smaug » 06 Mar 2010, 09:55
En atv har mye mer duppeditter som slites i forhold til en MC. Variatoren slites, variatorbelte slites, dobbelt så mange dekk som slites, masse aksler, mansjetter og drivknuter som slites og skal jeg være ærlig så synes jeg ikke atv er spesielt egnet til cruising på landevei. Masse av dette er ikke noe en normal atvbruker vil tenke på engang fordi det holder masse tusen km uten noe problem, men sammenlignet med en mc som kanskje går 50.000 km +++ uten å gjøre annet enn å bytte kjededrev og skifte olje, blir det masse på en atv. Den er ikke konstruert til å gå kjempelangt på landevei. En atv er dyrere i forbruk også ift en MC. Kort og godt en MC er bedre til landeveien, det er det den er laget for.
Can-Am vs Polaris....
Det jeg liker med Polaris:
- Fin oppbevaringsløsning - tett oppbevaringsrom foran og en liten en bak
- Enkelt å ta seg fram i terrenget med AWD systemet. Bare styr og gi gass. Alt av hjul går.
- Tøff front med Polarisfangeren, vinsjen er blitt plassert der den skal stå på XP'en - lavt nede
- Lite støy fra drivverk
- T.U.R.F på landeveien - når det funker
- Gode bremser
- Tar svinger kontrollert og forutsigbart
Det jeg ikke liker:
- Tung
- AWD systemet har for mange svakheter, lett å gjøre brukerfeil med dyre følger
- Shabby EU tilpassing - en i utgangspunktet god sykkel fra fabrikk kan bli voldtatt i Italia under ombygning
- Styret og konsoll er integrert - kan ikke montere det styret man vil ha og mye ekstra jobb hvis styret blir skadet
- Variatorsystem som ikke har visst seg så veldig driftsikker - knotete å overhale(XP modellene har et annet system som skal være bedre)
- Variatorsystem slurer lett i høygir
- Servoen har visst seg å bli slarkete - fikset som garantisak?
Ting jeg liker med Can-Am:
- Rotax, Rotax og Rotax - Suveren motor, som de alltid har vært - Lettstartet i alle temperaturer, går best, driftsikker og bruker minst drivstoff - enkel å vedlikeholde
- Følsom og plush på fjærene - følger terrenget godt
- Enkel og idiotsikker 4x4 - Sett i 4x4 og ikke tenk på det, bare kjør. Kjører du i 2wd, fint det også, bare kjør! Kan ikke gjøre noe feil.
- Variatordriften føles sterk og godt kalibrert også for saktekjøring i høygir. Dette har BRP alltid være gode på
- Motor og gir er separat
- Eu tilpassning er gjort på fabrikk - alt er laget slik det skal være fra dag en, ikke noe attpåklatt greier
- Vinsj er plassert der den skal være, lavt nede - radiator plasser der den skal være, høyt oppe.
- Det meste er standard av "må ha" utstyr på XT modellen
- Grom lyd selv med orginalpotte
- Genial løsning med ekstra oppbevaringsboks når 2-up setet fjernes
Ting jeg ikke liker på Can-Am'en:
- God framkommelighet krever mer av sjåfør - riktig bruk av tommel er viktig - på underlag der hjulspinn ikke er ønskelig, feks på snø er ikke visco lok optimalt.
- Litt for svake bremser ved landeveiskjøring
- Mye støy fra drivverk - går seg til etter hvert men fortsatt mer enn på Polaris
- Burde vært bedre kjørelys
- Bare et baklys/bremselys
- Litt liten tank, enda mindre på 2010 modeller
- Oppbevaringsrom bak til verktøy osv er ikke tett
- Dustete lang/kortlysbryter fra 2009
- Kjøring i knappe svinger krever litt teknikk i høy fart
Ellers synes jeg begge merker har god kjørestilling, god sittekomfort for passasjer osv osv.
Jan-Børre