Mekanisk testNår man tester ATV produkter forsøker vi å kjøre i stykker produktene.
Jeg må innrømme at noen ganger synes jeg det er flaut når naboene titter og lurer på om jeg er blitt sprø..
Vi analyserer produktene etter testperioden, og leter da spesielt etter deformasjon på steder som ikke er forventet.
Dette er IceBears test og demomaskin.Feil årstid?Har man ikke snø så er det time etter time på grus, pukk, jord, vedkubber og annet rot.
Alle produktene vi lager må gå gjennom en tre måneders mekanisk testperiode med en sjekkliste over brutaliteter produktet skal gjennomgå.
Vi styrkeberegner selvfølgelig på PC, men man kan aldri være for sikker siden reklamasjoner er fryktelig dyrt.
Skjelett av snøskjærramme. Deffekter.Noen ganger finner vi feil, eller det vi frykter mest: "kollaps".
En kollaps kan oppstå som resultat av feil/dårlig sveising, dårlig konstruksjon, feil materialvalg eller bare materiell tretthet.
Det er samme årsaker som får fly eller skip til å havarere, at materialet mister sin stivhet og gir etter for kraften som blir påført.
I et kommersielt perspektiv må det ligge en uforutsett faktor som gjør at produkter går i stykker. Det er derfor vi har en lov om reklamasjon i Norge.
Når ting bryter sammen gir det også oss en mulighet til å forbedre eller endre på produktet slik at man over noe tid får luket vekk løsninger som ikke var bra.
Eksempel på materiell trettet (kollaps i stålet).Når er det perfekt?Etter vårt skjønn blir det ALDRI perfekt. Man kan forbedre og forbedre, men i eksemplet snøskjær er det mye energi som skal opptas.
Energien må ha et sted å gå og hvis man treffer en betongkant må noe gi etter.
Vi kunne laget snøskjæret og skyverammen i tykt panserstål, men da vil rammen på maskinen gi etter samt at maskinfører forsvinner over styret.
Produktet må kunne kollapse og ha en innebygget "fleksibilitet".
Vi streber hele tiden etter å kunne finne det vi kaller kontrollert kollaps. Dette betyr at vi leter etter det punktet mellom "for hardt" og "for mykt".
Derfor setter vi anvisninger på redskapen (vekt, fart m.m.), og følger man de anvisningene skal produktet levere det vi og kunden håper på.
Varighet, brukervennlighet, soliditet, kvalitet, nytteverdi og ikke minst glede!Vennlig hilsen
Henning Rydmark
Prosjektleder og senior ingeniør
IceBear