[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - Tillat hastighet på veg

Tillat hastighet på veg

Her kan du lette på trykket om hva som helst...

Tillat hastighet på veg

Innlegg Pol800aris » 05 Mar 2013, 21:12

Var en tur på MC messa der eg snakka med en representant for et kjent ATV merke.
I løpet av samtalen kom det frå han at man ikkje har lov å kjøre fortere enn 65km/t med MC regga ATV. Dette har eg jo skjølvsagt ikkje hørt om før, men spørsmålet mitt er jo da er dette en ny regel for alle ATV, eller er det kon godkjent konstuktiv hastighet for et enkelt atv merke?
Pol800aris
650ccm

Stolt fører av:

Re: Tillat hastighet på veg

Innlegg colormax » 05 Mar 2013, 23:52

Står max 80 km i vognkortet til Polarisen RZR 900, og det bøtelegger de som du kjører for fort med lastebil. Er det 110 km og du kjører i 110 km så har du kjørt 30 km for fort, og det blir kipt.
Skal vel egentlig ha farts begrensninger disse. men dette er vel ikke noe problem, for de bare krever du skal kjøre til biltilsynet og i test benk, så kommer avgiften på den i tillegg kan du regne med . kommer kontroller på dette utover sommeren.
colormax
Administrator

Stolt fører av:

Re: Tillat hastighet på veg

Innlegg smaug » 06 Mar 2013, 09:16

Vet ikke om en eneste en som har blitt bøtelagt for å følge fartsgrensen selv om konstruktiv hastighet har vært lavere enn denne. Konstruktiv hastighet har blitt forklart er hastigheten ATV'en får ved å plassere en 75kg person på en plombert ATV på en vannrett vei. Som jeg har skjønt det er det bare en referanse på hva den aktuelle typegodkjente ATV'en klarer i orginal tilstand, dvs med orginale dekk osv. Med veidekk blir hastigheten større uten at man trenger å gjøre noe ellers med sykkelen. I en nedoverbakke blir også hastigheten større. Jeg er faktisk veldig usikker på om "konstruktiv hastighet" har noe reell formell betydning i det hele tatt. Det blir jo litt rart dersom hastigheten testet med dekk som faktisk ikke er godkjent for kjøring på vei skal være retningsgivende for hva et kjøretøy som kun er tillatt å kjøre på vei skal yte i fabrikk standard tilstand. Velger man å bytte ut terrengdekkene med DOT godkjente dekk så er man plutselig en forbryter?

Akkurat her synes jeg klubber og dette forumet har noe å jobbe opp mot. Få klarlagt hva som er regelverket med henvisning til lovverket.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Gå til Generell prat

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 24 gjester