smaug » 17 Apr 2015, 14:37
Alle i dag har drift på alle hjul på en eller annen måte. Vanligvis er jeg tilhenger av manuelle sperrer som på traktorer og off road biler men på ATV er ikke det noe særlig ideelt av den enkle grunnen at man da ofte blir å stoppe opp, koble inn og kjøre et stykke og koble ut igjen. Å kjøre med sperre framme mer enn man må blir man fort forsynt av. Kjører man veldig sakte i teknisk krevende terreng er det greit men på en atv kjører man gjerne litt mer uplanlagt og aggressivt og da blir slike stopp til at man ikke gidder, og prøver uten først og så er man i gang. Polaris sitt system fungerer utrolig godt når det fungerer. Ørten sensorer og dippedutter som skal jobbe sammen. Helt sømløst og utrolig kjapp innkobling. På en Can Am får man et helt idiotsikkert system med den bakdelen at fronthjulene låser litt senere. Det fine med det er at overgangen fra åpen diff til lås er trinnløs/myk så akslene får ikke noe sjokk. Polaris er lettere å komme seg fram uten å ha peil, på Can Am må man ha litt mer is i magen og la sykkelen jobbe selv om hjulene spinner litt. Slipper man opp for fort må prosessen med at fronthjulene låses begynne på nytt. Jukker man mye på gassen vil diffen aldri få tid til skikkelig låsing. Systemer er laget sånt at alt er vedlikeholdsfritt. Sperren i framakselen har sin selvstendige oljeressorvoar som aldri byttes. Oljen man bytter er vanlig girolje for smøring av selve diffrensialen. Veldig enkelt å forholde seg til og veldig sterkt.
Angående svingradius mener jeg at det ikke er noe argument mot 6x6. Man kan tross alt rygge, svinge eller felle trær i verste fall. Det er liksom det verste som kan skje. Til gjengjeld får du en mye mer stabil sykkel som er utrolig mye tryggere.
Jan-Børre