Ser her på noen poster på forumet at det er noen som bytter olje og filter etter 5-10 timers bruk.
Her er det vel like mange meninger som det er folk, så her er min mening.
Dette er ikke bare synsing da jeg har jobbet mange år med motorer av forskjellig art og kanskje da mest med påhengere. Prinsippene er stort sett like.
Det som er det mest vanlige er at når maskinen er ny skal olje og filter byttes etter 10 timer, dette for å ta det som måtte være rester av monterings spon og at motoren vil utvikle litt slite partikler når den går seg til.
Her vil det ofte være lurt å sjekke ventiler, en ny motor er ikke finjustert selv om en skulle ønsket det !
Etter 10 timer så er det som oftest 50 timer servise som står oppgitt, Har en ikke noe effekt tap eller at maskinen ikke klaprer i ventilene så er det ikke så farlig om en ikke sjekker disse.
( dette er min mening, hvorfor sjekke noe som er ok ? )
Etter 50 timer har motoren slitt seg til, og vil ikke lage noe spon i olja .
Da er det opp til en selv å bedømme hvor ofte en bør bytte olje og filter, det som er normalt er ca 100 timer eller vår og høst.
Olje produktene i dag er så bra at under normalt bruk vil den holde mye lenger en disse intervallene som her er nevnt.
Det at noen som byttet olje etter 5 timer , det de som kjører aktivt på bane, de bruker maskinene max og drar ut full effekt i 5 timer, de gjør dette for å ikke få havari under et løp.
Det er nødvendigvis ikke det olja begynner å bli dårlig men like mye det at det å se og lukte på olja sier en hel del hvordan motoren klarere disse belastningene.
Under normale omstendigheter kommer vi som ikke kjører på bane ikke i nærheten av dette.
Det som er gammelt ordtak, som er like aktuelt i dag som den gang er : ikke skru på noe som i orden, det er da det går i stykker !
Det som er viktig er å sjekke olje nivået ofte og bruke den olja som er foreskrevet eller bedre!
Dette er slett ikke meningen å si at det å bytte olje ofte er hul i hode, men kanskje ikke så nødvendig som noen tror!
Sikkert noen som er uenig med meg og noen som er enig, det er sånn det skal være. Så er det andre synspunkter på dette så poste her, det er erfaringer som er den beste veiviser !!!