Side 1 av 1

Clutch Kit til Polaris 800 BigBoss

InnleggSkrevet: 02 Des 2009, 21:09
Ivar
Hei

Er det noen som vet om jeg får kjøpt clutch kit til denne maskinen her i Norge og evt. hvor?

Ser at det kan bestilles på andre siden av dammen, og de levere clutch kit til alle typer kjøring og til forskjellige dekkstørrelser.

Syns turtallet ligger på mellom 4000 og 5000 rpm uansett om det går sakte eller fort (normal kjøring). Må være mulig å få den til å dra på lavere turtall?

Re: Clutch Kit til Polaris 800 BigBoss

InnleggSkrevet: 02 Des 2009, 21:43
smaug
Se i boka til maskinen hvilket turtall den har toppeffekt på. På det turtallet skal den ligge på ideelt ved gasspådrag, ikke over, ikke under. 4-5000 rpm høres veldig greit ut uten pådrag og det blir feil å prøve å endre turtallet på "tomgangskjøring" området. På en CVT maskin så er det alfa og omega at "bånnspiker" turtallet stemmer for maks ytelse.

Re: Clutch Kit til Polaris 800 BigBoss

InnleggSkrevet: 02 Des 2009, 22:30
Ivar
Finner ikke helt det du spør etter i boka, men jeg ser at "engagement speed" er mellom 1200 og 1400 rpm. Føler at akselerasjon er noe treg til å være en 800, og at turtallet flyr opp mot 4000 før noe skjer... [neinei]

Fullt mulig der skal være slik, men jeg spør om tips....... [hjelp]

Er vel noen andre her som kanskje har erfaring med samme maskin?

Re: Clutch Kit til Polaris 800 BigBoss

InnleggSkrevet: 02 Des 2009, 22:52
smaug
Det var lavt inngrepsturtall gitt. Har hørt at Polarismaskinene har problemer med dårlig belteklem på lavt turtall og hvis turtallet er så lavt ved inngrep så skjønner jeg det godt. Min har inngrep på 1750, noe jeg synes er litt lavt. Rundt 2000 hadde vært fint. Da får man mer røsk fra tomgang og opp men rent praktisk så er det finfint. Letter å dra på bakhjulene for å si det sånn. Inngrepsturtallet endrer man ved å skifte fjær på motorvariatoren til en stivere en.

Re: Clutch Kit til Polaris 800 BigBoss

InnleggSkrevet: 02 Des 2009, 23:10
OJ
Dess høyere turtall man har ved inngrep, dess mer ubrukelig i terrenget.
Ihvertfall hvis man skal ha "røske på bakhjula" inngrep.
Er så klart herlig å kjenne det sparker i kroppen i det man tar avgårde, men dette er IKKE optimalt i terreng.
Veldig fort at man hopper og skvetter avgårde rimelig ukontollert.

Re: Clutch Kit til Polaris 800 BigBoss

InnleggSkrevet: 03 Des 2009, 10:08
smaug
Neida, så lenge variatorkammene er de samme så tar sykkelen like mykt løs som før så lenge du da ikke klemmer på plutselig da. Forskjellen er at du kan velge en bråere start, si hvis du ønsker å få fronthjulene over en kant el. Gir du forsiktig gass så tar den silkemykt løs som før. En snøscooter tar løs gjerne ved 4500-5500 rpm(2-taktere), andre litt høyere, men de tar av like pent som våre atv'er som tar løs på 1700 rpm.

Dette her er en veldig fin side for de som vil lese om "clutching". Tar riktignok for seg snøscooter men teorien er eksakt den samme.

Re: Clutch Kit til Polaris 800 BigBoss

InnleggSkrevet: 03 Des 2009, 15:56
Aage
Funderer også på å gjøre noe med variatoroppsettet på min også. Om man ser på motoren så har den lineært dreiemoment fra ca 3500-5500rpm. Jeg ser egentlig ikke helt for meg hvordan jeg skal klare å belaste den og samtidig få effekten i bakken med orginaloppsett. Jeg kunne godt tenke meg å få senket maksturtallet noe. I transport (som min blir brukt mye til) rundt omkring på gården går det voldsomt med fuel pga det høye turtallet.(ca 2 liter/mil, ofte mer)