litt om vinsje å trekkkraft.
Skrevet: 27 Mar 2011, 18:54
etter å ha tatt livet av noen vinsjer begynnet jeg å lese litt litt teori om vinsjing å trekk kraft.
her tar jeg for meg en warn vinsj som trekker 1134kg på første lag, på lag 2 blir da trekkkraften 975kg
på lag 3 blir trekkkraften 836kg og på 4 lag blir da trekkkraften bare 719kg.
det skal vel være nok til å dra opp en atv fra et gjørme hull på enkel line?(Ikke kasteblokk)
det kan sikkert gå bra men det blir fryktelig tung for vinsjen, så her kommer det litt mere på fyll av tall.
disse tallene er for myr/gjørme
Et trekk av 100% av LW vil være nødvendig dersom atv er fast til en dybde av sideveggen på dekk.
En innstramming av 200% av LW vil være nødvendig dersom atv er fast til huber.
Et trekk av 300% av LW vil være nødvendig dersom atv er fast i rammen ..
Myr motstand omfatter skade motstand (dvs. at du kun bruker den ene eller den andre)
LW=fulle vekt av kjøretøyet.
beynner du å regne på det ser du fort at en atv som veier 400kg å sitter i myra fort blir for tungt til den vinsjen jeg henten talla fra.
skal prøve å forklare det nærmer atv 400kg pluss 200% viss den bare er fast til huben det vil si 800kg
så kommer da vinkel i tillegg. ser vi på bildet så må vi legge til noen % mere alt etter hvor bratt terreng er.
jeg legger til ca 30% som er 240kg. så ser du at få 1040 kg. da har du bare 96kg til over av trekkkraften som vinsjen skal greie når alle wire er trekk ut. viss den ikke er det blir fryktelig tung å være vinsj.
så etter å ha lest mye om vinsj å bruk av det. har jeg funnet ut at det kan være smart å ha med en eller to kasteblokker
får å redusere dra krafta til vinsjen.
ha mindre wire på trommelen,(maks 2lag)
pluss å ha med seg et meget kraftig tau.(har lært leksa så jeg har med 20m)
har du disse tallene i bak hode når du skal hjelpe noen ut av knipa så skal vinsjen holde en litt lenger stund neste gang
link til der jeg henta talla fra.
masse fint lese stoff for de som vil sette seg inn i det.
etter å ha lest mye, forstår jeg hvorfor mange greier å ta livet av vinsjen.(jeg selv har tatt livet av 3 stk 2 på 1500kg og 1 på 1000kg)
her tar jeg for meg en warn vinsj som trekker 1134kg på første lag, på lag 2 blir da trekkkraften 975kg
på lag 3 blir trekkkraften 836kg og på 4 lag blir da trekkkraften bare 719kg.
det skal vel være nok til å dra opp en atv fra et gjørme hull på enkel line?(Ikke kasteblokk)
det kan sikkert gå bra men det blir fryktelig tung for vinsjen, så her kommer det litt mere på fyll av tall.
disse tallene er for myr/gjørme
Et trekk av 100% av LW vil være nødvendig dersom atv er fast til en dybde av sideveggen på dekk.
En innstramming av 200% av LW vil være nødvendig dersom atv er fast til huber.
Et trekk av 300% av LW vil være nødvendig dersom atv er fast i rammen ..
Myr motstand omfatter skade motstand (dvs. at du kun bruker den ene eller den andre)
LW=fulle vekt av kjøretøyet.
beynner du å regne på det ser du fort at en atv som veier 400kg å sitter i myra fort blir for tungt til den vinsjen jeg henten talla fra.
skal prøve å forklare det nærmer atv 400kg pluss 200% viss den bare er fast til huben det vil si 800kg
så kommer da vinkel i tillegg. ser vi på bildet så må vi legge til noen % mere alt etter hvor bratt terreng er.
jeg legger til ca 30% som er 240kg. så ser du at få 1040 kg. da har du bare 96kg til over av trekkkraften som vinsjen skal greie når alle wire er trekk ut. viss den ikke er det blir fryktelig tung å være vinsj.
så etter å ha lest mye om vinsj å bruk av det. har jeg funnet ut at det kan være smart å ha med en eller to kasteblokker
får å redusere dra krafta til vinsjen.
ha mindre wire på trommelen,(maks 2lag)
pluss å ha med seg et meget kraftig tau.(har lært leksa så jeg har med 20m)
har du disse tallene i bak hode når du skal hjelpe noen ut av knipa så skal vinsjen holde en litt lenger stund neste gang
link til der jeg henta talla fra.
masse fint lese stoff for de som vil sette seg inn i det.
etter å ha lest mye, forstår jeg hvorfor mange greier å ta livet av vinsjen.(jeg selv har tatt livet av 3 stk 2 på 1500kg og 1 på 1000kg)