ringe til importøren

DVX, TRV, 3in1, H1...

ringe til importøren

Innlegg sprattus » 27 Aug 2012, 21:53

går det an for privatfolk å ringe importøren for ARCTIC CAT? Jeg lurer veldig på det med lovlig henger ,tilhengerfeste,vognkort,og slike ting.Jeg har prøvd å ringe men kommer ikke igjennom.
sprattus
50ccm
 
Innlegg: 2
Registrert: 24 Aug 2012, 12:53
Stolt fører av: 2012 Artic Cat 550TRV

Re: ringe til importøren

Innlegg skinhawk » 28 Aug 2012, 00:40

er jo bare å ringe satans vegvesen det, eller tollen, de vet det de også,
hovedsaklig kommer dette ant på hva fabrikanten opplyser om når de leverer kjøretøyet, disse blir ofte endret i italia ved ombyggning/plombering for europa.
det som står i vognkortet ditt er det som gjelder, står det ikke noe om tilatt hengervekt har du ikke lov å dra henger.
jeg hater økningen i forsikringspremien bare for at "idioter" absolutt skal kjøre noe de ikke har evne til!
Brukerens avatar
skinhawk
400ccm
 
Innlegg: 142
Registrert: 08 Apr 2012, 18:29
Stolt fører av: 2012 outlander 500 max xt.

Re: ringe til importøren

Innlegg smaug » 28 Okt 2012, 10:31

Hva med å høre med forhandleren? Hva er det du lurer på?
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av: 17 Lynx Xtrim 850RE 59ES

Re: ringe til importøren

Innlegg moosehunter » 28 Okt 2012, 11:02

Jeg har vært både hos biltilsynet og forhandler ang trekking av tilhenger med en 2011mod 550LTD (t3). BT opplyser at grunnen til at det ikke står noe om tilhengerfeste eller vekt i vognkortet er at importøren ikke hadde skrevet noe om dette i typegodkjenningen. Uten disse opplysningene i vognkortet har man egentlig ikke lov å dra henger. Men de kunne fortelle at det også var flere "orntlige" traktorer som heller ikke hadde dette innskrevet.
Gikk så til forhandler som sjekket dette med importøren. De påsto at hengerfeste og hengervekt var med i typegodkjenningen når den ble godkjent. Jeg fikk med en brosjyre hvor hengervekten for min ATV var oppgitt til 489kg og de ba meg vise denne om jeg ble stoppet. Om det ble en sak av det, skulle jeg henvende meg til forhandleren igjen som sammen med importøren ville forfølge saken.
Idiotisk at en kunde må ta ubehagligheten med at noen ikke har gjort jobben sin. Å selge en traktor som ikke kan dra en hanger henger ikke på greip.
moosehunter
80ccm
 
Innlegg: 27
Registrert: 18 Apr 2012, 13:27
Stolt fører av: Artic Cat 550LTD

Re: ringe til importøren

Innlegg smaug » 28 Okt 2012, 11:09

Hvis hengervekt er med i C.O.C. papirene skulle det være fullt mulig å finne fram til dette både for importør og trafikkstasjon skulle jeg tro. Ring forhandler og be de finne fram disse papirene og få de sendt til trafikkstasjonen slik at du kan få et nytt vognkort som stemmer med virkeligheten. Hvis ikke importør kan hoste dette fram tipper jeg på at de ikke har dette med i C.O.C. papirene og da er egentlig løpet kjørt m.m. du ikke gir faen og bare kjører med henger.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av: 17 Lynx Xtrim 850RE 59ES

Re: ringe til importøren

Innlegg kjeska » 28 Okt 2012, 11:11

moosehunter skrev:Jeg har vært både hos biltilsynet og forhandler ang trekking av tilhenger med en 2011mod 550LTD (t3). BT opplyser at grunnen til at det ikke står noe om tilhengerfeste eller vekt i vognkortet er at importøren ikke hadde skrevet noe om dette i typegodkjenningen. Uten disse opplysningene i vognkortet har man egentlig ikke lov å dra henger. Men de kunne fortelle at det også var flere "orntlige" traktorer som heller ikke hadde dette innskrevet.
Gikk så til forhandler som sjekket dette med importøren. De påsto at hengerfeste og hengervekt var med i typegodkjenningen når den ble godkjent. Jeg fikk med en brosjyre hvor hengervekten for min ATV var oppgitt til 489kg og de ba meg vise denne om jeg ble stoppet. Om det ble en sak av det, skulle jeg henvende meg til forhandleren igjen som sammen med importøren ville forfølge saken.
Idiotisk at en kunde må ta ubehagligheten med at noen ikke har gjort jobben sin. Å selge en traktor som ikke kan dra en hanger henger ikke på greip.

Jeg hadde ikke godtatt et slikt svar, gå tilbake til forhandler og be de ordne opp!
Kjell S
Polaris XP 1000 Touring 2015 MC
Hvorfor kjøre med bil fra A "te" B, når du heller kan kjøre ATV...!!
Brukerens avatar
kjeska
350ccm
 
Innlegg: 79
Registrert: 22 Mai 2010, 14:03

Re: ringe til importøren

Innlegg Hobbybonden » 24 Nov 2013, 22:25

moosehunter skrev:Jeg har vært både hos biltilsynet og forhandler ang trekking av tilhenger med en 2011mod 550LTD (t3). BT opplyser at grunnen til at det ikke står noe om tilhengerfeste eller vekt i vognkortet er at importøren ikke hadde skrevet noe om dette i typegodkjenningen. Uten disse opplysningene i vognkortet har man egentlig ikke lov å dra henger. Men de kunne fortelle at det også var flere "orntlige" traktorer som heller ikke hadde dette innskrevet.
Gikk så til forhandler som sjekket dette med importøren. De påsto at hengerfeste og hengervekt var med i typegodkjenningen når den ble godkjent. Jeg fikk med en brosjyre hvor hengervekten for min ATV var oppgitt til 489kg og de ba meg vise denne om jeg ble stoppet. Om det ble en sak av det, skulle jeg henvende meg til forhandleren igjen som sammen med importøren ville forfølge saken.
Idiotisk at en kunde må ta ubehagligheten med at noen ikke har gjort jobben sin. Å selge en traktor som ikke kan dra en hanger henger ikke på greip.


En annen ting som ikke henger på greip, er at ac-en, registrert som traktor og som dermed skal ha full effekt men fartssperre, er plombert med skrue på gassen slik at man sitter igjen med ca 5kw. Forhandlere jeg har snakket med blåser det bort med at det kun er til å skru ut skruen, og det må man jo. Altså har jeg kjøpt meg en 550 som ifølge reklamemateriellet fra importøren kan trekke henger uten brems på 489 kg og har full effekt, men som kun kan kjøres lovlig med 5kw og uten henger. Hvorfor blir det ikke mer bråk av sånt? En slik doning har ikke jeg bruk for! Dermed kjører jeg ulovlig for i det hele tatt å ha nytte av investeringen. Jeg vil påstå dette er villedende markedsføring.
Hobbybonden
50ccm
 
Innlegg: 12
Registrert: 15 Nov 2013, 21:26
Stolt fører av: Arctic Cat 550 trv

Re: ringe til importøren

Innlegg Tobben18 » 25 Nov 2013, 23:49

Kjøpte du denne brukt/ ny av forhandler. I så fall merkelig at de ikke løfter en finger....
Si at du vurderer sterkt å bytte til et annet merke hvor det STÅR skrevet inn i vognkortet hvor mye du kan trekke.
Tobben18
350ccm
 
Innlegg: 98
Registrert: 26 Jul 2013, 15:06
Bosted: 5567 Skjoldastraumen
Stolt fører av: Can-Am Outlander 500 MAX DPS 2013

Re: ringe til importøren

Innlegg smaug » 25 Nov 2013, 23:55

Hvorfor kan du kun ha 5kw? Er jo bare å juster skruen der den skal være, er ikke ulovlig det.

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av: 17 Lynx Xtrim 850RE 59ES

Re: ringe til importøren

Innlegg Hobbybonden » 26 Nov 2013, 01:22

5kw er det som står i vognkortet. Står så vidt jeg vet på nyere ac550-er også. Slik jeg ser det har ac valgt en måte å sperre farten på som forutsetter at brukerne bryter loven. Vet ikke om det er mange andre merker som gjør det på samme måte, men neste gang skal jeg kjøpe en med elektronisk sperre, slik at man kan kjøre lovlig og faktisk ha full effekt slik loven tillater. Hele poenget med traktorregistrering for meg, er å slippe effektbegrensingen som er på mc-versjonen. Jeg går ut fra at 5kw er det som er igjen når gasshendelen er sperret slik at man ikke kommer over 40 kmt (eller 36 som det står i vognkortet). Jeg sjekket en traktorregistrert AC 2010 modell 700 kubikk jeg fant på finn, og den har oppgitt effekt i kjøretøyregisteret på 7kw. Heller ikke den har oppgitt hengervekt. For en 2012 modell 550, også den på finn, var det oppgitt hengervekt, men kun 5 kw. Skulle ønske jeg hadde gjort denne researchen før jeg kjøpte!
Hobbybonden
50ccm
 
Innlegg: 12
Registrert: 15 Nov 2013, 21:26
Stolt fører av: Arctic Cat 550 trv

Re: ringe til importøren

Innlegg smaug » 26 Nov 2013, 06:44

Snedig det der ja men årsaken er nok at produsent ikke har noen t3 traktor i tankene, det er det importøren som har. Meg bekjent så er det bare Can-Am som lager t3 atv 100% fra fabrikk.

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av: 17 Lynx Xtrim 850RE 59ES

Re: ringe til importøren

Innlegg Hobbybonden » 26 Nov 2013, 18:37

Stemmer nok det. Hvem kjøper en 700 ccm atv til 130 000 som yter 7kw eller en 550 ccm som yter 5kw? Her er det noe som er kraftig underkommunisert fra importørs side, for jeg finner ingen info om dette på nett, og forhandlerne jeg var i kontakt med før jeg endte opp med å kjøpe brukt, nevnte ikke denne begrensingen. Eller forresten - en arctic cat forhandler sa at man mistet litt effekt pga sperren. Mister litt? Jeg vil påstå at 30 hk er ganske mye.

Hva tenker andre arctic cat eiere om dette? Er dere fornøyd med å måtte bryte loven for i det hele tatt å komme opp en bratt bakke med litt last på atv-en? Og hvor godt har egentlig motoren av å bli kjørt med 1/4 gass som maks over tid?

Salg av AC t3 er, slik jeg ser det, basert på at kjøperne synes det er greit å ta sjansen på å kjøre ulovlig.

Hvordan er fartssperre-full effekt problemet løst på andre merker?

[fight]
Hobbybonden
50ccm
 
Innlegg: 12
Registrert: 15 Nov 2013, 21:26
Stolt fører av: Arctic Cat 550 trv

Re: ringe til importøren

Innlegg Hobbybonden » 28 Nov 2013, 11:46

Hei! En liten oppdatering: Jeg skrev et brev til biltilsynet: Hei! Jeg kjøpte i høst en 2011 modell arctic cat 550 (reg. tc3717) for bruk på gården. I brosjyren fra importøren, Erling Sande AS, står det oppgitt 489 kg tilhengervekt uten brems, og 978 med brems. Jeg ble derfor svært overrasket da hengervekt ikke sto i vognkortet jeg fikk når den ble omregistrert. På et skilt festet i ramma, der det står hva kjøretøyet er godkjent for ( ec approval No e24*2010/22*0006), står de samme tallene som Erling Sande AS opplyser. Jeg har slått opp samme kjøretøy i 2012 modell i kjøretøyopplysningen (tz2624), og der står de samme tallene, altså 489 og 978. Det dreier seg om identisk kjøretøy, sannsynligvis med samme ec-godkjenning, så jeg håper det lar seg gjøre å få inn tilhengervekt i mitt vognkort slik at jeg kan få nytte av investeringen uten å bryte loven.

Svaret jeg fikk (som saksbehandleren helst ikke ville jeg skulle lime inn i sin helhet her) var at importøren ikke hadde lagt ved de nødvendige papirene, men at jeg kunne få det inn i vognkortet dersom importøren sendte dokumentasjonen til trafikkstasjonen. Nå har jeg via en forhandler fått vite at Erling Sande mener de har gjort det de skal, og ikke uten videre vil sende slik dokumentasjon. Det er imidlertid ikke noe problem, for saksbehandleren skrev videre at i og med at hengervekt sto oppført på vektplata, var det god nok dokumentasjon slik at det ikke nødvendigvis måtte føres på vognkortet.

For sikkerhets skyld kommer jeg til å printe svaret og oppbevare det sammen med vognkortet. Andre med 2011-mod. AC 550, der hengervekt står oppført på vektplata kan sende en personlig melding så skal dere få en kopi av svaret fra saksbehandleren. [oh yes]
Hobbybonden
50ccm
 
Innlegg: 12
Registrert: 15 Nov 2013, 21:26
Stolt fører av: Arctic Cat 550 trv


Gå til Arctic Cat

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest