shoorthy » 14 Mar 2010, 15:19
nå må jeg nesten spørre deg efi, hvor mange mil har du med atvbelter? som kan påstå at dette i beste fall er leiketøy for nybrøyta parkeringsplasser:)
jeg har straks i overkant 110 ærlige mil med belter denne vinteren, så jeg føler jeg har i det minste litt erfaring med beltekit i stort sett all slags vær/snø/forhold da jeg har en oppgave som gjør at jobben min ofte er å dra ut når været stort sett er slik at alle andre går inn! og sist men ikke minst; jeg hadde aldri dratt ut på et reddningsoppdrag uten å stole på utstyret jeg disponerer!!! i og med jeg ikke bare har ansvaret for mitt eget liv, men ofte har en pasient i mer eller mindre dårlig forfattning og ta meg av også.
når det gjelder dette med belter så er det vist MYE erfaringer som blir gjort ut i fra hva som sees på youtube og ikke førstehåndserfaringer, det er med beltekit som det er med snøskooter, man må kunne bruke det riktig!
dette er tydligvis en ting som ALLE skal mene noe om, min erfaring er at det er vanskelig å dømme noe ut i fra hva som blir vist på youtube, da førererfaring/kunskap spiller så stor rolle når det gjelder hvor langt man faktisk kommer seg ut i skauen. så mitt råd vil egentlig være, slutt å se på talentløse førere på youtube å gå ut å kjør! gjør deres egne erfaringer, finnes masse forhandlere som velvillig låner ut maskiner med belter, f.eks norsk maskinutvikling, og skulle dere først være her i midtre buskerud så skal dere da få kjøre den jeg disponerer også:)
så til litt fakta: det er fler enn meg som har lang erfaring med offroad her ( da med bil) og som ALLE som har drevet med det veit, å stå å "bryte" mot noe, være seg en stubbe, sandhaug eller stein, gjør man det ryker det ofte noe, sånn er det bare! det gjelder faktisk også atv:) dette er grunnen til at jeg personlig er skeptisk til servo på atv enda, det er tross alt mye bedre at armene ikke orker enn at dyre deler ryker pga "feil bruk".
en atv med belter er ofte tung å styre, selv har jeg egentlig aldri tenkt over dette, til tross for at jeg kjører rundt på tjd xgen, som muligens er markedets mest "agressive" belte når det gjelder bredde/kamhøyde
første generasjon apache var MYE lettere å styre, men tok seg frem noe dårligere ( nå skal det sies at jeg var MEGET fornøyd med apache, men valgte å bytte til xgen pga helårsbruk/klatreegenskaper) og når det gjelder styreegenskaper så er beltekitta nødt til å være godt justert, da selv små feiljusteringer gir et stort utslag i hvor lette/tunge de er å styre. så hvis man må "henge" i styret så vil jeg med 99% sikkerhet si at det er en justeringsjobb der!
og jeg har enda til gode å oppleve å bli kjørt fra av en snøskooter i skog/teknisk terreng... som regel setter de pris på at de kommer en atv med winch etter de, gjør jobben med å komme seg løs så mye lettere;)
en ting som beltekit krever er effekt.. tror at jeg personlig ville droppet beltekit på alt under 650. og det bruker bensin, jeg pleier å ha med meg en 10 liter ekstra ( selvsagt litt avhenig av hvor lenge jeg tror jeg skal være ute) på denne aksjonen brukte vi ca 20 liter på 14 timer å da gikk syklen fra vi rulla av hengeren til den blei parkert på den igjen, må kikke litt på sporloggen hvor mange mil det nøyaktig ble, men noen blei det jo:) så forbruket er i mine øye helt akseptabelt, men ikke sammenlignbart med f.eks nye 4t snøskootere som faksist virker som de produserer bensin i utforbakkene:)
for å oppsummere litt, blei jo et litt rotete innlegg dette; atv med belter kommer aldri til å erstatte snøskooter, men er et godt alternativ for sikkert 99% av atveierene som allerede fra før av har investert endel kroner i kjøretøyet sitt.
og jeg er heller ikke spesielt psykotisk, men blir gjerne litt engasjert når det dukker opp innlegg som i beste fall er basert på youtubeerfaringer.
03 predator 500(x), 03 rincon 650( x), 05 yfz 450(x), 99 quadrunner 500(x), 06 ltr 450(x), 07 brute force 750(x)