeg nå kjøpte derimot er veldig bra. Prøvde den på bilen også bare for å kunne sammenligne side ved side og lyset var like godt på LED siden så da var saken klar. Er bare å lage til noe på Outtyen også.
Her er ledningsnettet jeg måtte lage for å få dette til å fungere. Den består av et vanlig lysrele med 30, 85, 86 og 87 tilkoblinger. Problemet på Can-Am'ene som sikkert mange vet allerede, er at de har minus styrt baklys dvs felles pluss og dette er bakvent fra hvordan det vanligvis er på biler. Siden LED pærer er polaritetsavhengig så vil ikke dette fungere uten å ha et rele i mellom som vender dette. Kort forklart så endrer dette reléet slik at pæren igjen er pluss-styrt med felles minus. Jeg bruker rett og slett bare minus-signalet fra bremselyset til å trigge reléet slik at den nå gir pluss på to poler. Jeg brukte ekstra med krympestrømpe for at hele greia skal kunne ligge under vann uten å ta skade av det. Reléet ble også sprayet med elektronikk-lakk(vanligvis skal det holde) før jeg brukte tykkvegget krympestrømpe med lim. Kontaktene er AMP 3-pols kontaktet som man kan kjøpe på Wurth.
Slik ser pæren ut inni lykten. Den består av 13 LED's hvor 10 stk står i en radial sirkel vinklet litt innover mot reflektoren.
Lysene på...
...bremselys på