svar fra samferdsels dept.
Skrevet: 26 Aug 2009, 19:31
Vi viser til din e-post av 24. august 2009.
Forskrift 7. oktober 2005 nr. 1219 om offentlig trafikkskilt, vegoppmerking, trafikklyssignaler og anvisninger (skiltforskriften) ble ved forskrift 8. februar 2008 nr. 117 endret slik at adgangen for enkelte kjøretøygrupper til å kjøre i kollektiv- og sambruksfelt ble innskrenket. Endringene er foretatt for å bedre og å sikre nødvendig fremkommeligheten i kollektiv- og sambruksfeltene, samt for å lette håndhevingen av disse.
Endringen, som trådte i kraft 1. januar 2009, innebærer at tre- og firehjuls mopeder ikke lenger har adgang til å bruke nevnte felt, og at minibussers adgang til feltene er betinget av de enten brukes i løyvepliktig transport, eller transporterer minst 7 passasjerer i tillegg til fører. Når det gjelder tre- og firehjuls motorsykler, hadde disse heller ikke før endringen adgang til å bruke kollektiv- og sambruksfelt. En viser i den forbindelse til definisjonen av begrepet ”motorsykkel” i forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) § 2-3 nr. 2 b). Tohjuls- mopeder og motorsykler vil derimot fremdeles ha adgang til å benytte seg av kollektiv- og sambruksfelt.
Kollektivfelt ble primært innført for å lette kollektivtrafikkens fremkommelighet. Da mopeder og motorsykler ble gitt adgang til kollektivfeltene, ble det lagt til grunn at tohjulingene, som har en lavere synbarhet og større sårbarhet, generelt ville være sikrere i disse feltene. Det ble også lagt til grunn at disse kjøretøyene var lette å identifisere i forbindelse med håndheving.
Den tekniske utviklingen og nye kjøretøytekniske definisjoner har imidlertid ført til at de nevnte kjøretøygruppene er blitt langt mindre ensartet. Bl.a. har ulike typer tre- og firehjuls kjøretøy utseende, størrelse og bruksegenskaper som skiller seg vesentlig fra de tradisjonelle tohjulede kjøretøyene. Disse kjøretøyene har mer til felles med personbiler og det foreligger ingen åpenbare grunner for at de skal ha særlige rettigheter. Dette er bakgrunnen for regelendringen (eller rettere sagt presiseringen av gjeldende regler)
Med hilsen,
Marcel Henri Godonou
Trafikksikkerhets- og beredskapsavdelingen
Samferdselsdepartementet
Fra: Obelix
Sendt: 24. august 2009 23:57
Til: postmottak SD
Emne: God dag.
Hei.
Jeg er leder for Trødelag ATV Forum å en av administrertorene på atvforumet.no
Jeg ønsker tilgang til saks mappen ang. regelforandringen som ble gjort i forhold til ATV i kolektivfelt å MC parkering. Disse reglene ble forandret i januar 09 etter hva jeg har fått av info.
Det jeg ønsker er en rede gjørelse av begrunnelsene som ble brukt i denne sammenheng.
Hadde det vært murlig å få tilgang til dette?
Mvh
Obelix Barbala
Leder Trøndelag ATV Forum
Her har vi noe å jobbe med noen sm er flinke til å debatere??
Forskrift 7. oktober 2005 nr. 1219 om offentlig trafikkskilt, vegoppmerking, trafikklyssignaler og anvisninger (skiltforskriften) ble ved forskrift 8. februar 2008 nr. 117 endret slik at adgangen for enkelte kjøretøygrupper til å kjøre i kollektiv- og sambruksfelt ble innskrenket. Endringene er foretatt for å bedre og å sikre nødvendig fremkommeligheten i kollektiv- og sambruksfeltene, samt for å lette håndhevingen av disse.
Endringen, som trådte i kraft 1. januar 2009, innebærer at tre- og firehjuls mopeder ikke lenger har adgang til å bruke nevnte felt, og at minibussers adgang til feltene er betinget av de enten brukes i løyvepliktig transport, eller transporterer minst 7 passasjerer i tillegg til fører. Når det gjelder tre- og firehjuls motorsykler, hadde disse heller ikke før endringen adgang til å bruke kollektiv- og sambruksfelt. En viser i den forbindelse til definisjonen av begrepet ”motorsykkel” i forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) § 2-3 nr. 2 b). Tohjuls- mopeder og motorsykler vil derimot fremdeles ha adgang til å benytte seg av kollektiv- og sambruksfelt.
Kollektivfelt ble primært innført for å lette kollektivtrafikkens fremkommelighet. Da mopeder og motorsykler ble gitt adgang til kollektivfeltene, ble det lagt til grunn at tohjulingene, som har en lavere synbarhet og større sårbarhet, generelt ville være sikrere i disse feltene. Det ble også lagt til grunn at disse kjøretøyene var lette å identifisere i forbindelse med håndheving.
Den tekniske utviklingen og nye kjøretøytekniske definisjoner har imidlertid ført til at de nevnte kjøretøygruppene er blitt langt mindre ensartet. Bl.a. har ulike typer tre- og firehjuls kjøretøy utseende, størrelse og bruksegenskaper som skiller seg vesentlig fra de tradisjonelle tohjulede kjøretøyene. Disse kjøretøyene har mer til felles med personbiler og det foreligger ingen åpenbare grunner for at de skal ha særlige rettigheter. Dette er bakgrunnen for regelendringen (eller rettere sagt presiseringen av gjeldende regler)
Med hilsen,
Marcel Henri Godonou
Trafikksikkerhets- og beredskapsavdelingen
Samferdselsdepartementet
Fra: Obelix
Sendt: 24. august 2009 23:57
Til: postmottak SD
Emne: God dag.
Hei.
Jeg er leder for Trødelag ATV Forum å en av administrertorene på atvforumet.no
Jeg ønsker tilgang til saks mappen ang. regelforandringen som ble gjort i forhold til ATV i kolektivfelt å MC parkering. Disse reglene ble forandret i januar 09 etter hva jeg har fått av info.
Det jeg ønsker er en rede gjørelse av begrunnelsene som ble brukt i denne sammenheng.
Hadde det vært murlig å få tilgang til dette?
Mvh
Obelix Barbala
Leder Trøndelag ATV Forum
Her har vi noe å jobbe med noen sm er flinke til å debatere??