smaug » 22 Nov 2009, 20:00
Det er et lite triks du kan gjøre for at dette nesten blir helt borte og det er å "brenne inn" bremsene skikkelig. Da blir det bedre og mer følsom bitt også.
Du må finne deg en lite trafikkert strekning helst så rett som mulig, gjerne en nedoverbakke, og det bør også være helt tørt slik at du ikke risikerer å få vann på skivene mens de er så varme. Så klemmer du på opp til 70-80 kmt og bremser knallhardt ned UTEN å stoppe. Når du kommer ned til 10-15 kmt gir du full sprut igjen og tar sykkelen opp til 70-80 igjen og bremser hardt ned. Gjør dette 8-10 ganger helt til skivene blir litt blå. Om det ryker av bremsene vet du at du har oppnådd målet. En ting som er viktig, er at siste ganger du gjør dette(etter den 8.-10. gangen) så triller du bare til sykkelen stopper uten å bremse. Du lar nå bremsene kjøle helt ned til normal temperatur. Sjekk at du ikke har fått luft i bremsene hvis de begynte å koke litt(er også sunt), hvis det er tilfelle må du lufte de men jeg tror ikke at du klarer det på 8-10 ganger. Jeg gjorde det ikke. Test bremsene dine nå, de skal nå være lydløse og bittet er bedre. Det kan være lurt å gjøre dette en gang nr 2 med 8-10 nedbremsinger osv.
Jeg leste om dette trikset på en bilside og vedkommende der påsto at dette var et absolutt must på alle kjøretøy med skivebremser for at de skulle brennes inn, også hvis man har byttet klosser eller skive. Klossene er nå 100% tilpasset caliper og skive slik at de tar helt jevnt.
Mine bremser tar nå både bedre tak og de lager bare litt skranglelyder første innbremsing etter at sykkelen har stått litt, før jeg gjorde dette så lagde de et sabla læven.
Jan-Børre