TRV 400

DVX, TRV, 3in1, H1...

TRV 400

Innlegg bergaker » 05 Aug 2014, 21:36

Ny på forumet, og ny ATV eier. Har gitt en sliten 07 (kanskje 06) 400 TRV et nytt og bedre hjem for slikk og ingen ting.

Det meste var slitt så jeg har skiftet dempere forran og noen A stags foringer og slikt siden den var vel "myk" og vibrerte godt i forstillingen. Jeg ser at det ikke ballanseringsvekter på felgene. Er det vanlig? Andre ting som er vanlig å skifte?

Eksosen var rustet av etter første 180 bend. Etter den ble byttet ble lyden betraktelig behageligere og håret på leggen kan få gro igjen, men jeg har misstanke at det tok effekt fra motoren. Vanskelig å vite siden speedometeret viser bort i natta.. Totalt sett skulle jeg gjerne hatt litt til.

Jeg har lest de fleste tråder om plomber, og for å oppsummere er skuen på styret og i huset på forgasseren sjekket. Forstår at det er noen som hugger ut moffen på eksosen. Skal dette gi mye effekt, eller bare lyd? Har også lest om en dyse som som kan sitte mellom forgasser og blokk. Sansynlig at det sitter på denne modellen? Det er også nevnt en løs plate i variatoren, men siden sykkelen følger trafikken i kanskje 60-70 greit regner jeg med at det ikke skal være et gir til? Hva er potensialet til motoren effekt og hastighetsmessig.

Setter pris på tips!
bergaker
50ccm
 
Innlegg: 4
Registrert: 05 Aug 2014, 21:04
Stolt fører av: ATV

Re: TRV 400

Innlegg smaug » 06 Aug 2014, 09:32

At eksosen er tett der den skal være tett er alfa og omega for effekten. Plombe i eksosen er gjerne en dings med noen få små hull for å begrense gjennomstrømming men må ikke forveksles med en gnistfanger. Slike plomber ser gjerne veldig ettermontert ut fordi det er jo det de er. Sveise jobben er gjerne ikke noe fin.

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av: 17 Lynx Xtrim 850RE 59ES

Re: TRV 400

Innlegg bergaker » 10 Aug 2014, 17:44

smaug skrev:At eksosen er tett der den skal være tett er alfa og omega for effekten. Plombe i eksosen er gjerne en dings med noen få små hull for å begrense gjennomstrømming men må ikke forveksles med en gnistfanger. Slike plomber ser gjerne veldig ettermontert ut fordi det er jo det de er. Sveise jobben er gjerne ikke noe fin.
Hei igjen

Jeg har en Ramus potte (ser ikke ut som den er den som er i delekatalogen) og den er fylt med rist som i vedlagt bilde. I enden har den en "dobbel tut". Har sett rundt på alle norske ATVer som jeg finner bilde av. Denne potta ser ut til å stå på veldig mange MC registrerte (20hk plomberte) mens traktor registrerte (full effekt) ofte har orginal potte. Jeg tenker da at de liksågodt har byttet til en potte som er tettere i stedet for å sveise i den orginale. Mener du at dette er gnistfangeren og må være der for full effekt?

Jeg ser også at flere har byttet dyse i forgasseren? Ut fra delekatalogen ser jeg at det er flere valg av dyser og jeg har nok sikkert den som heter "slow" installert. Noen som kjenner til hva som er forsjellen på de ulike. Ser tidligere brukere har brukt 140 dysa på denne motoren og var fornøyd med det, så da kan man kanskje gå ut fra at denne er bra?

Ser Polaris har restriksjoner i luftinntaket men jeg kan ikke finne noe sted om Arctic driver med det samme. Noen som har erfaringer med dette?
Vedlegg
10-08-2014 17-53-27.jpg
IMG_2732.jpg
bergaker
50ccm
 
Innlegg: 4
Registrert: 05 Aug 2014, 21:04
Stolt fører av: ATV

Re: TRV 400

Innlegg smaug » 10 Aug 2014, 17:50

Det på bildet er en gnistfanger og må være der(vi vil vel ikke starte branner?)
Dysingen har jo sammenheng mellom luft inn og eksos ut så hvis dysen er liten(tiltenkt plombert motor) ville motoren ha skjært seg ASAP dersom restriksjoner i innsuget og eksos er fjernet. Det vil være stor forskjell på en dyse for plombert motor og en full effekt, ikke bare et par steg.

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av: 17 Lynx Xtrim 850RE 59ES

Re: TRV 400

Innlegg bergaker » 16 Aug 2014, 07:46

OK

Det du da sier er at det enten må være en restriktor i innsuget kombinert med redukjonsdyse(, eller en restriksjon mellom forgasser og blokk nevnt i tidligere lenker, ) i kombinasjon med restriksjonen på enden av eksospotten. Det virker logisk.

Det som gjenstår da er å pelle det fra hverandre og se hva man finner..
bergaker
50ccm
 
Innlegg: 4
Registrert: 05 Aug 2014, 21:04
Stolt fører av: ATV


Gå til Arctic Cat

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron