Jeg ser stadig vekk at når det er noen som klager er det som oftest at de tenker kun på seg selv og hvordan de selv vil bli rammet. Selvfølgelig er dette forsterket når det er noe kostnad inn i bildet.
Det som vil være mer effektiv og nyttig bruk av dette forumet, som er blitt den viktigste referanse kilde for atv her i Norge, er faktisk å oppfordre folk til å tenke fornuft og ha sikkerheten som en vane før de kommer seg ombord på sykkelen.
Det er lett å se også at det er mange trimmede mopeder på veiene, er det noen her som kanskje har trimmet sine egne mopeder før de "tok til fornuft" i en litt voksnere alder kanskje?. Jeg føler meg ganske sikkert på at svaret vil definitiv bli JA. Er det så kostbar å eie mopeder, selv om det er mange som ikke bryr seg om å følge reglene?.
Nå er det på tide at egoistiske og selvsentrerte tanker går andre veier. Bruk heller krefter til å vise at å kjøre med sikkerhetsutstyr vil det være fornuftig og gjør det til en refleks med å ta på seg hjelm (som minste tiltak) når du kommer deg opp på atven. Det vil være langt nyttigere enn å bare syte over hvordan disse fornuftige og ansvarfulle mennesker blir rammet når det er noen som ikke tenker over sin egen helse og sikkerhet.
Noen regler må det kanskje være, innføring av atv-lapp osv. Det er viktig å ha normer å følge hvis ikke så blir det anarki (selv om det hadde kanskje ikke vært så dumt i en eller annen for egen utopi :) ). La oss heller diskutere noe sånn og komme til fornuftige tanker og hvem vet, kanskje noen forslag som myndighetene kan ta i betrakting?
Gjør som Renegade_guy skrev i et annet innlegg, invester i sikkerhetsutstyr, det lønner seg. Hvis du oppfordrer andre til å gjøre det er langt bedre enn å bare klage om hvor mye vil det koste deg når andre dummer seg ut.
Uansett er antall atv ulykker minimalt, og det er jo positivt, særlig når det har blitt så mange på veiene etterhvert.