smaug » 19 Feb 2013, 12:14
Det er litt rart med Yamaha at de ikke har tatt deres legendariske motocross status og gjort mer ut av det på ATV fronten så jeg skjønner hva du sikter til. Det koker vel ned til at de ikke anser ATV som stort nok til å gå "all-in" som de Nord-Amerikanske merkene har gjort.
Yamaha Grizzly har ekte 4x4, ferdig snakket. Det er bare Polaris fanboysene som hevder at alle som ikke har Polaris "unike" gressklipper AWD system, ikke er ekte 4x4. Dette er jo selvsagt bare tøv. Yamaha bruker elektromekanisk lamellsperre foran som enten har en LSD funksjon eller fullstendig låst. Dette er i grunnen veldig smart og burde egentlig være det ideelle men av en eller annen grunn har de ikke laget dette solid nok. Under normale forhold duger dette fint, men med større dekk, aggressiv clutching og kanksje skremme ut noen mer gamp av motoren, har det en stygg tendens til å røyne på og det koster. En diff som er sperret når den ikke burde være det, vil også få mye større påkjenninger så det kan være grunnen til at noen er mer plaget enn andre med dette.
X2'en til Polaris er mer eller mindre den samme sykkelen som Touringen bare at den har et lite lasteplan bakpå. Drivverket på foraksel er likt de fleste Polariser. 800cc 6x6 er mer eller mindre bare en Sportsman 800 som er forlenget og satt på en aksel til. Ufordelen med en 6x6 er at sykkelen har ofte så god framkommelighet og framdrift at man kan kjøre gjennom skau og ulumskethet som rammen strengt tatt ikke har helt godt av i lengden. Det blir som en liten stridsvogn hvor styrken i ramme og drivverk ikke er noe sterkere enn i en vanlig Sportsman. En vanlig Sportsman ville bare ha stoppet opp og gravet seg ned mens 6x6 krangler seg fram like blid helt til noe knekker, så det er noe man må passe på, særlig om man er langt pokker i vold. Man må rett og slett gi seg litt før sykkelen gjør det i mange tilfeller.
Jan-Børre