[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 123: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 123: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 123: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 123: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - ATV til jobben

ATV til jobben

ATV til jobben

Innlegg Fjellsamen » 10 Okt 2009, 14:30

Hei, jeg er ny her og fant forumet under jakten på info om ATV for registrering på vei. Kjører vanligvis en Honda Hornet 600 til og fra jobb, men det er ikke noe sykkel som egner seg for antydninger til glatte veier så ATV kunne godt mulig vært et alternativ vinterstid. Det blir mest kjøring på asfalt i Bergens-området i alt det været man får her om vinteren (slaps, våte veier, enkelte dager med snø osv).

Var og kikket på Yamaha Grizzly 700, som til nå er den eneste jeg har sett på. Prøvde en gang en 200ccm vei-atv (e-ton eller noe), med stiv bakaksling og uten revers, et skikkelig herk av en maskin, så den typen er ikke noe alternativ.

Noen som har efaring med Grizzly 700 til kjøring på vei? Det blir mest kjøring i 50-80 soner, men etter å ha sett alle de stilige bildene folk har lagt ut her så er det ikke noen tvil om at jeg kunne tenkt meg noen turer godt utenfor veien også :)

Hondaen jeg har er helt definitivt det beste kjøpet jeg noensinne har gjort, har ikke den minste ting å utsette på den, det er 100% kvalitet tvers igjennom, og det hadde vært artig å sitte igjen med en slik følelse når man skal kjøpe ATV også :) Sykkelen jeg hadde før var en drittmaskin (Aprilia Pegaso 650 som var værsyk så det holdt og ofte umulig å starte i fuktig vær), mens hondaen starter umiddelbart, selv når den har stått i 3 mnd.

Er det noen typer ATV man bør holde seg unna i forhold til driftsstabilitet o.l.?

Kan man forvente at Grizzlyen starter om den har stått en måneds tid og det er kaldt eller fuktig i luften?

Er det andre ATV-forhandlere i Bergensområdet enn Yamaha-senteret i Åsane som leverer MC-registrerte maskiner?

Har søkt en del på Google for å finne evt. negative ting om Grizzlyen, men har ennå ikke funnet noe, men hadde vært artig å få en kommentar fra noen som har erfaring med denne, evt. andre gode maskiner i samme prisklassen (rundt kr. 140 000,-).

Det klør i fingrene etter å få fatt i en skikkelig ATV, så håper noen har noen tips å komme med.
Yamaha Grizzly 700 '09
Honda CB 600 Hornet '08
Fjellsamen
250ccm
 
Innlegg: 65
Registrert: 10 Okt 2009, 07:00
Bosted: Bergen Sør

Re: ATV til jobben

Innlegg smaug » 10 Okt 2009, 14:53

Yamaha er driftsikre greier men noe særlig futt i de, er det ikke(Yamaha MC og Yamaha ATV er to helt forskjellige verdener). Til ditt bruk så vil en Can-Am 650 eller til og med en 500 være kanonbra tror jeg. Rotax kan lage motorer og de motorene som blir brukt på ATV'er er ikke noe gammel tjafs de gjenbruker fordi det ikke er så nøye med ATV eiere. Motorene er topp moderne og lettstartet som få. De fleste motorene foruten 400'en, er veldig lik de motorene som brukes på snøscootere og de starter uansett temperatur. Rotax lager også de sprekeste motorene(med god margin) samtidlig som de ikke er noe dyrere i drift(heller billigere) enn andre maskiner. Om du liker Can-Am eller ikke rent kjøremessig og utseendemessig må du selv ta en avgjørelse på men motorene er i allefall top notch.
http://www.brpscandinavia.com/web/files ... rs_nor.htm
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: ATV til jobben

Innlegg OJ » 10 Okt 2009, 15:04

Grizley'n er god maskin det. Virker godt på på vei og er nok oppe i teten når det gjelder skog.
Har ikke kjørt no særlig Grizley selv, men kjenner noen stk som har. Og de er veldig godt fornøyd.

Selv kjører jeg Can-Am Outlander 650 Max XT, og er veldig fornøyd med den.
Til veikjøring er den suveren.
Har ikke hatt store problemer i skogen, men det finnes merker (Yamaha, Polaris, Artic Cat bla) som er diffinitivt bedre enn Can-Am til slikt.

Mitt råd til deg er å IKKE kjøpe "kinavare". Dvs billige atv'r med ukjent navn. Hold deg til kjente merker du har hørt om før.
Og ikke minst, får du mulighet, så prøvekjør flere merker. Få følelsen av hvert kjøretøy og lag din egen mening.

De fleste kjente merker pleier det ikke være problemer med. Starter og går bestandig.
Trenger såklart velikehold, men ved normal kjøring så er nesten servicene nok.
En vask i ny og ne, pluss litt fett hist og her så er det bare tut og kjør. Og bensin såklart :gliis



Lykke til med valget og velkommen til forumet.
Suzuki GSX 750 En slik en halv atv vettu...
Yamaha Rhino 700 2013 mod reg. som traktor.
OJ
SkogsTrollet
 
Innlegg: 1122
Registrert: 08 Mar 2008, 09:19
Bosted: Arendal
Stolt fører av:

Re: ATV til jobben

Innlegg Fjellsamen » 10 Okt 2009, 16:38

Takker for tips :)

Det var rotax-motor på Aprilia Pegasoen, 1-sylindret 650 (1999-modell). Det er jo mulig italienerne ikke helt har styr på å sette opp maskinene for fuktig vær, for bruttern har en Aprilia 125ccm scooter som det også har vært mye tull med ang. kald-start på fuktige dager.

Det hele startet med at jeg spurte MC Marine på Fjøsanger om Honda Rincon 680, men der kunne de bare fortelle at de ikke leverte slike maskiner reg. som MC, men at Kellox jobbet med saken. Og etter å ha sjekket effekten så ser jeg at Yamahaen også har en del høyere effekt.

Forøvrig var det en grei oversikt over effekten (om den er noenlunde rett da), på http://www.nyrocatv.com/forum.cgi?viewc ... opic=14497

Polaris 850______69.06 hp
Can Am 800 R____67.05 hp (updated 2/13 to 70.5 hp)
AC 1000_________65.84 hp
Can Am 800______61.7 hp
Can Am 650______55.4 hp
Brute 750 Carb____50.1 hp
Brute 750 EFI_____49.8 hp
King Quad 750____49.6 hp
AC Mud Pro_______49.06 hp
King 700_________48.5 hp
Polaris 800_______48.3 hp
Brute 650 I________46.3 hp
Grizzly 700________45.6 hp
Polaris 700_______44.3 hp
AC 700 H1_______41.4 hp
AC 700__________41.4 hp
Brute 650 ________41.4 hp (solid axle)
Grizzly 660_______40.9 hp
Can Am 500______40.4 hp
AC 650 H1_______39.3 hp
Rincon 680_______38.5 hp
Grizzly 550________36.9 hp
King 450_________36.7 hp

Effekten er visst ikke målt på hjulene her, så det ligger litt lavere i praksis, men gir kanskje en pekepinn. Vet også hvor herlig det er å ha en-sylindret 650 (når den først starter), bunndraget er fantastisk herlig, og det er bare kos å putre på lavt turtall med masse kraft :)

Når det gjelder terreng-egenskaper så er sikkert ikke de så ekstremt viktige, det er vel begrenset hvor man har lov å kjøre utenfor vei også. På de filmene jeg har sett på youtube så tipper jeg at jeg selv heller blir begrensningen enn maskinen.

Tenker også at det ikke er vesentlig om maskinen har 40 eller 70 hester, så lenge den aksellererer greit og har "god nok" effekt. Prisen avgjør en del, og synes 140 000 er litt i drygeste laget, selv om vi alltids skal få til det og om maskinen føles verd det.

En viktig ting er at man har mulighet til å levere på verksted til folk som har peiling på maskinen, og at de har solgt litt av den slik at de har de mest brukte slitedelene på lager.

Skal høre med A-K maskiner i neste uke ang. Can Am også.

Er det noen som vet hva prisen ligger på for disse reg. som MC?

Finnes det forhandler i Bergen for Polaris?

Til nå ser det ut til at Yamaha Grizzly 700, Can Am og Polaris er de mest aktuelle, så skulle gjerne hatt en oversikt over forhandler og erfaringer fra slike.
Yamaha Grizzly 700 '09
Honda CB 600 Hornet '08
Fjellsamen
250ccm
 
Innlegg: 65
Registrert: 10 Okt 2009, 07:00
Bosted: Bergen Sør

Re: ATV til jobben

Innlegg smaug » 10 Okt 2009, 19:20

Hmm, Yamaha har en del høyere effekt? Vet for lite om Rotaxen som var i Aprilliaen men blant snøscootere og ATV'er så er de helt klart blandt det beste som er å få tak i. Bare så det er sagt så tror jeg ikke du vil bli råimponert over noen ATV'er effektmessig når du kommer fra MC. De går ikke i nærheten så fælt, på en annen side så er 100Km/t en helt grei fart på ATV. Det høres ut for meg som du mest ønsker noe til fra og til jobben vinterhalvåret hvor MC'en blir brukt ellers og da tror jeg det er nesten litt bortkastet å kjøpe en "entusiastmodell" som feks 650/800R Can-Am eller 850 Polaris. De sistnevnte er mer for de som skal kjøre mye og gjerne lagt på tur eller som har ATV som primær "morrokjøretøy".

Har du sett på Polaris Outlaw 525IRS(KTM motor med MC gir som går skrekkelig godt sies det)? Den med piggdekk tror jeg kunne vært noe for en MC'er på vinteren hvis man likevel ikke har de store planer om å delta på offroad treff el. Har du sett på Renegade 800?
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: ATV til jobben

Innlegg E.F.I » 11 Okt 2009, 15:53

Forhandlere av Polaris

Hordaland



Gule`s Mek Øystese Tlf. 56555319

Rogaland

Atv gården rogaland

Brukerens avatar
E.F.I
Skogens Konge
 
Innlegg: 2809
Registrert: 25 Aug 2008, 08:12
Bosted: Hardanger
Stolt fører av:

Re: ATV til jobben

Innlegg MaxMekker » 11 Okt 2009, 17:54

Min erfaring:
Can-Am 650 er konge på vei og brukbar i terreng samt arbeid.(2010 med ny viscolock skal være bedre til terreng)
Grizzly kanon som arbeidsmaskin og bra i terreng, men til veibruk er den brukanes.(Veldig dyre deler til Yamaha)
Polaris Konge i terreng, bra som arbeidsmaskin, funker på vei men ikke over langedistanser (Variator går varm og sprekker)

Lange modeller er bedre til veibruk pga stabelitet, korte modeller er flotte i terreng og arbeid da de er lettere å håndtere rundt busker ol.

Dette er min erfaring med :atv
Runar Holm

Harley Davidson Ultra Glide Classic
MaxMekker
Tusenkunstner
 
Innlegg: 1267
Registrert: 23 Mar 2007, 21:07
Bosted: Bamble

Re: ATV til jobben

Innlegg Fjellsamen » 12 Okt 2009, 20:17

Takker for masse god info! Heller mest til Grizzlyen siden det ser ut til å være den eneste "skikkelige" leverandøren som har forhandler i Bergens-området, ellers kan det vel bli masse kluss ved service og feilsøkinger hvis det skulle oppstå problemer med maskinen.
Yamaha Grizzly 700 '09
Honda CB 600 Hornet '08
Fjellsamen
250ccm
 
Innlegg: 65
Registrert: 10 Okt 2009, 07:00
Bosted: Bergen Sør

Re: ATV til jobben

Innlegg smaug » 12 Okt 2009, 20:23

Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: ATV til jobben

Innlegg E.F.I » 13 Okt 2009, 00:42

Brukerens avatar
E.F.I
Skogens Konge
 
Innlegg: 2809
Registrert: 25 Aug 2008, 08:12
Bosted: Hardanger
Stolt fører av:

Re: ATV til jobben

Innlegg MaxMekker » 13 Okt 2009, 06:58

Runar Holm

Harley Davidson Ultra Glide Classic
MaxMekker
Tusenkunstner
 
Innlegg: 1267
Registrert: 23 Mar 2007, 21:07
Bosted: Bamble

Re: ATV til jobben

Innlegg smaug » 13 Okt 2009, 11:05

Nå skal jeg ikke fyre opp stemningen kontra det ene eller det andre merket, men det som slår meg litt er at Polaris har jo laget ATV'er siden tidenes morgen men fortsatt så har de mange "nybegynner" feil må jeg si ut fra det man leser her og i utenlandske forum + det jeg selv har erfart med kammerater som har Polaris. For et merke som Can-Am som er relativt ny på markedet og som dessuten har gjort ting på sin helt egen måte ganske ulikt slik alle andre har gjort det(på godt og vondt) er jo ganske vellaget må man jo si. Yamaha er jo alltid godt satt sammen og har gode driftsikre motorer men slik jeg kjenner Yamaha, så er de litt vel spinkle og litt pinglete. Man finner ikke noe særlig til overdimensjonerte konstruksjoner slik man ellers finner på japanske biler(da i særklasse Toyota). Til det bruket trådstarter skal bruke maskinen til og mtp forhandlerstatus er jeg ikke i tvil at Yamaha er det riktige valget. Er håpløst når man ikke ikke er rimelig nært en god forhandler(slik jeg er så heldig å være) :YEAH
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: ATV til jobben

Innlegg tipo176 » 13 Okt 2009, 16:32

Nå er jo ikke noen atv lagd for vei uansett da. Og Can-Am har vel egentlig holdt på med dette lengre enn det Polaris har gjort. :roll:
SP

Si prega di non toccare!
Nå med edderkopp.
tipo176
ATV Sjef
 
Innlegg: 1451
Registrert: 12 Aug 2007, 08:37
Bosted: Songe, Tvedestrand

Re: ATV til jobben

Innlegg lb9ve » 13 Okt 2009, 17:50

Jeg kjøpte meg en Kymco UXV500 i sommer. Leste mye her og ellers på internett først. Jeg kom frem til at Kymco ikke ser ut til å ligge etter de mer "velrenomerte" merkene.
Kymco selges av Hondaforhandlere stort sett. Kymco produserer en del for Arctic Cat.
På fremdifferensialen på UXV en min står det Arctic Cat i støpegodset, så de har nok endel felles deler også.
Kymco produserer motoren til BMW G450 X også.
MXU400 og MXU500 IRS er nok relativt moderne, men har selvfølgelig mindre maskin enn en 800.
Kymco UXV 500
lb9ve
50ccm
 
Innlegg: 8
Registrert: 28 Mar 2009, 10:18

Re: ATV til jobben

Innlegg E.F.I » 14 Okt 2009, 18:45

Brukerens avatar
E.F.I
Skogens Konge
 
Innlegg: 2809
Registrert: 25 Aug 2008, 08:12
Bosted: Hardanger
Stolt fører av:


Gå til Hordaland All Terrain & Touring Club

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester