smaug » 08 Apr 2013, 15:04
Poenget med en effekt slip-on potte er å øke gjennomstrømmingen i motoren. Når man gjør det betyr det at det øker lufttilførselen inn til motoren(fordi eksosen slipper lettere ut akkurat som når støvsugerposen går tett, da suger den dårligere også). Saken er at dersom man skal få noe mer effekt, må man også tilføre mer drivstoff, altså sette på større hoveddyse ved forutseting om at innsuget faktisk klarer å levere mer luft. Hvis vi tar utgangspunkt i at din motor pustet mye bedre ved å bytte potte, altså at effektpotta hadde noe for seg, burde du ha fulgt opp med å sette på større dyse på forgasseren. Hvis motoren gikk magert i utgangspunktet(noe mange motorer gjør for å klare å være innenfor diverse miljøkrav) og den orginale potten er relativt tungpustet, vil man fort være i grenseland for varmskjæring når en åpen potte blir satt på. Ting som da kan skje er at ringene begynner å henge/sette seg fast i stempelet med lav/dårlig kompresjon som resultat. En 4-takter tåler mye magrere blanding enn en 2-takter så motoren skal ha gått rimelig magert fra før av for å klare dette men man vet aldri.
Det som også kan være problemet er at en eksosventil henger litt i åpen tilstand eller er veldig tight. Henger den i åpen tilstand mister man også komressjon og ventilen vil til slutt brennes og må byttes. Er de veldig tight mister man bare effekt og komresjonen er god, derfor: Sjekk komresjonen på motoren med gassen i bånn. Er den lav kan du fylle en liten skvett(en halv kork eller noe sånt) motorolje inn i plugghullet og måle igjen. Stiger nå kompresjonen tilnærmet det normale er det ringene som er dårlig å må byttes. Skjer det nesten ingenting er det kanskje ventiler som henger og må sjekkes opp i. Sjekk også om dekompresjonsmekanismen virker som det skal dersom den motoren har noe sånt.
Når man choker, stenger man for lufttilførselen slik at blandingen blir feit noe som ikke skader motoren i det hele tatt.
Jan-Børre