Side 1 av 1

Helix-came-momentforsterker

InnleggSkrevet: 12 Jul 2011, 15:18
danilo0702
noen som ved hva er oppgaven av helixen hos sekundærvariomatiken av 800 rotax?

Re: Helix-came-momentforsterker

InnleggSkrevet: 12 Jul 2011, 15:47
pajlabb
En slags brytepinne ?? Vet ikke, bare tror [smiil]

Re: Helix-came-momentforsterker

InnleggSkrevet: 12 Jul 2011, 16:54
smaug
Du mener helixen på sekundærvariatoren? Den bestemmer sammen med fjæra momentkurven til sekundærvariatoren hvordan den skal gire ved gasspådrag. Outlander 650 har en litt skarpere vinkel som gjør at motoren veksler ut ved høyere moment enn 800 helixen som er noe slakere. Mange over dammen setter på 650 helix på 800 og BBK maskiner for å holde oppe turtallet ved mud kjøring.

Re: Helix-came-momentforsterker

InnleggSkrevet: 12 Jul 2011, 18:21
danilo0702
ja mente helixe på sekundærvariatoren. interessant. Det vil si at jeg kan prøve å lagre en av 650en inn i renegaden min. Trodde at helixen er bare ansvarlig for motorbremse.

Re: Helix-came-momentforsterker

InnleggSkrevet: 12 Jul 2011, 19:07
smaug
Helixene kan brukes omhverandre så ja det kan du, men du vil nok merke at motoren holder litt høyere turtall når motoren jobber tungt. Den bestemmer også motorbremsen, det er derfor den har en trekantform. Hadde den vært helt loddrett på den ene siden, ville ikke motorbremsen ha fungert lengere. Til snøscooter er det vanlig at man får kjøpt kjempe mange forskjellige helixer i forskjellige vinkler, gjerne med varierende vinkler. Sammen med forskjellige fjærer på sekundærvariatoren kan man endre veldig mye hvordan motoren skal gire ved belastning, back shift osv.

Re: Helix-came-momentforsterker

InnleggSkrevet: 12 Jul 2011, 19:23
danilo0702
det er en god tanken til folk, dem kjører mye asfalt. Når det brukes Helis med nesten helt lotstående vinkler har man ikke så mye bremsevirkning (tomgangeffekt) nar ta bort gasen. Litt bedre å kjøre i byen og på langkjøring synes jeg. Men hvor er haken (ulempe)?

Re: Helix-came-momentforsterker

InnleggSkrevet: 12 Jul 2011, 23:03
smaug
Mye av styrken til helixen blir nok borte dersom man bare hadde slipt den rett på den ene siden siden mye av godset forsvinner. Bortsett fra det, er det vel ikke så mange ulemper for de som bare kjører på landevei. I skauen derimot vil man nok fort savne motorbremsen.

Re: Helix-came-momentforsterker

InnleggSkrevet: 13 Jul 2011, 07:20
rr_a
Det står litt om helix her:
og det hevdes at commander helixen passer og den er laget av metall - se videosnutten.

Re: Helix-came-momentforsterker

InnleggSkrevet: 13 Jul 2011, 16:24
danilo0702
jeg tror at heilixen som metall er ikke en så god løsningen. Den holder normalt 10000 km ved vanlig bruk og koster kun 400 nok med moms. Når helixen av metall så slites også variatorskive---- og det koster flere tusen med engang. Når det vil bli så mye slitasje at det sprekes (ved 100 km/t),finnes da mulighet at hele sekundårvariator inkl. riemen ødeleges.

Re: Helix-came-momentforsterker

InnleggSkrevet: 13 Jul 2011, 18:51
smaug
Nå har jo Commander dette oppsettet og den indre halvdel er klin lik som på Outlander(samme delenr), så det går nok fint. Tviler vel på at hele helixen er i metall siden det ikke er plastglidere på den indre halvdelen.