smaug » 15 Nov 2009, 23:42
Den store forskjellen er at Apache beltene er konstruert som en moderne sleiderunderstell slik snøscootere har, altså få løpehjul som beltet ruller på mot underlaget men en plastsleide som belter glir på i midten. Dette fungerer utmerket på snøen, man sparer vekt og rullemotstand. Tatou beltene er konstruert mer som gammeldags boggieunderstell, der det er hjul som ligger mellom rammeverket og beltet mer eller mindre hele veien fra front til bak, som en beltevogn rett og slett. Litt mer rullemotstand men du trenger ikke å tenke på å brenne plastsleidene og det er vel derfor Tatou markedføres som et helårs beltekit. Det har ingenting med selve beltene å gjøre, det er måten beltene glir på rammen som bestemmer om det er helårs eller ikke.
Når det kommer til effekt så skjønner jeg at mange ikke skjønner hva jeg mener med for lite effekt. Å spinne er ikke det samme som å spinne alle ganger og det er nettopp her jeg mener snøscooteren er så overlegen. Man må nesten ha kjørt snøscooter for å virkelig forstå hva jeg prøver å si. Ikke misforstå, jeg prøver ikke å være blærete her, det er bare noen ting som må oppleves for å skjønne det men jeg prøver å forklare likevel. For noen år siden så mente alle gamlinger som kjørte wide tracks(hva vi guttene mente var "busser" eller "lastebiler") slik som man typisk ser i slalombakkene osv, at de kom seg mye bedre fram i snøen og at man ikke trengte store motorer. Maskiner med store motorer bare satt seg fast osv. Så skjedde det en liten revulosjon i snøscooterverden og det var at plutselig så kom touringmaskiner og mer eller mindre arbeidsmaskiner også med de samme motoren som muskelmaskinene hadde. Riktignok en del nedtunet, nedgiret og et annet variatoroppsett men likefullt. Touringmaskinene og arbeidsmaskinene fikk plutselig skikkelig punch. Nå kjører alle 700ccm eller større touringmaskiner.
Det "gamlingene"(vi snakker godt voksne gutter her, gjerne i 50-60 og 70 års alderen) oppdaget var at steder hvor de alltid plagdes, lange bakker, over vann gjerne med litt overvann osv, plutselig ikke var noe problem lengere. Før så spant de og kloret seg fram så snøføyka sto men likefullt så ble det liksom ikke noe greie på det. De kjørte da før gjerne de gode gamle Rotax 503 motorene osv på rundt 50 gamp men nå hadde de plutselig gjerne 110-120 gamp og når de nå klemte på så ikke bare spant de, du har krefter til å spinne og når du klemmer enda mer på, så spinner du enda mer men farten øker. Før så var spinning nærmest ensbetydende med å kjøre seg fast.
Dette høres kanskje litt overfantastisk ut, men med en snøscooter så spinner du så jævlig at snøføyka som står bakover og går langs bakken(den gjør gjerne det) lett feier beina dine vekk hvis du står der. Det betyr ikke at du gir på så jævlig hele tiden eller at du trenger det, men saken er at du nå kunne det.
Videoen av den Polarisen med beltekit som ble linket til en eller annen plass her er et utmerket eksempel på hva jeg mener. Ja den spinner og alt det der men det er ikke nok når man kjører i løssnø. Man må ha punck nok til at beltene virkelig får opp farten samtidlig som beltene må ha mønster nok til å flytte på snøen. Ta den videoen her som tidligere er blitt linket:
Dette er altså en Yamaha RX1 Mountain(150 hk standard, denne er neppe standard) med litt over 4 meter langt belte dvs under 2 meter som er borti bakken sammenlignet med en ATV med belter som i allefall har over 4 meter med belte som faktisk er mot bakken likevel ville ikke en ATV med belter ha en snøball sjangs i helvete med å komme seg i nærheten hvor denne scooteren raser av gårde. Hvis dere ser etter så spinner alltid snøscooteren på snøen selv i de mindre bakkene.
For å komme tilbake til det saken dreier seg om. En 650 vil fungere like godt(eller dårlig om du vil) som en 800, effektforskjellen er ikke stor nok til å ha noe betydning for framkommeligheten men skulle jeg ha kjøpt beltekit fordi jeg hadde hatt bruk for det til et eller annet, hadde jeg kjøpt Tatou sitt opplegg. Jeg har ikke prøvd å kjøre med de påmontert så jeg kan ikke si noe om kjøreegenskapene men måten de er laget med "boggie" understell så virker det mest hensiktsmessig på en ATV.
Jan-Børre