smaug » 20 Des 2009, 10:38
Nå er det ikke i utgangspunktet noe problem å gi litt gass på en EFI motor ved start, men som jeg har skjønt det så er det en bryter i gasshandtaket på Polarisen som kan kødde det litt til ved start. Det er i utgangspunktet laget slik at maskinen ikke skal starte når den ikke er aktivert/gassen ikke er helt tilbake(sikkerhets greie), derfor er det viktig at man ikke justerer gasswire selv da det kan bli kødd med det. Det er også en TPS sensor i spjellhuset og kombinasjonen mellom bryterposisjon og om TPS er skikkelig kalibrert er visstnok viktig(det er det en Polarisforhandler har fortalt meg). Jeg vet likevel om flere som har strammet gasswire'en littegran og ikke hatt noe problem med start etter det, eller rettere sagt, maskinen har startet mye lettere. Om det er fordi TPS ikke er skikkelig kalibrert eller ei, er jeg ikke sikker på.
På Can-Am er det også en TPS sensor i spjellhuset og her er det også viktig at man ikke justerer gasswire'en selv siden det kan lage krøll for EFI systemet. Det skal være dødgang på gasshendelen på både Polaris og Can-Am iflg boka men på Polarisen så er det flere som har sagt at det blir bedre hvis man justere bort dødgangen slik at den går på littegran høyere turtall på tomgang, på Can-Am så tror jeg det var 1-3 mm og det fungerer fint. Den samme bryteren slår vel av og på AWD systemet til Polarisen når man slipper gassen så det er ikke sikkert at det er så lurt likevel å gjøre det, men har ingen erfaring med det selv så jeg vet ikke.
Jan-Børre