Snart er sesongen her for spennende isføre og snø.
Tenkte lage en egen tråd på det.
Funnet 2 modeller som leveres på det Norske markedet.
Vil gjerne tipse dere om bl.a. modellen som selges på felleskjøpet, Italienske BestGrip.
link med masse informasjon lenger ned.
Har sjekket og lest endel om skrupigger og kom til at denne modellen er den som sitter best nede i gummien og knekker ikke!
http://www.best-grip.no/
Finnes i flere lengder og tykkelser!....batteridrill..... spesial bits kjøpes til.
Ingen forborring eller liming på noen av piggtypene.
De er ikke billige men kvalitet koster.
Kan brukes flere sesonger vis man kjører litt pent
Felleskjøpet (FK- butikken) prøvde en annen type tidligere før de gikk over til Best-Grip.
Tror det er Maxigrip som selges på Duells pr. i dag.
Lite info å finne på Maxigrip, men fant denne (linken).
Er nok en kjent figur i ATV miljøet og her på forumet som testkjørte i 2007:)
http://home.c2i.net/frodejo/pigger.htm
Maxigrip ligner mer på en vanlig skrue med herdet tupp i forhold til Best-Grip som er flatere i skjæret/gjengene -og vil nok skrur seg bedre ned i dekket.
PS: Har ikke testet (kun kjøpt) noen av de selv men kun lest tester, omtaler m.m.
Rett på meg vis jeg skriver noe feil/usant-og kom gjerne med deres erfaringer/tilbakemeldinger:)
Lengen på piggene avgjøres av bl.a. knastedybde/gummitykkelse og hvordan underlag det skal kjøre mest på. (ikke smart å skru for langt inn)
Kjører man mye på asfalt vil lange pigger virke ukontrollerende og skli mye..(korte her).men i terreng med hard snø, røtter, jord, isflak, stein, stubber etc er det genialt med lengre. Jeg skriver-"Kan være" et alternativ til kjettinger i noen tilfeller.
Mener å huske 2-3 mm utstikk er fint på asfalt/harde underlag. I terreng mener jeg å tror 5-12 mm er fint.
Alternativ 3, er å levere inn dekk for liming av pigger, enduro/crossdekk bruker mer denne løsningen. "Snellingen" i Oslo/Alnabru tar imot for dette-gjorde det ihvertfall før.
Lykke til med valg av lengde og type.