[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - Vinterolje

Vinterolje

Raptor, Grizzly, Big Bear, Banshee...

Vinterolje

Innlegg Raptor660 » 26 Sep 2015, 13:17

Kjøpte meg en raptor 660r Limited edition i sommer og har gjort litt småting.

Oljeskift viste ikke forrige eier når sist var utført da han bare hadde den ca 1mnd og ikke hadde spurt forrige eier om dette.

Var brukt delsyntetisk olje på den tidligere.

Men lurte på hva som var det beste og bruke nå som vinteren tar inn og det fort blir 10-15minus her oppe i nord om ikke alt for lenge.

Har kjøpt meg oljefilter og fullsyntetisk olje da jeg tenker det må være det beste og bruke når kulda setter inn siden denne er mye tynnere enn delsyntetisk/mineralolje?

Takker for alle tilbakemeldinger jeg får [oh yes] .
Raptor660
80ccm
 
Innlegg: 27
Registrert: 26 Sep 2015, 13:10
Stolt fører av:

Re: Vinterolje

Innlegg smaug » 05 Okt 2015, 17:04

Oljen er ikke tynnere, det er en misforståelse dvs den er jo det ved visse temperaturer men det er ikke poenget. Den har lavere viskositet men høyere viskositetindeks. Motorprodusenten angir hva motoren trenger av viskositetsindeks utfra hvor tighte toleranser de interne delene opererer under. En moderne motor er produsert med veldig små toleranser og krever derfor en olje som har lav viskositet for å kunne bevege seg fritt mellom to metalldeler med veldig liten avstand fra hverandre. Å bruke en superduper olje i en motor med store toleranser vil bare føre til at oljen ikke bygger opp tykk nok oljefilm til å holde delene langt nok fra hverandre. I motsatt fall vil oljemolekylene kanskje være større enn avstanden mellom delene som fører til varmgang og høy friksjon. Moralen er. Bruk det motorprodusenten sier du skal bruke. Hvis Yamaha sier motoren skal ha semisyntetisk, er det lurt å gjøre det. 5w40 "syntetisk" er veldig vanlig å bruke på de fleste motorer nå om dagen evt syntetisk 5w30.

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Vinterolje

Innlegg Raptor660 » 10 Okt 2015, 19:58

Takk.

Vet ikke hva de skal ha jeg.

en 02 raptor 660r er jo ikke noe som selges lengre og derfor jeg lurte på hva som var lurest.

Men er det ikke slik at delsyntetisk blir tjukkere ved kalde temperaturer og dermed gir dårligere smøring?

Bruker atv til kjøring på jobben og tenkte og kjøre med den gjennom vinteren + atv blir stående ute hele tiden og kan bli temperaturer ned mot -20 her og siden jeg bor på kysten er det til tider endel vind så den effektive kulden er nok ofte oppi -40.
Raptor660
80ccm
 
Innlegg: 27
Registrert: 26 Sep 2015, 13:10
Stolt fører av:

Re: Vinterolje

Innlegg smaug » 11 Okt 2015, 21:08

For å ta det siste først. Effektive kuldegrader bryr ikke "ikke-levende" ting seg noe om. -20 og storm er fortsatt -20 for en gjenstand.
En olje med lav viskosistetsindeks blir tykkere ved kaldere temperaturer. En god olje, dvs en olje som bruker en baseolje av god kvalitet har i seg selv høy viskositetsindeks uavhengig av om oljen er "syntestisk" eller mineralsk. Jeg skriver syntetisk i hermetegn fordi de fleste oljer er ikke syntetisk, bare noen få. "Syntetisk" er ikke en standardisert terminologi. Oljer er skilt i grupper fra I til VI. Gruppe IV er det man forstår med syntetisk olje, dvs oljen er menneskeskapt ved å lage olje fra helt andre råstoffer, oftest naturgasser av ymse slag. Dette er en tidkrevende og dyr prosess i motsetning til gruppe III olje som er en veldig avansert behandlet råolje. Mer eller mindre all olje på markedet og som koster under 250kr/liter er gruppe III, også det som kalles for mineralolje. Når du kjøper 5w-40 syntetisk olje på Europris til 60kr/liter er det en gruppe III olje som er behandlet og tilsatt diverse greier for å opprettholde en viskositetsindeks tilsvarende det ISO, SAE osv osv sier er 5w-40, det samme kan man si om oljer fra Castrol, Mobil 1, Statoil osv osv.
En ekte syntetisk olje er nesten ikke tilsatt noe, oljen er konstruert i lab med mer eller mindre alle de egenskapene den skal ha...og det koster mye penger å få til derfor vil du se at noen oljer er svært dyre. Baseoljen kalles for polyalphaolefiner.
Forvirrende? Vel, så har man den andre siden, nemlig mineralolje av høy kvalitet og som også markedsføres som mineralolje. Feks Legend markedsfører all olje de lager som mineralolje og det er noe av det beste du kan få. Dette er olje som er behandlet etter alle kunstens regler og det gjenspeiler også prisen delvis selv om det ikke er perverst dyrt.

Hva skal du ha? Du skal ha 5w30 iflg raptorforumet:
http://www.raptorforum.com/forums/66-ra ... -time.html
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Vinterolje

Innlegg Raptor660 » 11 Okt 2015, 21:29

Takk for skikkelig bra og utfyllende svar.

Da er min 10-40 ikke helt optimal,men har kjøpt en 4liters dunk og har byttet olje og filter nå.

Så har nok den olja til våren ca så får jeg kjøpe slik olje neste gang da(Om atven holder over vintern da;).

Igjen tusen takk for supert svar.

Ser du svarer på en god del her inne så stoler fult og helt på deg ang dette og virker som du vet hva du snakker om.
Raptor660
80ccm
 
Innlegg: 27
Registrert: 26 Sep 2015, 13:10
Stolt fører av:

Re: Vinterolje

Innlegg Kaspo » 15 Okt 2015, 21:30

Rart, var igår hos yamaha og skulle bytte olje og filter og de har fylt på 10w40 yamalube olje på min raptor 700, og jeg spurte hva slags olje skulle i nå som vinteren kommer men de mente fortsatt 10w40 skulle oppi den. Det var Yamaha forhandler og verksted.
Yamaha Raptor 700r Spesial Edition - street legal
Kaspo
50ccm
 
Innlegg: 7
Registrert: 17 Mar 2015, 23:21
Stolt fører av:

Re: Vinterolje

Innlegg Raptor660 » 16 Okt 2015, 21:24

Hmmm inntresant svar dette her.
Raptor660
80ccm
 
Innlegg: 27
Registrert: 26 Sep 2015, 13:10
Stolt fører av:


Gå til Yamaha

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester