tronds » 12 Nov 2007, 01:21
[quote="quad"]Ok takker for svar å linker.
men jeg har ingen planer om å få mere kubikk.
skal bare dyse den opp,power reeds.effekt anlegg å porting..det for holde for meg hehe.[/quote]
Joda. Greit det, men sjekk hva du må betale tilsammen.
Må du ut med 15K for porting, power-reeds, tilpassning av dyser og effekt-anlegg, så kan det kanskje lønne seg å kjøpe ett dett som man vet virker.
Å "dyse-opp" en motor er ikke noen enkel sak når man kombinerer med porting og effektanlegg. Forøvrig har det ikke noe for deg å "dyse opp" en motor uten å gjøre endringer i innsug/kanaler/eksos eller kam/innsug/ventiler/eksos om det er 4-takt. Dysene er tilpasset motoren i fra fabrikken. Større dyser uten andre endringer gjør bare at den soter plugger og går dårligere.
Du må være forberedt på at det går med en god del timer for å få det riktig. Er du riktig uheldig (og ikke følger med på pluggene), så klarer du å rase motoren før den er riktig dyset. Da blir det gjerne dyrt.
Mitt tips er fremdeles å kjøpe et kit i fra USA hvor man vet av erfaring hva som fungerer sammen. Det koster noen kroner, men som jeg sa tidligere, trimming koster. Det er like greit å betale 8K for ett sett som garantgert virker enn å bla opp mer enn det for noe som man ikke er sikker på vil virke. Hvis du velger big-bore i tillegg, så får du jo enda mer "power".
Jeg har no jobbet med motorer i 28 år, og fremdeles synes jeg det er greit at andre har gjort den store jobben med å finne ut hva som virker. Jeg kan gjøre den delen av jobben jeg også, men det er greit om andre eksperimenterer og raser motorer. Da slipper jeg å bære kostnaden.