Maxxis Zilla

Alt om dekk og felg

Maxxis Zilla

Innlegg Fjellsamen » 08 Okt 2010, 15:00

Noen som har prøvd Maxxis Zilla?

Tenkte å gå for 27"/9-12 og 27"/11-12 (måler rundt 1/2" mindre enn oppgitt ved anbefalt lufttrykk).

Etter det jeg kan se de aller fleste steder (grizzly central, honda/kawa-forums osv) anbefales de over ITP mudlite xl, og ser ut til å ha gode allround-egenskaper.

Yamaha Grizzly 700 '09
Honda CB 600 Hornet '08
Fjellsamen
250ccm

Re: Maxxis Zilla

Innlegg smaug » 08 Okt 2010, 17:21

Hva kjører du på da? Vei? Grusvei? Imho med all den erfaringen jeg har fra ørten timer i bil i terreng så er dekk ala traktordekk, mest show off. Hvis jeg virkelig skulle ha kjørt mye i terreng så hadde jeg kjøpt 27x9 foran og bak med mønster ala Maxxis Ceros, Goodyear Rawhide MTR eller ITP Bajacross og som er 6 lags.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Innlegg Ola » 08 Okt 2010, 19:52

Ikke enig med Smaug der.

Det er stor forskjell på grovmønstret dekk og mere "vei mønstret" dekk når en skal kjøre i løst underlag.
Mulig bil ikke har det samme, men på ATV har det STOR betydning.

Zilla går for å være et av de aller aller beste ATV dekk til løse underlag som sand, gjørme og snø, faktisk også veldig bra på grus sies det. Men ikke særlig slitesterkt.

Skal du kjøre mye på harde grusveier og asfalt, så ville jeg styrt unna Zilla.
Skal du kombinere vei med offroad, hadde jeg heller siktet på Big Horn. Det må være det aller mest allsidige dekket der ute.
Slitesterkt som F er det også.

Ceros vet jeg lite om.. Det har iallefall ikke noe mønster som JEG engang gidder å teste ut til mitt bruk. Så store flater på mønsteret, må være såpeglatt på våte underlag.. Og enda verre på snø/is?!
08` Renegade 800 X
Ola
450R

Innlegg E.F.I » 08 Okt 2010, 19:57

Mud Zilla dekket er jo et rent mud: les : gjørme dekk...som igjen betyr blanding av vann og jord men også med litt sand og sten.

Big horn, wanda 349 g gbc dirt tamer har alle samme type mønster og er beregnet på stein, grovt men hardt underlag. Dette mønsteret egner seg godt i terrenget også men med minus poeng på side stabilitet, noe som mønsteret logisk nok ikke takler like godt som et traktor dekk vil gjøre,

Vet allerede fra egen erfaring at Dirt tamer fra gbc går bedre i gjørme og jord enn det baja cross gjør, stor forskjell.
Brukerens avatar
E.F.I
Skogens Konge

Stolt fører av:

Innlegg Fjellsamen » 08 Okt 2010, 21:58

Målet er jo "traktorveier", men på veien må man ofte kjøre et stykke på asfalt.

Har orginaldekkene fra yamaha (tror det er dunlop eller bridgestone, )

Disse dekkene har funket greit, det er visstnok 4-lags dekk, de er ekstremt lett etter mine referanser i hvert fall, men de er temmelig glatt på vått underlag.

Vil ha litt mer bakkeklaring, og litt mer "luft", gjerne noe som egner seg for å kjøre med lavere lufttrykk på steinete blandingsunderlag.
Yamaha Grizzly 700 '09
Honda CB 600 Hornet '08
Fjellsamen
250ccm

Innlegg Ola » 08 Okt 2010, 22:19

08` Renegade 800 X
Ola
450R

Gå til Dekk & felg

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester