Rally dakar 2013
ja da er det bare 20 Dager igjenn til Rally Dakar Starter den 5 Januar 2013. og derfor slipper jeg min første rapport om Rally Dakar
Rapport før løps start nummer 1
Hjemmesia til rally dakar finner du her
Hjemmesia til Pål Anders ullevalseter med live updates under rallyet
http://youtu.be/89v59js__Og?t=2s
Video snutter ifra Tidligere Dakar løp i Sør Amerika
Først en del om Rally Dakar for de som ikke er helt kjent med Verdens mest populære, og ofte kalt verdens Tøffeste ørkenrally.
Rally Dakar gikk for første gang i 1979 og ble startet av franskmannen Thierry Sabine en racing sjåfør som etter å ha rotet seg bort i ørkenen nord i Afrika på ett helt vanlig vei rally fant ut at dette kunne være en skikkelig bra plass for ett ørken rally. visjonen hans hva at hvilken som helst person kunne ha muligheten til å prøve seg på rally Dakar og trengte ikke ha backing av proffe team. Denne visjonen har holdt ganske bra de fleste som har en norsk middelklasse økonomi kan delta idag også.
Rallyet blir idag arrangert av en fransk organisasjon med navn Amaury Sport Organisation
Tradisjonelt har rallyet gått ifra Paris til Byen Dakar i Senegal nesten hvert eneste år, og det er bare etter terror trusler i 2008 arrangøren av rallyet bestemte seg for å flytte rallyet til Sør Amerika. Dette forsaket at rallyet faktisk ikke ble arrangert i Det hele tatt i 2008 som er det eneste året siden 1979 rallyet ikke har blitt arrangert.
Rally Dakar består av mange transport etapper uten tidtaking, og spesial etapper med tidtaking og ofte veldig tøft terreng. Lengden på begge kan variere det kan foreksempel være 20 mil med transport etterfulgt av 15 mil med spesial etappe, også 23 mil med transport etter det. iløpet av en dag. Og hele rallyet ender ofte på en lengde imellom 700-1000 mil. Det hender ofte også at det blir laget egne ruter for de forskjellige kjøretøy klassene.
Kjøretøy klassene i Rally Dakar har tradisjonelt hvert
Bil,Lastebil,Motorsykkel, Og også nå da i senere år har Quad/Atv blitt godkjent som en egen offisiell klasse. Det finnes også en del under klasser men disse har ikke egene resultat lister som blir publisert på hjemmesia til rally Dakar.
I atv klassen har det hver Bombardier sin 650ds som vant de første årene atv begynte og bli populært. Og nå i de siste årene har Yamaha sin 700 Raptor vunnet alt. Beste plasseringa på en Can-am er 2 plass sammenlagt i 2009 med en Can-Am Renegade 800cc. Polaris har også deltatt med ett sponset team der de havnet på en 4-5 plass. I motsetning til Motorsyklene som får kjøre med maks 450cc motorer er det ikke noen veldig strenge restriksjoner på atvene og allerede før can-am kom med sine 800cc kjøre en fyr i rally dakar med en ombygd Raptor med 1000cc motor
Norge har også markert seg veldig bra i Rally Dakar i de senere år Pål Anders Ullevålseter som kjører en Ktm motorsykkel har Deltatt i rally Dakar alle år siden 2002 og har bare brutt en gang og fullført i topp 6 alle årene han har deltatt og gjennomført, Også oppnådde han en Formidabel andreplass i 2010. Og alle disse årene har han konkurrert mot førere som har direkte backing av Ktm og andre stor produsenter og team mens Ullevållseter faktisk satt igjenn med Gjeld når han ble Verdens mester i ørkenrally i 2004. Også er hovedkonkurrentene hans rundt ti år yngre
Også har vi også Gjort en helt enorm prestasjon i Bil klassen Da Ivar Tollefsen i 2009 kom på en fjerde plass med en Nissan Navara som privat fører hvilket er den beste plasseringa for en privat fører i rallyet noen sinne. Ivar Tollefsen Deltok også i 2005 og 2007 og var da innenfor topp 30
Og nå som Petter Solberg har lagt vanlig rally på hylla er det gode muligheter for at han begynner med Rally dakar også han har faktisk hintet til dette tidligere.
Og nå over til Rally dakar 2013
Rally Dakar 2013 blir den 34 gangen rallyet blir arrangert og den 5 gangen det arrangerer i Sør Amerika. denne gangen vil rallyet startet i Santiago hovedstaden i Chile og går igjennom den skikkelige tøffe Atacama ørkenen og deretter oppi De meget høye fjellene, mot byen Cordabo i Argentina. før de igjen kjører ned mot stille havet. Og følger kyst linja opp mot Lima som er hovedstaden i Peru.
Mere info om ruta finner du her
I år vil det Delta 472 førere og Kjøretøy total pluss en god del kartlesere. Og i atv Klassen vil det i år delta Rekord mange Hele 40 Firhjulinger som er da 8,4% av alle førerne Og utav de 40 atvene har vi.
18 Yamaha der flesteparten er 700cc Raptor. 8 Honda Dette er ett høyt nummer og kan bli interessant da Honda sin 700cc er en kapabel maskin og går fort. 8 Can-Am her er nok flertallet Renegade 800cc. Også har vi to stykker som Kjører Håndbygde E-Atv 690cc Sm Som blir laget i Tyskland basert på Ktm Sine motorsykkel motorer.
Vist vi titter på land er 11 av førerne i Atv klassen ifra Argentina denne gangen. og 7 er ifra Chile. Mesteparten av resten er ifra Forskjellige land i Europa og en Er ifra De forente Arabiske emiratene som kjører E-Atv 690cc. Vi har også en Kvinnelig sjåfør i atv klassen Camelia Liparoti ifra italia som har deltatt i noen år nå Hun kjører også en 700cc Yamaha Raptor.
Det blir da veldig spennende og se om Yamaha vil miste Første plassen sammenlagt i år som de har holdt siden 2009
Kommer tilbake med mere info om de enkelte utøvere i atv klassen i min andre rapport og mere info om hvordan navigering og sånt fungerer i atv klassen
Er bare og stille spørsmål vist dere lurer på noe har fulgt med på Rally Dakar en god del år nå
Og her er noen bilder ifra tidligere løp
Dette er en av Patronneli Brødrene som ligger helt i toppen i Atv klassen og Marcos Patronelli har vunnet en Gang og Alejandro har vunnet to ganger de er ifra Argentina
Er ikke sikker på hvilket merke dette bygge er basert på
En polaris og en Can-Am
Polaris Atv
Smaug edit: Har fjernet "Re:" fra emnet.