Side 1 av 1
ADC
Skrevet:
27 Des 2009, 23:20
E.F.I
I denne filmen blir det fortalt mer om ADC systemet
Re: ADC
Skrevet:
27 Des 2009, 23:35
E.F.I
På endel 2007 og 2008 modeller av Sportsman med ADC fremdiff så får noen etter en tid en knirke lyd når ADC brukes i nedoverbakke .
ADC fungerer mens det knirker og knaker veldig.
Mange har enten feil olje på eller at oljen er blitt svart. De fleste rapporterer at alt er ok igjen ved bytte av olje ( Riktig olje, det er veldig viktig ) Noen rapporterer at det var luft i systemet som forårsaket den knirkelyden.
Re: ADC
Skrevet:
28 Des 2009, 00:11
E.F.I
Ser at det på de med ADC og oljepumpe på fremdiffen anbefales å bytte til en olje som heter "Demand Drive Plus" slik at clutchen jobber skikkelig og at den skal ha bedre egenskaper for "High speed"
Endel "over there " som har fått knirkelyden i sine ADC fremdiffer har åpnet fremdiffen uten å funnet feil eller slitasje. Det eneste er at oljen ide fleste tilfellene har vært veldig svart. Når de har byttet til ny olje av orginaltypen eller den nye Polaris ADC oljen som heter "Demand Drive Plus" så har knirkelydene forsvunnet og alt er i orden.
Part nr. # 2877922
Noen her som har fått info fra forhandlere på dette ?
Har planer om å bytte olje på fremdiffen en gang og da er det jo spørsmål om man skulle gå for "Demand Drive Plus"
Re: ADC
Skrevet:
28 Des 2009, 09:13
smaug
Da lurer jeg veldig på hvorfor oljen blir sort i en diff?
Er ingenting i en diff som skulle gjøre oljen sort som jeg kommer på i farten. Lite med sot der for å si det sånn.
Re: ADC
Skrevet:
28 Des 2009, 09:32
rr_a
Re: ADC
Skrevet:
28 Des 2009, 09:38
E.F.I
ADC har en slure clutch og oljepumpe.
Den mekaniske påvirkingen når ADC systemet jobber gjør oljen svart.
Det er vel derfor de kommer men ny olje og at det er tilsynelatende mindre problemer på nyere versjoner av ADC enn på de første modellene.
Den knirkelyden kommer fra den innebygde clutchen. Bytter man olje så får man rett viskositet og rettet opp egenskapene igjen.
Re: ADC
Skrevet:
28 Des 2009, 09:52
E.F.I
På engelsk :
Since the late 1990s, Polaris has offered an EBS clutch system that works well but provides engine-braking only to the rear 2 wheels unless you are in 4x4. Now Polaris offers, ADC (Active Descent Control) system adds front wheel braking to the binder action provided by the EBS system. ADC requires 4 electrical signals to operate. The Throttle Position Sensor must be in the home position (off-throttle), the All Wheel Drive switch must be on, vehicle speed must be less than 15 MPH and the transmission must be in a forward or reverse drive gear. The AWD switch power sends power to a coil located on the input-shaft end of the front bevel-drive housing and an Electronic Control module controls the ground side of the coil. When the conditions are met, the coil is energized and magnetically engages a cam plate. The cam system then drives pistons that in turn generate hydraulic pressure against a set of clutches located on both sides of the front bevel drive output. When the clutches are engaged, braking power is applied to both front wheels. The rolling hills of a local National Forest provided good testing grounds for the new system. Simply switching the AWD switch off and on when descending hills provides a way to gauge the effectiveness of ADC.
Re: ADC
Skrevet:
28 Des 2009, 10:03
E.F.I
Tegninger på fremdiffen som sitter på min Polaris :
Re: ADC
Skrevet:
28 Des 2009, 10:05
E.F.I
Det er da på bildet Nr. 5 og Nr. 2 (Male og female output hub )som viser ADC clutchen og Nr. 21 som er oljepumpa
Re: ADC
Skrevet:
28 Des 2009, 11:24
smaug
Jeg må si at selv om Polaris sitt AWD system fungerer bra når det fungerer, synes jeg de begynner å gjøre det litt vel avansert for seg selv. Framdiffen på RZR tar visst kvelden temmelig kjapt hvis man kjører mye i terreng eller kjører hardt og det synes for meg som at det blir for mye greier og dippedutter for en veldig enkel funksjon i grunn. Vi har i biloffroad miljøet benyttet oss av ARB airlocker og Aussie-locker(som i bunn og grunn minner mye om Can-Am Viscolok) i mange mange år nå og dette fungerer upåklagelig. Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt og bruk en manuell sperre? Polaris har jo TURF systemet allerede. En slik løsning på fordiffen også hadde jo være en mega bra kjøpeargument.
Re: ADC
Skrevet:
28 Des 2009, 16:19
gkjernaas
Re: ADC
Skrevet:
29 Des 2009, 00:17
hår ball
ville nokk heller kjørt med ei ARB (luft sperre) som kan slåes ut og inn, enn med ADC systeme, jeg betviler ikke at det ikke funker, med ARB er vell en av verdens lederne når det kommer til sperre enheter til offroad/rock crawling/formula offroad osv..
luff styring er nokk heller mye mer stabilt enn elektronikk, og knappen må jo uansett flippes over..
Re: ADC
Skrevet:
29 Des 2009, 01:06
E.F.I
Re: ADC
Skrevet:
29 Des 2009, 09:10
gkjernaas
Re: ADC
Skrevet:
29 Des 2009, 09:52
smaug
Strengt tatt så var det Aussie lockeren som ble sammenlignet med Visco-lok. ARB sperra kan sammenlignes med TURF sperra, da begge er manueller sperrer, eller skal vi være enda mer spesifikk så er E-lockeren til Toyota mer eller mindre samme greia som TURF sperra da begge er manuelle sperrer med elektrisk aktuator. Å sammenligne Visco-lok med en LSD er helt feil, da en LSD diff alltid har samme begrensede sperrefunksjon hele tiden(men det finnes 1 veis, 1,5 veis og 2 veis LSD). Den er mao forhåndsjustert til et visst sperrefunksjon mens Visco-lok er helt fri så lenge begge hjulene foran går like fort, men når den ene hjulet står i ro så sperrer den.