[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - Yamaha Raptor 700 - Turbo eller ikke?

Yamaha Raptor 700 - Turbo eller ikke?

Raptor, Grizzly, Big Bear, Banshee...

Yamaha Raptor 700 - Turbo eller ikke?

Innlegg Pils » 23 Mar 2013, 14:08

Hei folkens!

Jeg var å så på en 09' 700 Raptor i går, og likte denne veldig godt. Den så veldig strøken ut, uten feil og mangler. Saken er at den har en Yakahosu turbo montert. Selger sier at han ikke kan peke på noen som helst ulemper med å ha det på.

Det jeg har hørt er at med turbo så sliter man mye mer på deler, reduserer levetiden, legger press på stemplene slik at de i verste fall ryker, lagerne må byttes oftere og at den alltid må kjøres varm.

Mitt spørsmål er om dere som er ATV-kyndige kunne kommet med litt tips til meg om hva jeg skal gjøre. Hvilke ulemper/fordeler er det med å ha turbo?

Takker for alle svar!
Pils
80ccm
 
Innlegg: 22
Registrert: 27 Jul 2012, 23:06

Re: Yamaha Raptor 700 - Turbo eller ikke?

Innlegg #3grina`n » 23 Mar 2013, 16:14

fordel: går mye bedre! Ulempe: mindre holdbarhet.
polaris sportsman!
#3grina`n
800EFI
 
Innlegg: 918
Registrert: 29 Feb 2008, 21:42
Bosted: hadeland/mylla

Re: Yamaha Raptor 700 - Turbo eller ikke?

Innlegg smaug » 23 Mar 2013, 19:49

Er det gjort riktig holder en turbomotor bedre enn en sugemotor, men er det ikke gjort riktig er faren for katastrofal havari mye større.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Yamaha Raptor 700 - Turbo eller ikke?

Innlegg Pils » 23 Mar 2013, 21:56

Tusen takk for respons!

Hvordan justerer man trykket (målt i bar) på selve turboen? Er det med en turbotrykkregulator? Hvordan skal trykket være for å få høyest mulig hastighet, og hvordan skal det være for å få best mulig akselerasjon?
Drever man som vanlig, altså som en raptor uten turbo, selv om man kjører med turbo?

Skjærer den seg lettere med turbo?
Pils
80ccm
 
Innlegg: 22
Registrert: 27 Jul 2012, 23:06

Re: Yamaha Raptor 700 - Turbo eller ikke?

Innlegg smaug » 23 Mar 2013, 23:47

En slik trimmet motor høres ikke ut som noe for deg hvis du lurer på dette. En ting er å kjøpe en turbomaskin og bare kjøre den men å skulle justere på det selv uten å ha god innsikt i hva man holder på med er dømt til å bli veldig dyrt og kanskje farlig også.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:


Gå til Yamaha

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester