lading raptor 350

Raptor, Grizzly, Big Bear, Banshee...

lading raptor 350

Innlegg olllis » 15 Aug 2009, 12:12

noken som veit ladinga på dynamoen på raptor 350?
olllis
80ccm
 
Innlegg: 16
Registrert: 16 Jul 2009, 13:41
Bosted: førde

Re: lading raptor 350

Innlegg cody » 16 Aug 2009, 10:30

Min lader 14,2 v over batteriet..
Real men smell`s like diesel
cody
450R
 
Innlegg: 203
Registrert: 21 Aug 2008, 22:10
Bosted: Råde
Stolt fører av:

Re: lading raptor 350

Innlegg E.F.I » 16 Aug 2009, 13:08

Alle 12 Volt batteri med 6 celler skal ha en ladespenning som ligger mellom 13,8 Volt til 14,8 Volt.
14,2 Volt er dermed ganske bra og idielt da de forebygger mot sulfatering inne i batteriet og er lavt nok til at du ikke får utkoking av vann på batteriet.
Brukerens avatar
E.F.I
Skogens Konge
 
Innlegg: 2809
Registrert: 25 Aug 2008, 08:12
Bosted: Hardanger
Stolt fører av:

Re: lading raptor 350

Innlegg cody » 16 Aug 2009, 13:26

sulfatering????
som irr på en måte?? bare inni batteriet?
Real men smell`s like diesel
cody
450R
 
Innlegg: 203
Registrert: 21 Aug 2008, 22:10
Bosted: Råde
Stolt fører av:

Re: lading raptor 350

Innlegg E.F.I » 16 Aug 2009, 14:37

Polene på et blybatteri består av blydioksid (PbO2) og metallisk bly (Pb). Elektrolytten er svovelsyre (H2SO4). Under utladningen vandrer sulfationene (SO42-) til elektrodene. Under oppladning blir prosessen reversert.

Sulfatering

Under utladning danner sulfationene en finkrystallisert struktur. Hvis dette laget blir liggende lenge, vil krystallene øke i volum og delvis isolere den interne strømveien. Krystallene er vanskelige å fjerne. Man får en kortslutning mellom blyplatene inne i batteriet.

I et fulladet batteri er aktiv masse på platene meget finkornet noe som gir stor aktiv
overflate til elektrolytt. Således er aktiv overflate på positiv plate på ca 5 m2 / gram masse
og på negativ plate ca 0,5 m2 / gram masse.
Når batteriet utlades vil den aktive massen i både de positive og de negative platene gå
over til blysulfat bestående av relativt små krystaller. Når batteriet lades går det meste av
krystallene tilbake til finkornet aktiv masse. Hvis batteriet ikke lades, vil krystallene
vokse og den aktive overflaten reduseres. Denne krystalldannelsen er det som vanligvis
kalles sulfatering. Sulfatering medfører redusert lademottakelighet og redusert kapasitet.
Hvis prosessen ikke er kommet for langt kan sulfateringen fjernes ved periodisk lading
med lav ladestrøm over lengre tid (dager).
Sulfatering av platene vil også forekomme i batterier som over lengre tid får mangelfull
lading. Det er derfor viktig at lagrede batterier får full opplading ved periodisk
vedlikeholdslading.
Brukerens avatar
E.F.I
Skogens Konge
 
Innlegg: 2809
Registrert: 25 Aug 2008, 08:12
Bosted: Hardanger
Stolt fører av:

Re: lading raptor 350

Innlegg cody » 16 Aug 2009, 15:33

Kjempe bra forklart E.F.I :gliis

Lærte jeg noe nytt. :gliis
Nå skjønner jeg hvorfor de gamle batteriene i verksted ikke funker så bra lenger ja. :roll:

Elektrolærer???
Real men smell`s like diesel
cody
450R
 
Innlegg: 203
Registrert: 21 Aug 2008, 22:10
Bosted: Råde
Stolt fører av:

Re: lading raptor 350

Innlegg olllis » 16 Aug 2009, 15:55

tenkte på kor masse strøm den produsere..
det glømte eg vist å skrive :razz:
olllis
80ccm
 
Innlegg: 16
Registrert: 16 Jul 2009, 13:41
Bosted: førde

Re: lading raptor 350

Innlegg E.F.I » 16 Aug 2009, 15:58

Har du batterier som har plugger på toppen.. på solcelle systemer eller annet,.... så kan du ta en visuell sjekk nedi batteret om det ser rent ut på platene eller om de er grodde av brungrått belegg.
Brukerens avatar
E.F.I
Skogens Konge
 
Innlegg: 2809
Registrert: 25 Aug 2008, 08:12
Bosted: Hardanger
Stolt fører av:

Re: lading raptor 350

Innlegg E.F.I » 16 Aug 2009, 16:04

Når det gjelder ladespenningen....

14,2-,14,4 er idiell ladespenning.

Men det som påvirker dette er hvor mye belastning en har på det elektriske anlegget ved kjøring.

Tidligere forbrukte endel billige japanske biler mange batterier , rett og slett fordi de ikke var bygget for Norsk vinterklima.

Man brukte vifte, varmetråder og en mye annet som trakk strøm
Samt var det tynne ledninger som gav spenningsfall og senket også ladespenningen , på den måten fikk man for mye utladning i forhold til vedlikeholdsladning og det endet med sulfatering.

Så test og mål ladespenning i to omganger :

1 . Ved null belastning >> Skal være lavere enn max : 14,8 Volt

2 . Ved full belastning, slå på alt elektrisk. ( Ikke vinsj ) skal være minimum 13,8 Volt
Brukerens avatar
E.F.I
Skogens Konge
 
Innlegg: 2809
Registrert: 25 Aug 2008, 08:12
Bosted: Hardanger
Stolt fører av:

Re: lading raptor 350

Innlegg E.F.I » 16 Aug 2009, 16:30

Vinterlagring , kjølig men frostfritt er bra. Da reduseres utladningen.

Anbefaler Biltema sin vaselin på batteripolene... bare pass på at den vaselin en bruker er av syrefri type.
Brukerens avatar
E.F.I
Skogens Konge
 
Innlegg: 2809
Registrert: 25 Aug 2008, 08:12
Bosted: Hardanger
Stolt fører av:

Re: lading raptor 350

Innlegg olllis » 16 Aug 2009, 16:31

ingen som veit kor mange ampere/ watt den lader?
olllis
80ccm
 
Innlegg: 16
Registrert: 16 Jul 2009, 13:41
Bosted: førde

Re: lading raptor 350

Innlegg E.F.I » 16 Aug 2009, 17:33

Her er delenummer etc.
Gjelder for : "Sold in the United States Only."
Vet ikke om de er de samme part nummer som gjelder her også

Brukerens avatar
E.F.I
Skogens Konge
 
Innlegg: 2809
Registrert: 25 Aug 2008, 08:12
Bosted: Hardanger
Stolt fører av:

Re: lading raptor 350

Innlegg olllis » 18 Aug 2009, 15:29

den sida kan ver grei å ha:)
olllis
80ccm
 
Innlegg: 16
Registrert: 16 Jul 2009, 13:41
Bosted: førde


Gå til Yamaha

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest