smaug » 15 Des 2014, 09:18
Jeg kjører Can-Am så jeg har ikke sånne problemer men hvis du leser deg opp på polarisatvforums.com, er ikke diverse AWD problemer helt ukjent. Saken er den at Polaris vil ha konstant drift på alle hjul uten bakdelene med det(tungstyrt og understyring). De har derfor alltid vært tilhenger av automatisk innkobling av framhjulene i en eller annen form. I utgangspunktet er det enkelt å lage men hvis det skal fungere helt sømløst uten nøling/forsinkelse, er det litt vanskeligere. Polaris har løst det ved å bruke en Hilliard framdiff som er en automatisk mekanisk sperre sammen med en elektromekanisk tilkobling av mellomaksel og framdiff. For at dette skal fungere helt sømløst har framdiffen 20% lavere girutveksling enn bakhjulene, mao når alle hjulene spinner i myra/snøen osv så går framhjulene saktere rundt enn bakhjulene. I prinsippet betyr det at bakjulene må spinne litt fortere enn framhjulene for at du skal ha drift på alle hjulene. I praksis merker man ikke noe til dette og når alt fungerer, er det veldig behagelig og greit å bruke. Problemer er at hele systemet er bygd opp med tanke på framdrift og ikke nedbremsing. Ved nedbremsing blir jo hele greia snudd på hodet, derfor kom Polaris med ADC(Active descent control). ADC er rett og slett en tvangsstyring av tilkoblingen av framdiffen. Den automatisk elektromekaniske tilkoblingen av framdiffen som før bare ble aktivert med hjulspinn(speed sensor foran og bak merker dette), blir nå tvangstilkoblet hele tiden(kutter ut ved 15mph eller noe sånt) og du har motorbrems på alle hjul. Siden framhjulene har 20% laver utveksling og du kjører i en nedoverbakke med mye press på forhjulene vil motorbremsen føles 20% kraftigere enn uten ADC tilkoblet. Problemet er at systemet er egentlig laget med tanke på framdrift. Kjøring i nedoverbakke med mye last og varierene grep gjør at når framhjulene må ta hele støyten blir det rett og slett for mye for den relativt enkle sammenkoblingen som den elektromekaniske koblingen utgjør.
Mitt råd er å enten bytte maskin, få forhandleren til å sjekke ut om noe er slitt og må byttes eller hjelp motorbremsen med skivebremsene i tillegg. Sistnevnte er nok ikke så dumt å gjøre. Can-Am 6x6 har ikke slike finurligheter i det hele tatt så hvis tap av noen kroner i innbytte ikke er noe tema for dere tror jeg at en titt på den kan være lurt hvis det begynner å gå på HMS reglene løs.
Jan-Børre