Tok opp hele greia i dag for å prøve å bli kvitt problemet en gang for alle. La meg si det slik: Det er ikke veldig rart at det blir problemer fordi slik det er konstruert med absolutt ingen tettinger og bare en mikroskopisk mengde fett, gjør jo at det bare må fryse. Jeg fant ut at det beste var å vaske ut alt og fette opp alle brytere fra scrætsj. 4x4 knappen har jeg tatt opp før fordi den funket ikke her en gang. Den har tettinger og all ting, det var bare kjipa inn på mengde fett. Har fungert etter at jeg tok den opp første gangen men da var det bare en fort å gæli rep. Denne gangen tok jeg å gjorde alt helt rent og fettet opp med Molykote 111 og Kent Z43. Molykote 111 er skikkelig seig, man får den nesten ikke av tuben mens Kent Z43 er en tynn silikonspray beregnet for å smøre opp plastdeler slik at det ikke gnisser. Tror ikke jeg skal få problemer med den bryteren igjen.
Clusteret på venstre side derimot er en tragisk greie, spesielt startknappen, tuta og nødblinkerknappen. Disse er laget slik at det ikke går an å ta de helt opp for å rense å smøre samtidlig som de ikke er laget vanntett i det hele tatt. Blinkelys, override og dødmannsknappen er laget greit nok. Her kommer man til og får rengjort alt og det lar seg gjøre å smøre de opp på en skikkelig måte. Lang/kortlys er også laget slik at det ikke lar seg gjøre å demontere det helt for å komme til selve kontaktpunktene men der er det i det minste konstruert slik at vannet ikke kommer seg inn sånn helt uten videre.
Blinkelysbryter og overridebryter rengjort. Er minimale mengder fett der fra før av.
Slik ser det ut når man demontere bryteren. På bildet vises overdelen hvor det er et deksel inne den ene halvdelen som sitter fast ved at plasten er smeltet på øversiden. Er ikke noe problem å bare skjære bort littegran så er den lett å pelle av.
Dødmannsknappen i bånn. Denne er grei å komme til og smøre opp. Jeg synes den er for hard å vippe over så jeg bruker sjelden den knappen.
Når dekselet er fjernet på den ene halvdelen(den andre halvdelen har ikke noe deksel), ser det slik ut. Ikke rare mengden med fett der nei.
Her er blinkelys/override bryterene fettet opp.
Når man har ATV er åpenbart denne en god venn å ha. Er veldig god på gummi(Rotax spesifierer akkurat denne til veivhustettinger ved montering på mange motorer).
Er egentlig på utkikk etter en annen type brytercluster siden jeg ikke liker lang/kortlysbryteren som sitter der nå. Merkelig at BRP har vært så flink med å lage slikt til snøscootere og ikke til ATV'ene.
http://sensing.honeywell.com/index.cfm? ... _id=156095