smaug » 09 Apr 2013, 08:36
Polaris har ikke samme system som Can-Am. Can-Am har en helt lukket vedlikeholdsfri system som er utviklet av/for Subaru i sin tid og er i prinsippet en "soft locker". Det vil si at diffen sperrer helt trinnløst fra full åpen til full låst i løpet av en omdreining elns på Can-Am med servo. De uten servo bruker myyyyyyyye lenger tid for å låse. Til terrengbruk har dette åpenbare svakheter og fordeler. Svakhetene er at når man trenger å ha alle 4 hjul til å dra og ikke kan ha hjulspinn pga at man kanskje står i en jævla kjip stilling, kan det være kritisk å måtte vente til alle hjul drar. I praksis utgjør dette lite fra eller til siden det da betyr at et forhjul står i luften og de fleste allerede synes det begynner å bli jævlig ekkelt å satse på om det går eller ikke selv om alle fire hjul går, men noen ganger er det altså surt å vente på at det 4. hjulet drar. Det positive er at hele greia er vedlikeholdsfri og veldig veldig sterkt. Det sparer også akslene siden det alltid er en myk overgang fra dekket tar tak til det drar. Man hører sjelden om Can-Am'er som knekker akslinger og det er ikke fordi de har pinglete motorer. En annen fordel er at alt går likt og at hele greia er idiotsikker å bruke. Enten kjører du med 4wd inne eller så gjør du ikke det. Det funker likt enten du slipper gassen eller gir gass og det funker likt i alle hastigheter, altså er det veldig forutsigbart å bruke. Du har en bryter på styret å forholde deg til. Når den er inne har du 3/4wd uansett, helt til du slår den av. Enklere blir det ikke.
Polaris er en helt annen historie. Når det funker, funker det veldig bra, men det krever mye mer vedlikehold og det er hardt for akslene. Sperren er enten av eller på uten noe myk overgang. Sperren kobler inn så fort at brukeren merker det ikke, men akslene gjør det nok. Det er mye mer dippedutter, sensorer, spoler og annet gøy som må fungere prikkfritt for at systemet skal virker slik det skal. Som sagt, veldig bra når det fungerer.
Jan-Børre