Jeg er enig med innleggerne over her, og vil gjerne poengtere at jeg ønsker at vi som kjører ATV skal kjempe/argumentere for egen sak på egne vegne, og ikke på bekostning av andre, som 2-hjulingene i dette tilfellet.
Hadde jeg kommet til byen med min nyrestaurerte Yamaha FJ-1100 (ja, jeg er svak for den, ja...) og skulle finne et sted å parkere denne perlen, så hadde jeg blitt rimelig grinete om det stod en svær Can-Am Outlander Max 800R XTP på MC-parkeringa og to minst 2 vanlige MC-plasser.
Dersom eneste andre parkeringsmulighet var langs fortauet på en vanlig P-plass, bak kassebilen til Malerfirma Arnfinn Dekkbeisen & Co, så hadde jeg faktisk reist hjem igjen. Jeg hadde ikke turt å parkere bak en slik stor kassevogn.
Hadde jeg derimot kommet i samme situasjon med min nye, strøkne, Can-Am Outlander Max 800R XTP, så hadde jeg uten å tenke meg stort om parkert bak kassevogna til Arnfinn Dekkbeisen & Co. Can-Am'en synes nemlig utmerket i forhold til en FJ-1100.
Det er i grunnen på dette nivået vi snakker, er det ikke?
MEN.... Jeg antar det er "gratis parkering" som ligger bak manges vrede over at dette godet er blitt borte for oss med MC-regga ATV'er. Men DA MÅ VI IKKE høgge løs på MC-folkets privilegier (!!), men heller kjempe for at vi kan parkere på vanlig parkeringsplasser GRATIS.
Det er vel til syvende og sist der vi bør legge trykket, og ikke hvile på andres privilegier.
Med riktig argumentasjon tror jeg vi kan få til gratis parkering for ATV på regulære P-plasser, da argumentasjonen om feste av parkeringsbilett osv osv er det samme på ATV som på MC, og det er jo mye av grunnen til at 2-hjuls MC slipper å betale for parkering.
Er ikke dette mer sunn fornuft da?
Når det gjelder kollektivfeltet, så er jeg enig med deg når vi snakker om lavhastighets-felt. Jeg har imidlertid ikke sett stort av dem rundt her i SørNorge. Mulig jeg er alt for lite bevandret i kollektivtrafikk-verdenen...
Når det gjelder størrelse, så var tanken som slo meg da jeg skrev innlegget høyere opp, den settingen du får når det kommer et utrykningskjøretøy bak deg i kollektivfeltet.
En 2-hjuls MC smetter seg greit inn mellom bilene i feltet ved siden av, eller ut på våre sylsmale norske vegskuldre, for å slippe utrykningskjøretøyet forbi.
DET er ikke like lett med en stor ATV.
I tillegg er det mye mer slitsomt å kjøre "stop'n go" i køtrafikk med 2-hjuls MC, da du må nedi med beina for hver gang du stopper helt osv. Dette slipper du med ATV. Her sitter du like avslappet om det står stille, eller beveger seg.
Nei, sorry, jeg ser ikke behovet for at vi med ATV skal surre oss ut i kollektivfeltet.
Mvh