Side 1 av 4

Skifte / Kontrollere Drivreim

InnleggSkrevet: 21 Jul 2010, 22:36
janvegar
Hei

Er det vanskelig å skifte eller kontrollere Drivreima på en Outlander 400 MAx 2007 mod?

Hvordan skiftes / Kontrolleres eventuellt denne? Kan jeg gjøre det selv?
Noen som vet når denne bøs skiftes, KM event?

Jan Vegar

Re: Skifte / Kontrollere Drivreim

InnleggSkrevet: 21 Jul 2010, 22:47
OJ
Kjenner ikke til 400, men har 650 selv.
Har byttet reim, ingen problem

Det enkleste er å skru av stigtrinnet, for så å ta cvt dekselet (dekselet over reima)
Reima må byttes hvis den er 30mm over kordene (måles med skyvelær)

Må du bytte reim så er det kjekt å ha en ca 100mm lang 8mm bolt.
Denne skrur du inn i det bakre reimhjulet (er kun et sted den passer).
Når du skrur den inn (vil annbefale for hånd og ikke luft verktøy her) så skiller du skinkene.
Da er det bare å løfte ut reima og montere på den nye.

Når du først har av cvt dekselet, så ta og blås med kompressorluft.
Pleier å ligge en del støv der.


Håper dette hjalp deg litt på vei.
Lykke til

Re: Skifte / Kontrollere Drivreim

InnleggSkrevet: 22 Jul 2010, 05:00
rr_a
Som OJ skriver er reimbytte ingen problem - du letter arbeidet hvis du bruker batteridrill for det er en del bolter/skruer som holder fothvilerplastikken på plass + at du må løsne luft inn og uttak på variatoren. Isteden for 8 mm bolt kan du bruke en bit av ei gjengestang - ca 12-15 cm og bøye den in 45 graders vinkel slik at du får et håndak som gjør den lett å skru inn i sekundærvariator uten å bruke verktøy. Når du har spredd skinkene og tatt ut reima og målt den, sjekk for sprekker mellom tennene - selv om reima kanskje er over 30 mm, kan det være sprekker mellom tennene. Jeg bytta min første reim på 400'en på ca 12-13000 km og da var den sliten.... - er du i tvil, skift reima for du vil ikke at den skal "explodere" mens du kjører - da kan det bli en del extraarbeid for trådene i reima har lett for å vikle seg inn i fjærer etc. og da må alt ut av variatoren for å fjerne disse - amen

Her en noe bildeslafs jeg lagde for et par år siden:
Bilde

Re: Skifte / Kontrollere Drivreim

InnleggSkrevet: 22 Jul 2010, 11:45
janvegar
Tusen takk Gutter:)

Dette er til stor hjelp for meg. Nå skal jeg vel klare dette selv. Takk

Når den nye reima er på plass er det bare å starte opp sykkelen? Strammes reima av seg selv da eller?

Jan Vegar

Re: Skifte / Kontrollere Drivreim

InnleggSkrevet: 22 Jul 2010, 11:48
rr_a
Ja, det er bare å starte opp og gi litt gass slik at variatoren griper - gjør dette før du setter på dekslet, slik at du ser at alt er i orden - når du har byttet reim, kjør litt pent de første kilometrene slik at reima får gått seg til.
hej då
R

Re: Skifte / Kontrollere Drivreim

InnleggSkrevet: 22 Jul 2010, 14:34
E.F.I
Bra forklaring og gode bilder [oh yes]

Ser at can am reima er slett på oversiden

Noen som vet hvorfor noen reimer har noe lavere kammer på oversiden, i forhold til kammene på undersiden ?

Re: Skifte / Kontrollere Drivreim

InnleggSkrevet: 22 Jul 2010, 14:39
tipo176
EBS

Re: Skifte / Kontrollere Drivreim

InnleggSkrevet: 22 Jul 2010, 14:50
rr_a

Re: Skifte / Kontrollere Drivreim

InnleggSkrevet: 22 Jul 2010, 19:18
OJ

Re: Skifte / Kontrollere Drivreim

InnleggSkrevet: 22 Jul 2010, 19:34
rr_a
EBS - electronic bull shit

Re: Skifte / Kontrollere Drivreim

InnleggSkrevet: 22 Jul 2010, 20:44
E.F.I
EBS = Engine Brake System..... elektronisk styrt sådan

Jeg og smaug har diskutert systemet ved flere anledninger inne¨på Polaris sidene.

Re: Skifte / Kontrollere Drivreim

InnleggSkrevet: 22 Jul 2010, 20:46
E.F.I

Re: Skifte / Kontrollere Drivreim

InnleggSkrevet: 23 Jul 2010, 16:39
smaug

Re: Skifte / Kontrollere Drivreim

InnleggSkrevet: 23 Jul 2010, 16:42
smaug
Jeg vil anbefale å ta alt fra hverandre å rengjøre skiver, vekter, fjærer, helix osv uansett om reima har eksplodert eller ei. Enveisclutchen skal også taes opp og rengjøres og smøres(var det hver 3000 km?)Jeg har gjort det maaange ganger allerede. Gjør det hver 2000 km sånn ca eller oftere hvis jeg kjeder meg og det ikke er noe kjørevær.

Re: Skifte / Kontrollere Drivreim

InnleggSkrevet: 23 Jul 2010, 19:14
rr_a
Helt enig Smaug - men til enveisclutchen må man ha isoflex og det kan være vrient å få tak i (har litt selv - til et par hundre smøringer.... [smiil] ). Kanskje best å bare bytte reima første gangen og så venter noen hundre km og ta opp variatoren og gjøre resten slik at inntrykkene synker inn? Husk... på 400'en er bolten i primærvariatoren gjenget motsatt - så man må late som man drar til for å løsne den (kjekt å vite ellers blir man blå i trynet og risikerer å dra av bolten....)
Det jeg glemte å nevne angående reima - det er piler på reima og de skal følge rotasjonen til variatoren - vet ikke hvor viktig det er men, best å sette den i riktig - da holder den nok lenger.
R