Side 1 av 2
Tungstartet LTR450

Skrevet:
04 Jul 2011, 20:15
Caasberg
Kjøpte en 07 LTR 450 for 6 uker siden som bare blir værre og værre å starte...
Nå er den helt håpløs, måtte til med batterilader i dag før den startet. Virker som om den drukner om jeg bruker kaldstart-hendelen, så jeg må prøve denne litt av og på mens jeg holder ca 30% gass. Kommer også noen kraftige smell i potta noen ganger.
Når den endelig starter vil den ikke gå på tomgang før den har blitt skikkelig varm. Fusker ikke, men man må holde litt gass for at den ikke skal stoppe. Vanlig kjøring er ikke noe problem, og alt virker ok. Starting når den er varm krever også litt jukking på gassen, om jeg bare trykker på startknappen er det håpløst.
Har hatt ut kaldstart ventilen og tennpluggen i kveld, alt virker til å være bra. Kjøper en ny plugg i morgen, men tviler på at den er synderen...?
Har lest litt på nettet, og ser at mange mener dette er et typisk ventil-problem.
Noen ideer eller meninger?
Re: Tungstartet LTR450

Skrevet:
04 Jul 2011, 22:05
LTR450
Min erfaring er rett og slett at det er "normalt" når du gir gass eller bruker choke.
Min starter uten choke og gass, men når den er varm så hender det at eg må bruke BITTELITT gass.
Hvis eg gir for mye gass når den er varm, så blir den nesten håpløs og starte fordi den er "sur".
Om den smeller, så tyder det på for mye gass! Om eg gir mye gass på min,så klarer ikke starteren og dra rundt skikkelig. Kan være pga kompresjonen.
Men du skal altså starte den med minimalt med gass, og somoftest uten choke ;)
Konklusjon: Skift tennplugg, skru opp tomgangen litt ved og skru den lenger inn (ca 1/2 runde). og start UTEN choke og gass.
juster tomgangen skikkelig når motoren er varm. Den skal være 1800rpm +-100rpm på varm motor.
Et startproblem kan også være om tomgangen er feiljustert. Min starter lettere om tomgangen er 1900rpm i forhold til 1500rpm eller 2500 rpm
Hvilke mods har du?
Re: Tungstartet LTR450

Skrevet:
05 Jul 2011, 22:41
Caasberg
Ingen mods motormessig, skal være original...
Får nye plugger om noen dager, skal sjekke igjen da.
Men om du ikke går skikkelig på starteren pga komp kan jeg ha større problemer, for min snurrer uten veldig mye motstand :/
Re: Tungstartet LTR450

Skrevet:
05 Jul 2011, 22:54
smaug
Du har nok dårlig kompresjon i motoren din. Er det lenge siden ringer og stempel er byttet på motoren?
Re: Tungstartet LTR450

Skrevet:
05 Jul 2011, 23:30
Caasberg
30 timer i følge selger :/
Re: Tungstartet LTR450

Skrevet:
06 Jul 2011, 00:32
LTR450
Når du skal skifte tennplugg så må du av med ganske mye (deksler og tank).. Mål komp i samme slengen.
Lån eller kjøp deg en kompresjonsmåler, det beste hadde vert en sylinderlekkasjetester. Gjerne begge deler.
Kompresjonen skal måles med full gass.
Hvis motoren din er orginal så skal den opprinnelig ha en kompresjon på 11.7:1
Re: Tungstartet LTR450

Skrevet:
06 Jul 2011, 09:07
Caasberg
Skal sjekke. Takk.
Re: Tungstartet LTR450

Skrevet:
06 Jul 2011, 20:50
smaug
Re: Tungstartet LTR450

Skrevet:
06 Jul 2011, 21:04
#3grina`n
for meg høres dette ut som ett typisk ventil problem, vi hadde akkurat samme tilfelle på min kompis sin 450, vi justerte ventilene og den bråstartet og gikk fint, men når vi stoppet den igjen så var det den samme leksa igjen, forrige eier sa han hadde byttet stempel og justert ventilene, noe han faktisk hade gjort, men han hadde justert ventilene for trange slik at ventilene hadde bøyd seg/lå på ,så vi byttet ventilene og byttet stempel igjen og ikke hatt noe problemer siden...
Re: Tungstartet LTR450

Skrevet:
07 Jul 2011, 14:05
smaug
Re: Tungstartet LTR450

Skrevet:
08 Jul 2011, 21:10
Caasberg
Jeg vet ikke. Ble gjort på verksted, så regner med det...
Venter fortsatt på tennplugg, så har ikke gjort noe mer foreløpig.
Re: Tungstartet LTR450

Skrevet:
09 Jul 2011, 10:14
smaug
Hvis du har gnist på pluggen er det nok ikke det som er problemet. Plugger varer leeeeenge.
Re: Tungstartet LTR450

Skrevet:
09 Jul 2011, 23:03
Caasberg
Har gnist ja, ikke noe problem det.
Re: Tungstartet LTR450

Skrevet:
11 Jul 2011, 23:03
LTR450
Gnist eller ikke.. plugger SKAL skiftes når det er synlig slitasje på dem.
Synlig slitasje/ujevnheter og runde kanter ser du på elektroden og jordingselektroden, ikke så lett på iridium plugger, men på standard plugger er dette lett og se.
Dessuten er plugg en standard ting og skifte når det er startproblemer, kanskje den er slitt også?
Uansett så er det best og skifte den, hvertfall om du er i tvil.
Eg skiftet plugg på min i samme slengen som eg foretok ventilkontroll ettersom eg ikke viste når eller om den i det heletatt er blitt skiftet før.
Re: Tungstartet LTR450

Skrevet:
18 Jul 2011, 19:50
Caasberg
Bytte plugg i sted, det hjalp ingenting...
Tok da av toppdekselet og sjekket ventilklaringen, og fikk svaret med en gang. Begge innsugsventilene hadde mindre klaring enn 0,05mm. Eksosen lå på 0.30 og 0.20
Synes ikke den har vært så sprek som den burde være, og det stemte nok godt det.
Hvor får jeg tak i chims-kit til disse? Eller bør den settes på verksted?