[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - Start problemer, TGB 425

Start problemer, TGB 425

Montere nytt elektrisk utstyr, endringer eller problemer med eksisterende. El info eller lign...

Start problemer, TGB 425

Innlegg Riftshaw » 24 Apr 2015, 00:38

Handlet meg en TGB for noen måender siden. Startet ikke når eg fikk den så eg strammet til batteriet igjen og den fyrte opp med en gang.

Variatoreimen røk plutselig etter en mående når eg var midt på en liten tur rundtom bergen, fikk den hjem med falcken. Bestilte ny reim, monterte den skjøl, skulle test starte den og klikk...

Klikk klikk klikk var det eneste den sa till eg skrudde ut starteren, demonterte den og tok inni nye børster. Testet starteren på benken med direkte kobling til batteri, spinnte godt rett vei. Monterte starter tilbake og batteri etter en dag's lading og.....klikk. Klikk. Helvete.

Prøvde å hoppe over releet med direkte kobling fra batteriet, men ser ut som det kommer store (feilpoling?) gnister når eg prøver på det. Samme med fra bil til batteri.
Ledningene fra atv batteriet blir veldig varme hvis eg prøver å starte atv'en fra bilen sin strøm, og billysene dimmer seg ned.

Gått igjennom alle ledningene nå, finner ingenting som grunner ut starteren.

Målte batteriet, viste 12.5v når allt var av og 9v når el start knappen er inne.
Målte releet, uendelig resistanse når allt var av, og 5v når start knappen er inne.
Målte starten, 1v når start knappen er inne.

Nytt relee bestillt, venter.
Riftshaw
50ccm
 
Innlegg: 7
Registrert: 24 Apr 2015, 00:23
Bosted: Bergen
Stolt fører av:

Re: Start problemer, TGB 425

Innlegg smaug » 24 Apr 2015, 11:00

Står motoren? Kan du dreie den rundt for hånd på variatoren?
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Start problemer, TGB 425

Innlegg Riftshaw » 24 Apr 2015, 13:25

Motoren går rundt, og eg kan dreie variatoren og det kløtsjhjulet rundt for hånd.

Startsnor metoden for å starte doningen er helt på trynet hardt og da, føles ut som eg kommer til å få hånden revet av hvert øyeblikk.

Men dette med startsnoren har vert sånn selv når el starten virket, men atven har aldri vert noe lettstartet og måtte dra motoren en del runder rundt for at den fyrte opp, før dette tullet med klikkingen.

Målte også reistansen til starteren, altså grunningen og plussen og det kom på 50-60ohm når eg trykket på el starten.
Riftshaw
50ccm
 
Innlegg: 7
Registrert: 24 Apr 2015, 00:23
Bosted: Bergen
Stolt fører av:

Re: Start problemer, TGB 425

Innlegg Riftshaw » 25 Apr 2015, 02:04

Skjønner ingenting nå.

Skrudde av alle ledningene til starteren og tok på direkte kabler fra batteriet, og det bare gnister på pluss polen, som om eg kunne like godt ha tatt pluss kabelen på grunningen til starteren....

Kan det være at både starteren og releet er dårlige?
Riftshaw
50ccm
 
Innlegg: 7
Registrert: 24 Apr 2015, 00:23
Bosted: Bergen
Stolt fører av:

Re: Start problemer, TGB 425

Innlegg smaug » 25 Apr 2015, 06:44

Kanskje starteren er brent som igjen har tatt livet av relet pga for høy strøm.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Start problemer, TGB 425

Innlegg Riftshaw » 25 Apr 2015, 19:27

Skal montere releet og starteren(IGJEN) når eg får den i posten, skal skrive hva som skjer da.

I dag er starteren ute, og eg tenkte og teste den på benken for å være sikker på at det ikke er batteriet eller en kortsluttning i karrosseriet som tuller. Er nesten umulig å finne TGB deler på nettet, til priser som ikke tar livet av lommeboken.

Ja, eg vet om den oem nettbutikken ( https://www.oemmotorparts.com/oem5.asp? ... 00%20R_110 )men de skal jo ha nesten 3000kr for en dum liten starter. Og det var ikke med frakt eller toll.
Riftshaw
50ccm
 
Innlegg: 7
Registrert: 24 Apr 2015, 00:23
Bosted: Bergen
Stolt fører av:

Re: Start problemer, TGB 425

Innlegg Riftshaw » 01 Mai 2015, 02:08

Ok, gikk på ride bergen med starteren og batteriet idag. Fikk også nytt relee i posten.

Spurte om de kunne teste de, og daglige lederen sa: "Biltema batteri er ikke vits i å teste"

Så, testet starteren i butikken og den funka som den skulle. Fikk med meg ett helt nytt og orginalt batteri på 18ah, tok den på lading når eg kom hjem igjen.

Monterte starteren og releet igjen, og batteri etter en dags lading. Og da kom det plutselig et klikk når eg trykket inn knappen.
Hmm, ok tenkte eg, ka hvist eg rører på de fire tynne ledningene på releet?

"Hviiiin" Sa den då eg trykte på start knappen.

Så: Tror det er den grønne/gule ledningen som går fra el starten til releet som tuller. Skal måle med multimeter imorgen å se ka som foregår.
Mulig det er kraftig korrosjon noen sted, eller ett brudd i selve ledningen.
Riftshaw
50ccm
 
Innlegg: 7
Registrert: 24 Apr 2015, 00:23
Bosted: Bergen
Stolt fører av:

Re: Start problemer, TGB 425

Innlegg Eivind.V » 18 Jul 2015, 20:35

Hei.
Lurer veldig på åssen dette endte? Fikk du start på den?

Er på ferie hos mor, og de har en TGB Blade 425 LE 4x4. Den ville plutselig ikke starte, sa bare klikk klikk den også. [hjelp]
Ingen av oss har sånn veldig peiling på dette. Men sitter i ett relativt nytt 12V 20ah batteri.

Hilsen Eivind
Eivind.V
50ccm
 
Innlegg: 1
Registrert: 18 Jul 2015, 20:28
Stolt fører av:

Re: Start problemer, TGB 425

Innlegg Riftshaw » 18 Jul 2015, 21:58

Tok den inn på en kjapp time hos Ride Bergen. De fant ganske raskt ut at starteren var dårlig, puttet i en helt ny en og den startet med en gang.

Funket i en dag...Tilbake til verkstedet og fikk høre at den ikke får gnist lenger, så nå venter eg til mandag da de endelig gidd å se på ATVen igjen.
Tok en hel mående å få time til å få diagnosetest.

@Eivind Det er enten en av fire ting som gjør at den ikke vil gå. 1: Batteriet. 2: El kabler er dårlige eller korrodert. 3: Startreleet. 4: Starteren.
Ville ladet opp batteriet igjen, hvis det ikke funker skift releet, skambillig på ebay sånn 30kr for ett flonka nytt relee, se på om noen kabler er rustet eller sitter løst på og tilslutt, starteren som tar fire minutter å skifte men koster 3 lapper for en ny en...


Tips hvis andre skal kjøpe TGB: Hold deg unna, bare problemer. Min er en 2010mod å så langt har den:

Ødelagt diffen fremme
Reimen til kassen røk midt på tur
Starter gikk dårlig ( kjapp forbruksvare?)
Startrelee byttet
Ene bakhjulet vingler fra side til side 1-2cm hver vei
Parkeringsbremsen virker ikke
Skiftet batteri 3 ganger
Muttre rundt om kring blitt rundet av overaskende lett fordi de brukte billig jern
Vinsj funker ikke
Baksete vil ikke låse seg på igjen
Bensintank lokket ble byttet da eg måtte skjære den forrige av med vinkelsliper for å fylle på ny bensin
Speedometer tror eg kjører i 80 når eg kjører faktisk i 40
Motor klarer ikke å holde fartsgrensen i hvilken som helst oppoverbakke
Girspak må du bryte med for å velge gir
Forskjellige vannsprut plastikk deler fra understellet er bare vekke
Riftshaw
50ccm
 
Innlegg: 7
Registrert: 24 Apr 2015, 00:23
Bosted: Bergen
Stolt fører av:


Gå til Elektrisk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester