Polaris : Feil - Forebygging
Skrevet: 14 Aug 2009, 12:20
Lager en tråd her der vi kan liste opp Typiske feil på Polaris og hvordan forebygge disse.
Det er generelt svært lite feil på Polaris ( Utenfor de sentrale Can am land da )
De aller fleste feil på Polaris er etter min erfaring enten brukerfeil eller så er det småting som man lett kan forebygge lenge før det blir et problem ut av det.
Italienere = Polaris bygger sine ATV i USA men for å få de EU godkjente , enten som MC eller EU traktor så modifiseres de litt i Italia. Dette gjelder lys , speil og bremser.
Polaris X 2 modeller :
Fremdiff : Sjekk fremdiff av typen Limited slip differensial på 2008 X2 LE utgaven. Test i løs , dyp snø eller i ren gjørme. er det feil så høres en klakkelyd og det ene fremhjulet ( høyre vil bare stå og slå men ikke dra rundt ) De som har fått ny på garantien har ikke problemer lenger.
Viktig ! Må alltid ha ha velger knapp for driv modus i 4 x 4 inne når man kjører på glatt underlag. Står knapp i 2 x 4 og man spinner for mye så kan det induseres en uønsket spenning i spolen til fremdiffen og dermed aktivisere denne. Skjer dette når bakhjul spinner med en for høy hastighet i forhold til fremhjulenes hastighet og da fremdiffen kobler seg inn så kan man knuse fremdiffen. Denne type skade vil ikke garantien dekke.
Derfor, kjør alltid i terrenget og der det er glatt, feks. vinterkjøring med knapp i 4 x 4 eller i 4 x 4 ADC.
Men det er IKKE alltid at der er noe galt selv om det er litt klakking.
Batteri : Sjekk batteri tilkobling, på noen mangler det låse/sprengskive på + polen. Monter på en spreng eller tannskive og problemet er løst.
Luftinntak sensor : Sjekk at ledninger til sensor ved spjeldhus er montert med en myk lang strømpe som er stripset i en bue. Bytt om det er en plast stiv strømpe som går mer eller mindre helt frem til føleren og stopper absorbasjon av vibrasjoner fra motoren. Eller fjern noe av den stive plast strømpen og forleng ledningene. Se bilder her
Vanntett oppbevaringsrom : Er det en ATV på hvite skilter så har italienere byttet frontlykter for EU tilpassing, dette medfører at de skjærer ut et hull i det vantette oppbevaringsrommet fremme og tetter det deretter med to deksler som er langt fra tette. Tett disse med sikaflex eller lignende.
Generelle ulyder : Vet at flere har fått ut nye ATV`er der foringer ikke er tilstrekkelig greaset og smurt opp. Gå over alle greasenippler med en gang og knirk forsvinner. Det er en klirrelyd fremme på de fleste Sportsman, dette er batterifestet , det er hooket sammen over toppen på batteriet og det er i den sammen-hooken at det klirrer. Dette løses lett ved å putte en bit av en 3-5 mm tykk gummi matte inn under den sammen-hooken. Se bilder her
Drivrem : Forebygge, la aldri ATV stå på tomgang i R,L eller H. Da vil fremre clutch på variator slipe spor i sidene på remmen og dette kan medføre at lamineringen på reimen ryker, eller at man får en ujevn rem som i sin tur får variator skåler til å riste og vibrere.
Husk å tøm variator hus for vann. Det er en rød plast plugg som man skrur ut etter å ha kjørt i vann.
Drivrem skal sjekkes hver 100 time.
Bremse slanger : På noen X2 , MC registert har italienere feilmontert bremseslanger bak slik at de ligger for tett på drivakslinger. Løsning er å flytte på disse , eventuelt å feste de opp bedre.
Vinsj : Polaris blir levert med både Warn vinsj og Polaris vinsj. Pass på at du får med en ekte Warn vinsj som har rødt bånd fremme i kroken og ikke et som er oransje. Det er kina kvalitet på de med oransje bånd. Anbefaler også at skal en kjøpe ny Warn vinsj så sjekk at den har benevnelsen RT eller XT ( Rough Terrain / Xtreme Terrain )
Hjul muttere : På polaris er det ikke vanlige millimeter gjenger på selve ramme og tilhørende konstruksjon. Det er hjulmutter og ikke bolten som er det svake ledd, heldigvis, men husk at det bare skal teites til ved hånd når en bytter dekk og felg. IKKE BRUK LUFTVERKTØY dette kan varmskjære gjengene slik at også bolten blir ødelagt.
Motor og gear har millimeter / metriske gjenger og mål.
Lysbryter : Lysbryter er en svakhet. Fukt og korrosjon inne i bryter lager feil . Løsning på dette kan være å fylle bryter når den er ny med flytende vaselin som man får kjøpt på blant annet Biltema.
Elektrisk, generelt : Spray alle plugger med flytende vaselin, dette hjelper på alle ATV .
Høytrykk spyling : Vis forsiktighet ved å spyle under og særlig over eksosanlegg da det lett kan medføre skade på strålevarme beskyttelsen.. som består av en aluminiumsfolie som er limt på plasten over eksosen.
Camber : Denne er fast men kan reduseres noe ved å bruke gummiklosser for å spenne opp orginal fjærene fremme , alternativt bytte orginale fremfjærer til type Heavy duty - fjærer.
Nøkler : Både på Polaris og andre ATV merker så har folk knekket nøkkel ved sving om man har hengende hele familiens nøkkelsulamitt på samme nøkkelhank... ved sving kan denne henge seg fast i tanklokk og dermed knekker man Polaris nøkkelen... i verste fall....nå er Polaris nøkkelen veldig kort og det skal mye uflaks til for at dette skal skje. Er nok et større problem på andre ATV som har lange og mer klumpne nøkkler, som feks. Can-am i dette tilfellet.
AWD og rygging : Ved rygging må man holde inne den røde over-ride knappen ved siden av lysbryter, på noen Sportsman er den knappen gul.
Dette vil medføre at man får fullt 4 hjulstrekk ved rygging men også at man over-rider farts sperren i revers, så kjør forsiktig. Uten å holde denne knappen inne så har man kun 2 x 4 på revers selv med velger knapp på det høyre styre satt i 4 x 4.
CVT /PVT : Ved kjøring under 20 Km/t skal man bruke lavgear, bruker man høygear så vil man slurekjøre ved en så lav hastighet og dette vil medføre mye mer slitasje på rem og variator , slurekjøring utvikler også mye varme.
T.U.R.F : For kjøring på gressplener etc. men også ved veikjøring. Denne funksjonen åpner bakdiffen slik at man får de samme egenskapene som på en bakhjulstrukket bil. Dette medfører mindre slitasje på dekk og gir bedre kjøre egenskaper i sving.
Ved kjøring på vei så vil man i T.U.R.F mode redusere belastning og slitasje på bakdiff med drivakslinger og bakhjulsoppheng pga. det ikke vil være motstridende krefter som ved å svinge med låst bakdiff.
4 X 4 ADC : Bruk denne i bratte nedkjøringer og særlig med henger eller mye last. Man får da en motorbrems som fungerer som 4 x 4
Det er generelt svært lite feil på Polaris ( Utenfor de sentrale Can am land da )
De aller fleste feil på Polaris er etter min erfaring enten brukerfeil eller så er det småting som man lett kan forebygge lenge før det blir et problem ut av det.
Italienere = Polaris bygger sine ATV i USA men for å få de EU godkjente , enten som MC eller EU traktor så modifiseres de litt i Italia. Dette gjelder lys , speil og bremser.
Polaris X 2 modeller :
Fremdiff : Sjekk fremdiff av typen Limited slip differensial på 2008 X2 LE utgaven. Test i løs , dyp snø eller i ren gjørme. er det feil så høres en klakkelyd og det ene fremhjulet ( høyre vil bare stå og slå men ikke dra rundt ) De som har fått ny på garantien har ikke problemer lenger.
Viktig ! Må alltid ha ha velger knapp for driv modus i 4 x 4 inne når man kjører på glatt underlag. Står knapp i 2 x 4 og man spinner for mye så kan det induseres en uønsket spenning i spolen til fremdiffen og dermed aktivisere denne. Skjer dette når bakhjul spinner med en for høy hastighet i forhold til fremhjulenes hastighet og da fremdiffen kobler seg inn så kan man knuse fremdiffen. Denne type skade vil ikke garantien dekke.
Derfor, kjør alltid i terrenget og der det er glatt, feks. vinterkjøring med knapp i 4 x 4 eller i 4 x 4 ADC.
Men det er IKKE alltid at der er noe galt selv om det er litt klakking.
Batteri : Sjekk batteri tilkobling, på noen mangler det låse/sprengskive på + polen. Monter på en spreng eller tannskive og problemet er løst.
Luftinntak sensor : Sjekk at ledninger til sensor ved spjeldhus er montert med en myk lang strømpe som er stripset i en bue. Bytt om det er en plast stiv strømpe som går mer eller mindre helt frem til føleren og stopper absorbasjon av vibrasjoner fra motoren. Eller fjern noe av den stive plast strømpen og forleng ledningene. Se bilder her
Vanntett oppbevaringsrom : Er det en ATV på hvite skilter så har italienere byttet frontlykter for EU tilpassing, dette medfører at de skjærer ut et hull i det vantette oppbevaringsrommet fremme og tetter det deretter med to deksler som er langt fra tette. Tett disse med sikaflex eller lignende.
Generelle ulyder : Vet at flere har fått ut nye ATV`er der foringer ikke er tilstrekkelig greaset og smurt opp. Gå over alle greasenippler med en gang og knirk forsvinner. Det er en klirrelyd fremme på de fleste Sportsman, dette er batterifestet , det er hooket sammen over toppen på batteriet og det er i den sammen-hooken at det klirrer. Dette løses lett ved å putte en bit av en 3-5 mm tykk gummi matte inn under den sammen-hooken. Se bilder her
Drivrem : Forebygge, la aldri ATV stå på tomgang i R,L eller H. Da vil fremre clutch på variator slipe spor i sidene på remmen og dette kan medføre at lamineringen på reimen ryker, eller at man får en ujevn rem som i sin tur får variator skåler til å riste og vibrere.
Husk å tøm variator hus for vann. Det er en rød plast plugg som man skrur ut etter å ha kjørt i vann.
Drivrem skal sjekkes hver 100 time.
Bremse slanger : På noen X2 , MC registert har italienere feilmontert bremseslanger bak slik at de ligger for tett på drivakslinger. Løsning er å flytte på disse , eventuelt å feste de opp bedre.
Vinsj : Polaris blir levert med både Warn vinsj og Polaris vinsj. Pass på at du får med en ekte Warn vinsj som har rødt bånd fremme i kroken og ikke et som er oransje. Det er kina kvalitet på de med oransje bånd. Anbefaler også at skal en kjøpe ny Warn vinsj så sjekk at den har benevnelsen RT eller XT ( Rough Terrain / Xtreme Terrain )
Hjul muttere : På polaris er det ikke vanlige millimeter gjenger på selve ramme og tilhørende konstruksjon. Det er hjulmutter og ikke bolten som er det svake ledd, heldigvis, men husk at det bare skal teites til ved hånd når en bytter dekk og felg. IKKE BRUK LUFTVERKTØY dette kan varmskjære gjengene slik at også bolten blir ødelagt.
Motor og gear har millimeter / metriske gjenger og mål.
Lysbryter : Lysbryter er en svakhet. Fukt og korrosjon inne i bryter lager feil . Løsning på dette kan være å fylle bryter når den er ny med flytende vaselin som man får kjøpt på blant annet Biltema.
Elektrisk, generelt : Spray alle plugger med flytende vaselin, dette hjelper på alle ATV .
Høytrykk spyling : Vis forsiktighet ved å spyle under og særlig over eksosanlegg da det lett kan medføre skade på strålevarme beskyttelsen.. som består av en aluminiumsfolie som er limt på plasten over eksosen.
Camber : Denne er fast men kan reduseres noe ved å bruke gummiklosser for å spenne opp orginal fjærene fremme , alternativt bytte orginale fremfjærer til type Heavy duty - fjærer.
Nøkler : Både på Polaris og andre ATV merker så har folk knekket nøkkel ved sving om man har hengende hele familiens nøkkelsulamitt på samme nøkkelhank... ved sving kan denne henge seg fast i tanklokk og dermed knekker man Polaris nøkkelen... i verste fall....nå er Polaris nøkkelen veldig kort og det skal mye uflaks til for at dette skal skje. Er nok et større problem på andre ATV som har lange og mer klumpne nøkkler, som feks. Can-am i dette tilfellet.
AWD og rygging : Ved rygging må man holde inne den røde over-ride knappen ved siden av lysbryter, på noen Sportsman er den knappen gul.
Dette vil medføre at man får fullt 4 hjulstrekk ved rygging men også at man over-rider farts sperren i revers, så kjør forsiktig. Uten å holde denne knappen inne så har man kun 2 x 4 på revers selv med velger knapp på det høyre styre satt i 4 x 4.
CVT /PVT : Ved kjøring under 20 Km/t skal man bruke lavgear, bruker man høygear så vil man slurekjøre ved en så lav hastighet og dette vil medføre mye mer slitasje på rem og variator , slurekjøring utvikler også mye varme.
T.U.R.F : For kjøring på gressplener etc. men også ved veikjøring. Denne funksjonen åpner bakdiffen slik at man får de samme egenskapene som på en bakhjulstrukket bil. Dette medfører mindre slitasje på dekk og gir bedre kjøre egenskaper i sving.
Ved kjøring på vei så vil man i T.U.R.F mode redusere belastning og slitasje på bakdiff med drivakslinger og bakhjulsoppheng pga. det ikke vil være motstridende krefter som ved å svinge med låst bakdiff.
4 X 4 ADC : Bruk denne i bratte nedkjøringer og særlig med henger eller mye last. Man får da en motorbrems som fungerer som 4 x 4