IMHO er ikke grizzlyen egnet til asfaltkjøring fordi man har stiv bakaksling, kort hjulavstand og "woblende" følelse over 80 km/t (avhengig av lufttrykket i dekkene) - den går i rundt 110-120 km/t uten plombering.
Egnet betyr i dette tilfellet - det finnes nok andre maskiner som egner seg mye bedre til asfalt enn grizzlyen - og disse har ikke stiv bakaksling. Jeg aner ikke hvilke atv'er som ikke har stiv bakaksling, men jeg skulle ønske at man kunne velge med en knapp å skru av/på bak-diff-locken, på samme måte som front-diffen.
Mange steder i instruksjonsboken, og på klistremerker på atv'en advares det mot ekstra passasjer - man skal ikke kjøre med mer enn 1 person på denne atv'en i følge instruksjonsboken - men i vognkortet er maskinen registrert for 2 personer, og advarsel-klistremerket mot 2 personer er "nullet ut". Dette har nok med
Sett bort fra bakdiff-"problemet" om man vil kalle det det - motoren er responsiv, har plenty bunndrag, starter "alltid", er veldig lettstartet, jevn gange osv. Jeg stoler 100% på motoren, det eneste er at av og til stopper motoren når den er varm og man har kjørt veldig sakte i lengre perioder.
Når man er vant til å kjøre mc blir man fort opperksom på bremsenes utilstrekkelighet. Problemet er ikke bremsene men at man ikke får nok "downforce" og bremsekraft på hjulene (i hvert fall i forhold til en mc). Kaliperne har ingen problemer med å låse hjulene, men hjulene griper liksom ikke skikkelig i underlaget slik at man fort sklir på underlaget (asfalt, grus osv).
Det suverene med Grizzlyen er motorbremsen - jeg kan uten problemer kjøre gjennom hele Bergen sentrum (fra og til 80-soner) uten å røre bremsene what so ever, motorbremsen er suveren, og her tror jeg ikke noen andre slår grizzlyen :) Den eneste ulempen er at man må være observant når det er glatt (type 0-veigrep - klink is) og man slipper gassen - her låser hjulene seg fort! Ha alltid litt gass så er det ingen problemer - dette venner man seg fort til etter et par aha-opplevelser.
Maskinen oppleves som vellskrudd, særdeles god motorkvalitet som starter og kjører UANSETT. Litt rasling fra deksler på eksos osv når man kjører. Mandig en-dunkerslyd, særdeles godt dreiemoment. Giringen er litt plundrete fram og tilbake fra revers/framover osv.
Svingradiusen blir uforholdsmessig stor fordi man har stiv bakaksel - dette gjelder nok de fleste atv'er.
Man "flyter" over små hindringer i terrenget - det er bare deilig å gli gjennom skogen på denne maskinen, og man merker det knapt om man treffer steiner/røtter på rundt 20 cm høyde.
Maskinen "eter" seg gjennom terreng man aldri skulle tro at den var i stand til å forsere - en suveren terrengmaskin med bunndrag så det holder, her kan man trekke fanden ut av skogen
![Sur [sur]](./images/smilies/icon_mad.gif)