Outlander MAX 800 XT-P

DS, Renegade, Outlander...

Re: Outlander MAX 800 XT-P

Innlegg cissaman » 07 Mar 2010, 09:47

Se der ja, der kom de gode svarene jeg var på jakt etter, tusen takk. Vi vil aldri bli enige, vi liker ofte best det vi har selv men jeg syns allikevel at det er nyttig med en slik diskusjon så får brukerne av informasjonen trekke sine egne slutninger tilslutt.

Det er can-am som her stått fremst i køen på denne lille listen min men jeg var noe i tvil allikevel, begge sykkler skal jeg prøve før noe blir kjøpt uansett men can-am står enda sterkere nå.

Så har jeg lurt på en ting, 800 eller 650.....Er 800 tyngre å kjøre i terreng? Er 650 noe smidigere? Det skiller jo bare 10 hk på disse 2, er det verdt pengene? Hva med 500? Er den myye kjipere enn 650? 800 best på vei og 650 i skogen eller 800 best til allt????

Hehe, mye spørsmål her.... [geek]
cissaman
50ccm
 
Innlegg: 6
Registrert: 05 Mar 2010, 09:05

Re: Outlander MAX 800 XT-P

Innlegg MaxMekker » 07 Mar 2010, 11:00

800 har større slitasje på vekter/ruller enn 650.
Jeg hadde 650 for det var der jeg syntes jeg fikk mest for penga, og 650 har ingen problem med å følge 800 når vi har kjørt på tur.
Forskjellen på 650/800 lå i hovedsak på trekk av tung henger i motbakker, da har 800 bedre aks men det er også det hele syntes jeg.
Skulle jeg kjøpt igjen hadde jeg kjøpt 650.
500 har annen forstilling og sikkert andre ting, det er jo en 400 på steroider.

Dette er mine synspunkter.
Runar Holm

Harley Davidson Ultra Glide Classic
Turbilder
MaxMekker
Tusenkunstner
 
Innlegg: 1267
Registrert: 23 Mar 2007, 21:07
Bosted: Bamble

Re: Outlander MAX 800 XT-P

Innlegg smaug » 07 Mar 2010, 11:20

Etter en del kjøring nå, tror jeg nå at jeg hadde droppet 800'en. Det er for lite forskjell, kanskje 5kmt på toppfart og ellers er det mer eller mindre ingen forskjeller i ytelse virker det som. Sannheten er at sykkelen ikke klarer å benytte seg av mer toppfart så til fattern som ikke kommer til å kjøre noe særlig på vei, så har jeg gitt han rådet om å kjøpe en Outlander 500 med servo fordi de går akkurat like godt i terreng men 650/800 er også bedre på landevei i motorveihastighet. Trenger ikke å presse den så voldsomt. I skauen spiller det ingen rolle. Siden rotax'en er så sprek og rapp, synes mange det er litt køddent i terreng siden det ikke skal veldig mye til på gassen før den skvetter av gårde men det er en ren vanesak. Gir du fort gass, skjer det noe fort, gir du rolig gass så tar den silkemykt løs.

Vekten på sykkelen er den samme på 650 og 800, de er i det hele tatt veldig like, faktisk så like at jeg ikke helt skjønner fra BRP's side hvorfor de har 650'en i sitt sortiment engang. Hadde ikke 650'en vært på markedet så hadde det ikke vært noe å lure på. På en annen side er det veldig fint for oss kunder. Vi får 800/850/1000 cc ytelse i en 650 motor [oh yes]

Men likevel...
Prøv alt du kommer over først. Se hva du liker, hva som trykker på de rette knappene i hodet ditt, det er det som teller!
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av: 17 Lynx Xtrim 850RE 59ES

Re: Outlander MAX 800 XT-P

Innlegg gkjernaas » 07 Mar 2010, 16:28

shortcut skrev:Mr. gkjernaas

Innebærer dette elektronisk sperring?
Hva mener du her ???
Burde vært lys på styret, som følger svingen...
Er det lov?
Aluminiumsramme...
Jasså
2010-modellene er første med servo
Neida. Først i 2005 eller 2006(proto/testing/utprøving på utvalgte sykkeler/osv/osv... Tatt i bruk på Roadster 2007. videreført som den beste servo i 2010 atv... 5 år har dem hatt den servoen...Putter den nok på scooter neste år tenker jeg :)


Elektroniske effektsperrer eller fartssperrer... Umulig å få ut uten dataverktøy, hvilket forhandlerene blir bannlyst om de bruker til dette!

Lys på styret - Det kommer an på definisjonen! Jeg har et arbeidslys der, med egen bryter, og det er helt lov. Og ikke minst enda mer forsvarlig med tanke på å bli sett!
2010 Polaris XP 850 EPS - 27" SwampLite og 14" ITP/TJD X-Gen beltekit
gkjernaas
450R
 
Innlegg: 217
Registrert: 19 Mar 2008, 11:40

Re: Outlander MAX 800 XT-P

Innlegg gkjernaas » 07 Mar 2010, 16:41

smaug skrev:Patentert understell ja... Er vel ingen som ikke har det? Alle er jo best, men jeg føler at Polarisen er veldig stiv, men har ikke testet XP'en. Sikkert bra den også når den fikk doble bærearmer med demper montert på øvre bærearm(ren Can-Am kopi imo).


Hvis du ikke engang har prøvd XP 850'en, hvordan i huleste kan du da uttale deg om dens kjøreegenskaper o.l.???
Jeg visste ikke at alt det stod i brosjyra, evnt. øvrige forum/youtube!

Og forøvrig... Jeg har nå hatt både Sportsman 800 og XP 850, og Polaris har NESTEN HELT RETT... Det skiller omlag 99% på disse maskinene, i XP's favør! Og hvis det finnes en ATV i verden som følger terrenget bedre, så VIL jeg prøve den!
Vet det står en del om vandring på dempere osv. i brosjyrene... Det understreker vel en del?
Polaris' patenterte understell er en Can-Am kopi? Vel da er det meeeget rart at det ikke finnes en Can-Am med et slikt understell... Kan noen forklare meg hvordan det blir en kopi?

Og hvorfor jatter alle om denne hilliard-diff'en... Er ikke det tre år gammelt nytt? Og så vidt jeg vet har ALDRI denne feilen dukket opp på nyere modeller... (rett meg hvis jeg tar feil)
2010 Polaris XP 850 EPS - 27" SwampLite og 14" ITP/TJD X-Gen beltekit
gkjernaas
450R
 
Innlegg: 217
Registrert: 19 Mar 2008, 11:40

Re: Outlander MAX 800 XT-P

Innlegg OJ » 07 Mar 2010, 20:55

gkjernaas skrev:
smaug skrev:Alle er jo best, men jeg føler at Polarisen er veldig stiv, men har ikke testet XP'en. Sikkert bra den også når den fikk doble bærearmer med demper montert på øvre bærearm(ren Can-Am kopi imo).


Hvis du ikke engang har prøvd XP 850'en, hvordan i huleste kan du da uttale deg om dens kjøreegenskaper o.l.???


Kan jo være han hentyder til ANDRE modeller enn XP 850'n da.....



gkjernaas skrev: Og hvis det finnes en ATV i verden som følger terrenget bedre, så VIL jeg prøve den!


Har du prøvd Yamaha Grizley eller Artic Cat?? De ha EKTE 4x4 de også vettu...
Suzuki GSX 750 En slik en halv atv vettu...
Yamaha Rhino 700 2013 mod reg. som traktor.
OJ
SkogsTrollet
 
Innlegg: 1122
Registrert: 08 Mar 2008, 09:19
Bosted: Arendal
Stolt fører av: GSX 750
Grizzley 660
Rhino 700

Re: Outlander MAX 800 XT-P

Innlegg rr_a » 07 Mar 2010, 21:42

Her har vi en god, gammeldags uenighet om hva som er best etc. etc. [smiil] [smiil] [smiil] [smiil] [smiil]
R
rr_a
GIF Meister Ændersen
 
Innlegg: 1514
Registrert: 27 Aug 2008, 20:07

Re: Outlander MAX 800 XT-P

Innlegg OJ » 07 Mar 2010, 22:17

rr_a skrev:Her har vi en god, gammeldags uenighet om hva som er best etc. etc. [smiil] [smiil] [smiil] [smiil] [smiil]
R



Hehe.
Akkurat den diskusjonen vil ALDRI dø.
Etter min mening er det ikke hva som er best, men hva man kan finne som man trives med.
Som er sagt ca 1000 ganger før her inne, det finnes forskjellige trekk på forskjellige sykkler.
Sånn er det, og sånn blir det.

Jeg mener bare at det er visse folk som er ekstra opphengt i sine merker.
Virker som de ikke har sett et merke, og det er det. Synd...
Suzuki GSX 750 En slik en halv atv vettu...
Yamaha Rhino 700 2013 mod reg. som traktor.
OJ
SkogsTrollet
 
Innlegg: 1122
Registrert: 08 Mar 2008, 09:19
Bosted: Arendal
Stolt fører av: GSX 750
Grizzley 660
Rhino 700

Re: Outlander MAX 800 XT-P

Innlegg MaxMekker » 07 Mar 2010, 23:03

Hårsåre folk som ikke tåler att andre liker forskjellige merker vil alltids finnes, og de ser ikke hvor tåplig de er [blææh]
Jeg for mindel er ikke hårsår da jeg mangler for mye hår [grøntsmil]

Folk må få velge det de ønsker ut i fra hvilket behov de har, det er ett mangfold av typer/merker for att vi alle skal finne det vi vi har lyst på.
Legg krangelen på hylla hvis ikke må vi stenge denne tråden, saklig diskusjon er ok men opprett egen tråd til slikt!
Denne tråden heter "outlander max 800 xt-p" så da skal den vel omhandle nettopp denne.

Vi er alle ute etter en ting og det er kameratskap og kjøreglede uansett merke.
Runar Holm

Harley Davidson Ultra Glide Classic
Turbilder
MaxMekker
Tusenkunstner
 
Innlegg: 1267
Registrert: 23 Mar 2007, 21:07
Bosted: Bamble

Re: Outlander MAX 800 XT-P

Innlegg gkjernaas » 08 Mar 2010, 10:31

OJ skrev:
gkjernaas skrev:
smaug skrev:Alle er jo best, men jeg føler at Polarisen er veldig stiv, men har ikke testet XP'en. Sikkert bra den også når den fikk doble bærearmer med demper montert på øvre bærearm(ren Can-Am kopi imo).


Hvis du ikke engang har prøvd XP 850'en, hvordan i huleste kan du da uttale deg om dens kjøreegenskaper o.l.???


Kan jo være han hentyder til ANDRE modeller enn XP 850'n da.....

Trådstarter sier han vurderer Outty 800 og XP 850... Jeg poengterer at det skiller mye på disse modellene, og at hvis trådstarer ønsker en XP, så er info om Sportsman urelevant og misvisende!



gkjernaas skrev: Og hvis det finnes en ATV i verden som følger terrenget bedre, så VIL jeg prøve den!


Har du prøvd Yamaha Grizley eller Artic Cat?? De ha EKTE 4x4 de også vettu...


Jada, begge to. Og de er knallgode maskiner, men ingen imponerer meg, tatt andre sykler i betraktning. Utover det har ikke understell noen verdens ting med 4x4 å gjøre... Jeg snakker om doble A-armer og dempervandringen det gir!
Og du har helt rett... De har 100% sperre begge to, men de er i mine øyne tungvinne å bruke og blir ødelagt ved kjøring langs vei! Også har sperrene en tendens til å gi etterpå-klokskap... De er sjelden til noe særlig hjelp da du allerede står fast. Men når det skal sies, så ville jeg heller kjøpt en Grizzly enn en Outty, men i denne sammenheng er det helt urelevant da den ikke er i "aktuell-klassen" til trådstarter.


Se mine svar i rødt!

Uansett har trådstarter et meget godt utgangspunkt, for alle nye ATV'er som blir solgt i dag gir mye moro og nytte. Også har vi et forholdsvis godt bruktmarked, som muliggjør bytte, dersom valget skulle vise seg å passe dårlig! Jeg mener med mine svar at youtube videoer ikke alltid er en god kilde. Og alle brosjyrer skryter helt hinsides av sine maskiner, så heller ikke denne info'en er helt til å stole på... Derimot er tester gjort verden over god tale, og ofte objektive!
2010 Polaris XP 850 EPS - 27" SwampLite og 14" ITP/TJD X-Gen beltekit
gkjernaas
450R
 
Innlegg: 217
Registrert: 19 Mar 2008, 11:40

Re: Outlander MAX 800 XT-P

Innlegg Wikingen » 08 Mar 2010, 10:49

Jeg synes trådstarter har et meget godt utgangspunkt i de to han vurderer. Jeg tror jeg ville sett på lokal tilgang på service og deler, og valgt mer utifra den faktoren, da begge maskinene er i toppsjiktet på alle plan.
Delepriser er selvfølgelig også noe man bør se på.
Etter min oppfatning, og erfaring, er disse maskinene såpass like, at sjåføren er en like stor faktor som andre mekaniske faktorer i bruken av maskinene.

Du spør også om 650 og 500 i tråden her.
Etter min oppfattning og erfaring er 650'en til CanAm noe smidigere ved igangsetting enn 800'en, ellers skiller det lite.

Lykke til! Et godt valg gjør du uansett når det står mellom disse to. [oh yes]

Mvh
Bilde
Roy I. Hernes, Andebu.
For øyeblikket uten ATV....
Wikingen
800EFI
 
Innlegg: 535
Registrert: 25 Nov 2008, 02:49
Bosted: Høyjord, Andebu, Vestfold

Re: Outlander MAX 800 XT-P

Innlegg smaug » 08 Mar 2010, 20:53

Som jeg skriver tidligere. Prøv alt du kommer over og finn ut av selv hva som trykker på de rette knappene. Her i området kjører alle Can-Am, mye pga flere gode forhandlere men også pga det faktum at disse maskinene er veldig flotte til det de blir brukt til 99% av tiden. Jeg for min del er ferdig for lenge siden med pissekonkuranser om hvem som er best i terreng osv osv. Det er så sjåførspesifikk likevel at det blir urelevant og jeg føler at det blir urettferdig mtp føreren og gi all ære til sykkelen. Driftsikkerhet og gode forhandlere er mye viktigere hvis man har planer om å bruke sykkelen mye. Det faktum at Can-Am'en er så driftsikker, og velprøvd på langtur gjør at jeg tørr å anbefale den til alle.
Men som sagt, prøv først, for alt det jeg vet, kanskje du liker Arctic Cat best [smiil]
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av: 17 Lynx Xtrim 850RE 59ES

Re: Outlander MAX 800 XT-P

Innlegg cissaman » 08 Mar 2010, 21:10

De 2 atvène jeg her skal velge mellom er også valgt pga. at det er disse som er lett tilgjengelig og har gode service-muligheter.

Kan noen liste opp vesentlige forskjeller mellom 800 XT-P og LTD?? Syns XT-P er mye råere å se til men jeg finner ikke helt ut hva slags utstyr som ikke er på den kontra LTD, mye mangelfulle annonser på finn.no o.l.

Jeg syns da ikke at noen har kranglet her vel, litt temperert diskusjon bare,hehehe... [oh yes]

Gkjernaas: Du nevner Grizzly, det ser jo ut som en kjekk atv det også. Kan du trekke frem noen argument på hvorfor du heller ville gått for den?
cissaman
50ccm
 
Innlegg: 6
Registrert: 05 Mar 2010, 09:05

Re: Outlander MAX 800 XT-P

Innlegg shortcut » 08 Mar 2010, 21:26

cissaman skrev:Kan noen liste opp vesentlige forskjeller mellom 800 XT-P og LTD?? Syns XT-P er mye råere å se til men jeg finner ikke helt ut hva slags utstyr som ikke er på den kontra LTD, mye mangelfulle annonser på finn.no o.l.?

    Farge på plast
    Luft fjøring bak
    integrert kompressor
    dekk-fylle-slange
    Gps
    sal (tofarget baksete)
    Felger (fargen)
    Håndtak
Brukerens avatar
shortcut
Skolegutt
 
Innlegg: 1727
Registrert: 25 Jan 2008, 23:00
Bosted: Bamble
Stolt fører av: Can Am selvfølgelig. Hva ellers???

Re: Outlander MAX 800 XT-P

Innlegg cissaman » 08 Mar 2010, 21:44

shortcut skrev:
cissaman skrev:Kan noen liste opp vesentlige forskjeller mellom 800 XT-P og LTD?? Syns XT-P er mye råere å se til men jeg finner ikke helt ut hva slags utstyr som ikke er på den kontra LTD, mye mangelfulle annonser på finn.no o.l.?

    Farge på plast
    Luft fjøring bak
    integrert kompressor
    dekk-fylle-slange
    Gps
    sal (tofarget baksete)
    Felger (fargen)
    Håndtak


Flott takk skal du ha: )
cissaman
50ccm
 
Innlegg: 6
Registrert: 05 Mar 2010, 09:05

ForrigeNeste

Gå til CAN-AM

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest