Side 1 av 2
Belter til can-am 650 max?
Skrevet:
15 Nov 2009, 19:41
Stinger
Hei!
Nå er vinteren på vei og jeg har lekt med tanken på å skaffe belter på atv´n. Blir ofte mye snø der jeg kjører, så om ikke lenge vil jeg ikke klare å komme frem med vanlig dekk. Har vurdert kjetting med tviler på at det kommer til å hjelpe mye.
Noen som har prøvd / har en can-am 650 eller lignende med belter, som kan dele hvordan det var å kjøre? Blir det nok kraft osv. og hvor mye mer fremkommelighet for jeg?
mvh
Simen
Re: Belter til can-am 650 max?
Skrevet:
15 Nov 2009, 20:26
Torre
Hei stinger- int. tema. lurer på det samme selv så får håpe det er noen som har prøvd dette?!
Med kansje de nye til BRP eller Tatou 4 S..
Har du sett på atvbelter.no..litt info der.
Ja- er det noen som har prøvd de på en Can-am 650 max?
Re: Belter til can-am 650 max?
Skrevet:
15 Nov 2009, 20:40
smaug
Det vil fungere akkurat like godt som på 800. Problemet med atv og belter er at ingen av de egentlig har nok krefter. Kan tenke meg at om man hadde hatt over 100 gamp, så begynner det å hjelpe på. Jeg tror jeg ville ha satset på Tatou beltene om jeg måtte ha kjøpt noe.
Re: Belter til can-am 650 max?
Skrevet:
15 Nov 2009, 22:35
morten66
Re: Belter til can-am 650 max?
Skrevet:
15 Nov 2009, 22:39
Stinger
Re: Belter til can-am 650 max?
Skrevet:
15 Nov 2009, 22:45
shoorthy
fader også, nå hadde jeg liksom vært skikkelig flink og skrevet masse også krasjer maskinen... vel uansett så kunne jeg ikke skrevet bedre enn morten66, spør du 10 stk om synspunkt så har du minst 12 forskjellige svar:)
jeg tror mekaniker`n på kajander i vestfossen hadde apache belter på en 650 i fjor vinter og var veldig fornøyd med det.
kan jo evt ta en tlf til han og spørre:)
Re: Belter til can-am 650 max?
Skrevet:
15 Nov 2009, 22:59
Stinger
Takker for svar alle sammen!
Vel... atv´n kommer bare til å bli brukt til lek og moro, ikke noe arbeid. Men, noen som vet prisen på disse beltene? Er ikke så sugen på å bruke 40k på noe jeg ikke kommer til å bruke mye.
Re: Belter til can-am 650 max?
Skrevet:
15 Nov 2009, 23:16
shoorthy
står flere brukte apache kit til rundt 25000,- rundt omkring blant annet på finn.no, ellers så ville jeg hørt med morten på norsk maskinutvikling, han fikser nok en hygglig pris på et beltekit til deg:)
Re: Belter til can-am 650 max?
Skrevet:
15 Nov 2009, 23:26
Stinger
Re: Belter til can-am 650 max?
Skrevet:
15 Nov 2009, 23:42
smaug
Den store forskjellen er at Apache beltene er konstruert som en moderne sleiderunderstell slik snøscootere har, altså få løpehjul som beltet ruller på mot underlaget men en plastsleide som belter glir på i midten. Dette fungerer utmerket på snøen, man sparer vekt og rullemotstand. Tatou beltene er konstruert mer som gammeldags boggieunderstell, der det er hjul som ligger mellom rammeverket og beltet mer eller mindre hele veien fra front til bak, som en beltevogn rett og slett. Litt mer rullemotstand men du trenger ikke å tenke på å brenne plastsleidene og det er vel derfor Tatou markedføres som et helårs beltekit. Det har ingenting med selve beltene å gjøre, det er måten beltene glir på rammen som bestemmer om det er helårs eller ikke.
Når det kommer til effekt så skjønner jeg at mange ikke skjønner hva jeg mener med for lite effekt. Å spinne er ikke det samme som å spinne alle ganger og det er nettopp her jeg mener snøscooteren er så overlegen. Man må nesten ha kjørt snøscooter for å virkelig forstå hva jeg prøver å si. Ikke misforstå, jeg prøver ikke å være blærete her, det er bare noen ting som må oppleves for å skjønne det men jeg prøver å forklare likevel. For noen år siden så mente alle gamlinger som kjørte wide tracks(hva vi guttene mente var "busser" eller "lastebiler") slik som man typisk ser i slalombakkene osv, at de kom seg mye bedre fram i snøen og at man ikke trengte store motorer. Maskiner med store motorer bare satt seg fast osv. Så skjedde det en liten revulosjon i snøscooterverden og det var at plutselig så kom touringmaskiner og mer eller mindre arbeidsmaskiner også med de samme motoren som muskelmaskinene hadde. Riktignok en del nedtunet, nedgiret og et annet variatoroppsett men likefullt. Touringmaskinene og arbeidsmaskinene fikk plutselig skikkelig punch. Nå kjører alle 700ccm eller større touringmaskiner.
Det "gamlingene"(vi snakker godt voksne gutter her, gjerne i 50-60 og 70 års alderen) oppdaget var at steder hvor de alltid plagdes, lange bakker, over vann gjerne med litt overvann osv, plutselig ikke var noe problem lengere. Før så spant de og kloret seg fram så snøføyka sto men likefullt så ble det liksom ikke noe greie på det. De kjørte da før gjerne de gode gamle Rotax 503 motorene osv på rundt 50 gamp men nå hadde de plutselig gjerne 110-120 gamp og når de nå klemte på så ikke bare spant de, du har krefter til å spinne og når du klemmer enda mer på, så spinner du enda mer men farten øker. Før så var spinning nærmest ensbetydende med å kjøre seg fast.
Dette høres kanskje litt overfantastisk ut, men med en snøscooter så spinner du så jævlig at snøføyka som står bakover og går langs bakken(den gjør gjerne det) lett feier beina dine vekk hvis du står der. Det betyr ikke at du gir på så jævlig hele tiden eller at du trenger det, men saken er at du nå kunne det.
Videoen av den Polarisen med beltekit som ble linket til en eller annen plass her er et utmerket eksempel på hva jeg mener. Ja den spinner og alt det der men det er ikke nok når man kjører i løssnø. Man må ha punck nok til at beltene virkelig får opp farten samtidlig som beltene må ha mønster nok til å flytte på snøen. Ta den videoen her som tidligere er blitt linket:
Dette er altså en Yamaha RX1 Mountain(150 hk standard, denne er neppe standard) med litt over 4 meter langt belte dvs under 2 meter som er borti bakken sammenlignet med en ATV med belter som i allefall har over 4 meter med belte som faktisk er mot bakken likevel ville ikke en ATV med belter ha en snøball sjangs i helvete med å komme seg i nærheten hvor denne scooteren raser av gårde. Hvis dere ser etter så spinner alltid snøscooteren på snøen selv i de mindre bakkene.
For å komme tilbake til det saken dreier seg om. En 650 vil fungere like godt(eller dårlig om du vil) som en 800, effektforskjellen er ikke stor nok til å ha noe betydning for framkommeligheten men skulle jeg ha kjøpt beltekit fordi jeg hadde hatt bruk for det til et eller annet, hadde jeg kjøpt Tatou sitt opplegg. Jeg har ikke prøvd å kjøre med de påmontert så jeg kan ikke si noe om kjøreegenskapene men måten de er laget med "boggie" understell så virker det mest hensiktsmessig på en ATV.
Re: Belter til can-am 650 max?
Skrevet:
16 Nov 2009, 10:38
tipo176
Det med belter på en atv er vel like greit som en Range Rover eller en MB G klasse AMG, eller en Hummer for å kjøre barna til barnehagen med. Med mindre du har veldig bruk for det....
Re: Belter til can-am 650 max?
Skrevet:
16 Nov 2009, 11:26
Stinger
Re: Belter til can-am 650 max?
Skrevet:
16 Nov 2009, 19:25
shoorthy
Re: Belter til can-am 650 max?
Skrevet:
16 Nov 2009, 20:40
Stinger
Re: Belter til can-am 650 max?
Skrevet:
16 Nov 2009, 22:12
shoorthy
jeg har apachebelter selv og det lille jeg har rukket å bruke de så er jeg nå fornøyd! de er ikke noe dårligere/bedre enn alle andre beltekit på dagens marked.
jobber deltid for et rescueteam som har en 800 max med apachebelter, det funka nå som bare det i fjor vinter, og kjenner til fler hjelpekorps som har atv`er med apachebelter, har ikke hørt noen som har klaga enda jeg, og til den prisen er det i mine øyne bare å kjøpe:)